Archiwa

Linie kolejowe na Ziemi Szprotawskiej

Linie kolejowe na Ziemi Szprotawskiej to serwis, który powstał z okazji 159 rocznicy uruchomienia pierwszego połączenia kolejowego w naszej okolicy. W 2006 roku minęło dokładnie 160 lat od tego pamiętnego zdarzenia. W dziejach kolejowych dróg żelaznych wydarzyło się w tym czasie wiele. Serwis stara się opisywać zarówno historię jak i to co dzieje się „na kolei” w dzisiejszych czasach. Autorzy mają nadzieję, że serwis zainspiruje czytelników do większego zainteresowania tym środkiem transportu. Wyrażamy także nadzieję, że kolej przetrwa trudne czasy i nie zniknie z naszego regionu.

UWAGA!!!

Strona przetwarza Twoje dane osobowe na zasadach określonych w polityce prywatności dostępnej tutaj. Podanie danych kontaktowych jest dobrowolne i w zakresie ich ochrony stosuje się przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE – „RODO”).

Bocznica Leszno Górne – Pstrąże/Stara Oleszna

Bocznica kolejowa wychodząca w południowo – wschodnim kierunku od linii Żagań – Legnica (stacja Leszno Górne). Początkowo jako jedno torowisko biegnie przez las zmieniając orientację na południowo – zachodnią i dalej zachodnią. Potem po nasypie przebiega przez betonowy wiadukt nad drogą nr 297 Szprotawa – Bolesławiec. Za mostem biegnie po nasypie, przed kolejnym wiaduktem torowiska rozwidlają się. To odchodzące w lewo prowadzi przez Kozłów do Starej Olesznej. Było ono wykorzystywane jako bocznica do transportu żwiru z pobliskich żwirowni. Torowisko to było użytkowane jeszcze w latach 90 tych. Tory biegnące prosto na most po wysokim nasypie prowadzą do miejscowości Pstrąże. Były one wykorzystywane do transportów dla wojska stacjonującego w tym obiekcie. Korzystali z niego Niemcy, potem Rosjanie. Po wyjeździe Rosjan tory nie były użytkowane, dopiero w związku ze wstąpieniem Polski do NATO i manewrami sojuszniczych wojsk dokonano remontu torowiska i jest ono wykorzystywane w czasie ćwiczeń. W Pstrążu znajduje się rampa wyładunkowa, torowisko kończy się wchodząc na teren obiektów wojskowych. Bocznica powstała w latach 40 tych XX wieku, na mapie topograficznej z 1940 roku widać ją jeszcze jako obiekt w trakcie budowy. Na mapie z 1936 roku w ogóle jeszcze nie widać śladów budowy. W 2013 roku wyburzono stary wiadukt nad drogą wojewódzką nr 297 i dokonano budowy nowego obiektu o większym prześwicie.

 Więcej zdjęć kliknij tutaj >>>

Aby obejrzeć mapę w powiększeniu kliknij tutaj >>>

Jedna odpowiedź na „Bocznica Leszno Górne – Pstrąże/Stara Oleszna

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *