Archiwa

Linie kolejowe na Ziemi Szprotawskiej

Linie kolejowe na Ziemi Szprotawskiej to serwis, który powstał z okazji 159 rocznicy uruchomienia pierwszego połączenia kolejowego w naszej okolicy. W 2006 roku minęło dokładnie 160 lat od tego pamiętnego zdarzenia. W dziejach kolejowych dróg żelaznych wydarzyło się w tym czasie wiele. Serwis stara się opisywać zarówno historię jak i to co dzieje się „na kolei” w dzisiejszych czasach. Autorzy mają nadzieję, że serwis zainspiruje czytelników do większego zainteresowania tym środkiem transportu. Wyrażamy także nadzieję, że kolej przetrwa trudne czasy i nie zniknie z naszego regionu.

UWAGA!!!

Strona przetwarza Twoje dane osobowe na zasadach określonych w polityce prywatności dostępnej tutaj. Podanie danych kontaktowych jest dobrowolne i w zakresie ich ochrony stosuje się przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE – „RODO”).

Bocznica Stara Kopernia – lotnisko Tomaszowo

Nieistniejąca bocznica, której zadaniem było skomunikowanie obiektów lotniskowych w Tomaszowie z najbliższym torem kolejowym, którym w tym wypadku była linia nr 371. Szlak jednotorowy i niezelektryfikowany miał około 3,5 kilometra długości. Bocznicę wyprowadzono z pobliskiej stacji w Starej Koperni, gdzie łączyła się ona z linią nr 371 Wolsztyn – Żagań. Dalej zmierzała ona w kierunku zachodnim obok toru do Żagania. Razem przecinały drogę do wsi Stara Kopernia. Potem obie linie przybierały kierunek południowo – zachodni i dalej zachodni.

Bocznica w okolicy stacji Satar Kopernia

Po pewnym czasie bocznica odłączała się od szlaku głównego i przybierała kierunek południowo – wschodni. Zbliżała się ona do drogi Bożnów – Tomaszowo i podążając wzdłuż drogi tory docierały na teren lotniska. Potem bocznica oddalała się od szosy przebiegając za blokiem przy ul. Osiedlowej. Tam tory rozwidlały się. Jeden przecinał ul. Przemysłową, potem łukiem w kierunku północnym zbliżał się do drogi do kołowania samolotów. Dalej omijał od północy wieżę kontroli lotów i łukiem w kierunku południowo – wschodnim zaczął się oddalać od pasa startowego. Dalej przecinały ul. Leśną i przez las mniej więcej w kierunku południowym docierały do obiektu paliwowego. Wracamy do wcześniejszego rozwidlenia. Tor odbijał na południe i rozwidlał się na 3, z czego 2 docierały do budynku magazynowego z 2 rampami jedna po lewej, drugi po prawej. Obiekt ten leży przy ul. Brzozowej. Trzeci tor kończył się w okolicy ul. Akacjowej. Nie jest znana data budowy tej bocznicy, wiadomo, że była użytkowana do czasu wyjazdu wojsk radzieckich użytkujących lotnisko po 1945 roku. Potem w użyciu było jeszcze odgałęzienie prowadzące do składu paliw. Po 2010 roku rozebrano bocznicę, zachowały się tylko tory na niektórych przejazdach i jak na razie (rok 2017) pozostałości toru przy stacji w Starej Koperni. Ponieważ planuje się likwidację linii nr 371, zapewne wraz z nią zostanie rozebrany również zachowany obecnie fragment bocznicy.

Więcej zdjęć kliknij tutaj 

Zdjęcia ze stacji w Starej Koperni można zobaczyć tutaj 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *