Archiwa

Linie kolejowe na Ziemi Szprotawskiej

Linie kolejowe na Ziemi Szprotawskiej to serwis, który powstał z okazji 159 rocznicy uruchomienia pierwszego połączenia kolejowego w naszej okolicy. W 2006 roku minęło dokładnie 160 lat od tego pamiętnego zdarzenia. W dziejach kolejowych dróg żelaznych wydarzyło się w tym czasie wiele. Serwis stara się opisywać zarówno historię jak i to co dzieje się „na kolei” w dzisiejszych czasach. Autorzy mają nadzieję, że serwis zainspiruje czytelników do większego zainteresowania tym środkiem transportu. Wyrażamy także nadzieję, że kolej przetrwa trudne czasy i nie zniknie z naszego regionu.

UWAGA!!!

Strona przetwarza Twoje dane osobowe na zasadach określonych w polityce prywatności dostępnej tutaj. Podanie danych kontaktowych jest dobrowolne i w zakresie ich ochrony stosuje się przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE – „RODO”).

Bocznica Szprotawa – DZO

Kolejowa bocznica przemysłowa. Została zbudowana w 1870 roku. Pierwotnie łuk bocznicy był skierowany w stronę Żagania. Słyżyła do transportu wyrobów hutniczych. Po wojnie zmieniono kierunek łuku, od tego czasu był on skierowany do Szprotawy. Bocznica była używana prawdopodobnie do zamknięcia DZO (Dolnośląskie Zakłady Odlewnicze). Potem przez jakiś czas torowisko „stało” nieużywane. Zostało ono rozebrane pod koniec lat 90 – tych. Obecnie pozostało po nim niewiele zachowanych pozostałości. Przebieg. Bocznica zaczynała się na wysokości ogródków działkowych przy ul. Żagańskiej. Torowisko do DZO przebiegało prawdopodobnie starym torem południowym linii Żagań – Głogów (rozebranym po 1945). Za zwrotnicą biegło równolegle do toru do Żagania, aż do momentu gdzie kończą się ogródki działkowe. Następnie odbijało łukiem w kierunku południowo – zachodnim przecinając drogę nr 12 do Żagania (znajdował się tam niestrzeżony przejazd kolejowy). Za przejazdem łuk zmienia orientację na południową i południowo – wschodnią. Dalej prowadzi między polami w kierunku dzielnicy Szprotawy – Sowiny. Po drodze wchodzi jeszcze w wąwóz, nad którym poprowadzono mostek zachowany do dziś. Potem tor osąiga pierwsze zabudowania Sowin. Przed kolejnym przejazdem tym razem z drogą do Małomic (ul. Sobieskiego) znowu niewielki łuk (tam także znajdował się sygnalizator ostrzegawczy). Przejazd przy ul. Sobieskiego był strzeżony, zabezpieczony szlabanami. Zaraz za nim znajdowała się brama wjazdowa na teren DZO. Na terenie zakładu przebiegało najpierw jedno wspólne torowisko, które mijało biurowiec po jego południowej stronie. Dalej rozwidlało się, część prowadziła do hal, w których produkowano grzejniki, część do hal, gdzie produkowano rury. Na terenie zakładu znajdowała się także lokomotywownia, z której obecnie pozostały tylko ściany od ul. Sobieskiego.

 Więcej zdjęć kliknij tutaj >>>

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *