Archiwa

Linie kolejowe na Ziemi Szprotawskiej

Linie kolejowe na Ziemi Szprotawskiej to serwis, który powstał z okazji 159 rocznicy uruchomienia pierwszego połączenia kolejowego w naszej okolicy. W 2006 roku minęło dokładnie 160 lat od tego pamiętnego zdarzenia. W dziejach kolejowych dróg żelaznych wydarzyło się w tym czasie wiele. Serwis stara się opisywać zarówno historię jak i to co dzieje się „na kolei” w dzisiejszych czasach. Autorzy mają nadzieję, że serwis zainspiruje czytelników do większego zainteresowania tym środkiem transportu. Wyrażamy także nadzieję, że kolej przetrwa trudne czasy i nie zniknie z naszego regionu.

UWAGA!!!

Strona przetwarza Twoje dane osobowe na zasadach określonych w polityce prywatności dostępnej tutaj. Podanie danych kontaktowych jest dobrowolne i w zakresie ich ochrony stosuje się przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE – „RODO”).

Historia kolei na Dolnym Śląsku

Poniżej krótka historia powstania sieci linii kolejowych na Dolnym Śląsku.

Za początek kolei na Dolnym Śląsku uważana jest data 22 maja 1842 roku, kiedy to dokonano otwarcia pierwszego połączenia. Była to linia Wrocław – Oława, liczyła ona nieco ponad 26 kilometrów długości. Jeszcze w 1842 roku dokonano przedłużenia linii do miasta Brzeg. Otwarcie tego odcinka nastąpiło 3 sierpnia 1842 roku. Tak więc do końca roku z Wrocławia można było koleją dojechać do Brzegu pokonując łącznie 42 kilometry. Dworzec kolejowy we Wrocławiu ulokowano w południowej części miasta, w pobliżu obecnego dworca głównego. Nosił on nazwę Dworzec Górnośląski (data budowy 1842). W 1843 roku dokonano rozbudowy sieci kolejowej. Najpierw oddano do użytku przedłużenie linii w kierunku Górnego Śląska. Był to odcinek Brzeg – Opole, data otwarcia 29 maja 1843. 29 X tego samego roku otwarto połączenie Wrocław – Świebodzice. Było to pierwsze połączenie miasta w kierunku południowo – zachodnim. Dworzec kolejowy we Wrocławiu ulokowano na zachód od Starego Miasta, obecny Dworzec Świebodzki (nosił on wtedy nazwę Dworzec kolei Wrocławsko – Świebodzickiej, oddany do użytku 1843). Rok 1844 to okres dalszej rozbudowy. Oddano wtedy do użytku następujące odcinki:

Jaworzyna Śląska – Świdnica 21 lipca 1844, tym samym Jaworzyna Śląska stała się pierwszym węzłem kolejowym na Dolnym Śląsku;

Wrocław – Legnica 18 października 1844.

W tym także roku otwarto następny dworzec kolejowy we Wrocławiu, nosił on nazwę Dworzec Kolei Dolnośląsko – Marchijskiej, ulokowany w okolicach dworca Świebodzkiego. W 1845 roku dokonywano przedłużeń istniejących szlaków. Oddano wtedy do użytku następujące odcinki:

Legnica – Bolesławiec 1 października 1845;

Opole – Kędzierzyn – Gliwice – Świętochłowice 31 października 1845.

W 1846 roku nastąpiła dalsza rozbudowa:

Kędzierzyn – Racibórz 1 kwietnia 1846;

Bolesławiec – Wegliniec – Iłowa – Żary – Jasień – Lubsko – Gubin 1 września 1846;

Jankowa Żagańska – Żagań – Szprotawa – Głogów 1 października 1846;

Świętochłowice – Katowice – Mysłowice 5 października 1846.

W następnych latach otwarto połączenia do Grodkowa, Zgorzelca, Nysy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *