Archiwa

Linie kolejowe na Ziemi Szprotawskiej

Linie kolejowe na Ziemi Szprotawskiej to serwis, który powstał z okazji 159 rocznicy uruchomienia pierwszego połączenia kolejowego w naszej okolicy. W 2006 roku minęło dokładnie 160 lat od tego pamiętnego zdarzenia. W dziejach kolejowych dróg żelaznych wydarzyło się w tym czasie wiele. Serwis stara się opisywać zarówno historię jak i to co dzieje się „na kolei” w dzisiejszych czasach. Autorzy mają nadzieję, że serwis zainspiruje czytelników do większego zainteresowania tym środkiem transportu. Wyrażamy także nadzieję, że kolej przetrwa trudne czasy i nie zniknie z naszego regionu.

UWAGA!!!

Strona przetwarza Twoje dane osobowe na zasadach określonych w polityce prywatności dostępnej tutaj. Podanie danych kontaktowych jest dobrowolne i w zakresie ich ochrony stosuje się przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE – „RODO”).

Linia nr 389 Żagań – Jankowa Żagańska


Most kolejowy nad Czerną

Szlak Jankowa Żagańska – Żagań liczy nieco ponad 11 kilometrów. Jest to pozostałość po powstałej w 1846 linii o relacji Jankowa Żagańska – Głogów (tzw. Odnoga Dolnośląska). Umożliwiła ona połączenie Żagania, Głogowa, Szprotawy z magistralą Wrocław – Berlin. Tym samym uczyniła z Jankowej najstarszy wezeł kolejowy w okolicy. Znaczenie linii spadło po wybudowaniu w 1871 roku odcinka Żagań – Żary. W wyniku tego zabiegu składy ważniejszych relacji kursowały po trasie przez Żary. Odcinek Żagań – Jankowa nastawiony był na osbługę ruchu lokalnego. Po wojnie linia jest cały czas użytkowana. Obecnie odbywa się po niej jedynie transport towarowy nastawiony głównie na objazd magistrali Węgliniec – Miłkowice. Odcinek ten był planowany do elektryfikacji w roku 1994, jednak plany te nie doczekały się realizacji. W 1999 dokonano likwidacji ruchu pasażerskiego, kursy pasażerkie już wtedy należały do rzadkośi (1 wieczorny skład do Żagania, który opuszczał Jankowę o 19.56). Szlak mimo to nadal ma znaczenie w ruchu towarowym, jest częścią międzynarodowego korytarza C59/1 prowadzącego z Nowej Soli p. Kożuchów, Żagań, Jankowę Żagańską, Węgliniec, Zgorzelec Miasto do Zawidowa (granica polsko – czeska). Korytarz tem jest boczną odnogą szlaku towarowego oznaczonego jako CE 59. Dzięki wytyczeniu międzynarodowego korytarza linia ta jest nadal użytkowana przez pociągi i nadal ma ona znaczenie państwowe. Przebieg linii jest niezwykle krótki, ale i tak znajduje się tutaj kilka ciekawych obiektów inżynieryjnych. Najciekawszym jest most nad rzeką Czerna (tuż koło ostatnich zabudowań Żagania). W tym miejscu kolej biegnie po wysokim nasypie (ochrona przed erozyjną działalnością rzeki). Most jest na tyle ciekawy, że poprawadzono przez niego szlak turystyczny. Oprócz tego mostu w przebiegu linii znajduje się jeszcze kilka wiaduktów, jeden z nich został przebudowany przez co zatarto jego pierwotny wygląd.

Przebieg linii na terenie Ziemi Szprotawskiej:

 Żagań (stacja węzłowa)
 Jankowa Żagańska (stacja węzłowa)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *