Słowo wstępne

Linie kolejowe na Ziemi Szprotawskiej to strona, która powstała aby ukazać dzieje tego ciekawego środka transportu na Ziemi Szprotawskiej od czasów jego powstania po dzień dzisiejszy. W ciągu tych 160 lat wydarzyło się wiele faktów. Były to okresy lepsze lub gorsze. Kolej miała olbrzymi wpływ na rozwój miast, wsi, osiedli w pobliżu których przebiegała. Stała się oknem na świat, przyniosła rozwój przemysłu. Dzisiaj mamy do czynienia z regresem. Rola transportu kolejowego coraz bardziej maleje, likwiduje się kolejne przewozy, zamyka linie. Negatywne zmiany dotknęły także Ziemię Szprotawską. Tworząc ten serwis autorzy Krzysztof Kozik i Marek Szydłowicz starają się ratować przed zapomnieniem to, co nieuchronnie znika z naszej rzeczywistości.

Serwis jest wyrazem nadziei, że przewozy kolejowe odrodzą się na nowo. Mamy nadzieję, że zainspiruje ona ludzi, którym los kolei nie jest obojętny.

Sprawy dzisiejsze publikujemy w dziale “Aktualności kolejowe”, aby na bieżąco informować o tym co dzieje się z kolejami w naszym regionie.

Ziemia Szprotawska. Z ustaleniem dokładnych granic regionu o tej nazwie istnieje zasadniczy problem. W przeszłości istniał powiat szprotawski, który historycznie zmieniał swoje granice. Zasięg terytorialny Ziemi Szprotawskiej można by połączyć z granicami powiatu. Jednak obecnie taki powiat nie istnieje. Część miejscowości wchodzi w skład województwa lubuskiego, pozostałe znalazły się w województwie dolnośląskim. Dlatego zakresem strony objęto następujące miejscowości:

1. Szprotawa, Dzikowice, Leszno Górne, Kartowice, Witków, Siecieborzyce wchodzące w skład gminy Szprotawa;

2. Małomice, Niegosławice jako siedziby gmin należących do 1975 roku do powiatu szprotawskiego;

3. Żagań – najważniejszy węzeł kolejowy w regionie, przed 1945 rokiem wchodził w skład powiatu szprotawskiego;

4. Bukowina Bobrzańska wchodziła w skład powiatu szprotawskiego przed 1945 r.;

5. Jankowa Żagańska najstarszy węzeł kolejowy w regionie, wchodziła w skład powiatu przed 1945, tutaj zapoczątkowano pierwsze połączenie kolejowe przechodzące przez Szprotawę;

6. Miejscowości z województwa lubuskiego należące do innych powiatów leżące przy przebiegu dawnej kolejki Szprotawa – Zielona Góra;

7. Leżące w województwie dolnośląskim Przemków, Wilkocin, Jakubowo Lubińskie wchodzące w skład powiatu szprotawskiego do 1975;

8. Świętoszów, Studzianka leżące w województwie dolnośląskim, wchodziły w skład powiatu szprotawskiego do 1945 roku.

Tak określony obszar stał się przedmiotem strony.

Charakterystyka. Przez tak określony obszar przebiegają następujące linie kolejowe:
1. Żagań – Legnica (linia nr 275), po której kursują pociągi osobowe i towarowe;
2. Żagań – Głogów (linia nr 14), po której kursują pociągi osobowe (do Niegosławic) oraz towarowe;
3. Żagań – Zebrzydowa (linia nr 283), szlak nieużywany i rozkradany;
4. Szprotawa – Zielona Góra, linia nieistniejąca;
5. Kożuchów – Rokitki, szlak nieużywany i rozbierany;
6. Żagań – Jankowa Żagańska (linia nr 389), tylko ruch towarowy.

Oprócz linii dochodzą bocznice przemysłowe lub wojskowe, z których część nadal jest wykorzystywana. Na określonym w ten sposób obszarze znajdują się 3 stacje węzłowe: Żagań (najważniejszy i największy węzeł), Jankowa Żagańska, Niegosławice. Do 1945 roku charakter węzła posiadała także stacja Szprotawa. W pozostałych miejscowościach znajdują się stacje oraz przystanki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *