Żagań walczy o pociąg

Wraz z naszymi czytelnikami walczymy o to, żeby pociąg z Zielonej Góry do Jeleniej Góry nie omijał Żagania. Od dziś zaczynamy zbierać podpisy pod petycją, którą przekażemy marszałkowi województwa lubuskiego. 

Reakcje po naszym ubiegłotygodniowym artykule były błyskawiczne. Najbardziej konkretny okazał się Rafał Jaworski, obecnie mieszkaniec Zielonej Góry, pochodzący z Żagania. Wysłał do nas prośbę o zbieranie podpisów pod petycją o nie omijanie Żagania przez pociąg Zielona Góra – Jelenia Góra. Za naszym pośrednictwem prosi też o pomoc w akcji władze Żagania. –

Po zebraniu określonej liczby podpisów napiszę wniosek do Urzędu Marszałkowskiego z apelem, aby te pociągi kursowały przez Żagań. Tego typu forma akcji społecznej powinna zostać pozytywnie rozpatrzona przez UM, który jest organizatorem przewozów kolejowych w województwie – zapewnia R. Jaworski.

Nie tak daleko

A oto kilka argumentów, które zdaniem naszego czytelnika przemawiają za tym, żeby pociąg jechał zarówno przez Żagań, jak i Żary: trasa pociągu zostanie wydłużona o 15, a nie 26 kilometrów, jak informował przedstawiciel PKP; również czas przejazdu był mocno zawyżony, powinno to być 20 minut więcej.

– Informacje o niskiej frekwencji w pociągach z Żagania do Żar dotyczą tylko tej relacji, bo przecież między miastami kursuje komunikacja MZK i PKS). Ale już z Żagania do Zielonej Góry kursują tylko autobusy PKS, których cena za przejazd jest wysoka a czas jazdy długi. Dlatego pod względem ceny, jak i czasu przejazdu pociągi do Zielonej Góry dla mieszkańców Żagania są atrakcyjne, szczególnie dla młodzieży uczącej się -zapewnia R. Jaworski.

Czytelnik “sprzedał” nam też kolejną złą wiadomość dla pasażerów z Żagania. Także przez Żary, z pominięciem Żagania ma kursować sezonowy pociąg Szczecin – Szklarska Poręba! Tego już za wiele. Musimy walczyć o to, aby pociąg nie omijał Żagania, w przeszłości największego w tej części Polski węzła kolejowego.

Miasto popiera

– Mam prośbę do władz Żagania, aby aktywnie włączyły się w tę akcję ze względu na aspekt społeczno – gospodarczy. Nastąpi wówczas znaczna poprawa poziomu dostępności naszych mieszkańców do połączeń kolejowych, które są bezpieczne, wygodne, tanie i relatywnie szybkie – pisze R. Jaworski.

Od poniedziałku w mieście będzie można wpisywać się na listy, które dotrą do Urzędu Marszałkowskiego wraz z naszą petycją. Listę miejsc, w których można się wpisać, znajdą państwo w ramce poniżej. Władze miasta także przyłączają się do akcji. – Jesteśmy za tym, żeby Żagań miał więcej połączeń kolejowych. Popieramy pomysł naszego byłego mieszkańca – zapewnia burmistrz Sławomir Kowal.

źródło Gazeta Lubuska

Komentarz autora strony:

Odnoszę wrażenie, że kolejny raz Gazeta Lubuska pisze artykuł na temat połączeń kolejowych nie znając szczegółów dotyczących rozkładu jazdy. Być może Żagań będzie skomunikowany z tymi pociagami i wcale nie ma powodu do siania niepokoju, jak i kierowania pociągu z Jeleniej Góry do Zielonej Góry “na siłę” przez Żagań. Jeżeli nie będzie takich skomunikowań to rzeczywiście wtedy cała sprawa nabiera sensu. I tu cieszy postawa zainteresowanych, którzy są gotowi podjąć się działania zmierzającego do zmiany tego stanu rzeczy. Kolejny raz brak w gazecie szczegółowych informacji, moim zdaniem zwrócono uwagę tylko na to jedno połączenie nie zaś na cały rozkład jazdy. Gdyby rozkład jazdy był znany z wyprzedzeniem, byłaby możliwość organizowania takich akcji w przypadku braku określonych połączeń. Ludzie mogliby się wypowiadać, składać petycje zanim jeszcze rozkład trafiłby do druku. I byłby czas na zmiany, korekty zanim rozkład zacząłby obowiązywać. Ponieważ nie ma jeszcze 100% informacji na temat rozkładu jest to ciągle gdybanie nad jedną wielką niewiadomą.

Jeden komentarz do “Żagań walczy o pociąg”

  1. Ale szuuuum….. – 2007-10-20 15:11:47
    Nikt z Żagania “w celu dbałości o większą dostępność regionu do komunikacji” nie robił takiego szumu o brak łącznika z Żagania do Żar celem późniejszego powrotu z Wrocławia a niżeli Bobrem. Dodatkowo, jak już wspomniał ~krzysiek całkiem realne może okazać sie, że poc. Ziel.G. – Jel.G. – Ziel.G. bedą miały skomunikowania z “wahadłem” Niegosławice-Żary. Tylko dziwić może wypowiedź odpowiedzialnych za rozkład, że o tych domniemanych (na chwilę obecną) skomunikowaniach wiedząc, sprowadzają dyskusję na zupełnie niepotrzebny tor…
    autor: ~melocot

    JG-ZG – 2007-10-20 15:23:34
    Naturalna trasa tego połączenia biegnie przez Żary a nie przez Żagań. Przed laty jeździły co prawda pociągi “włóczykij” typu Poznań – Wolsztyn – Sulechów – ZG – Nowa Sól – Żagań – Zebrzydowa – JG albo Szczecin – ZG – Żary – Żagań – Zebrzydowa – JG albo nawet taki dziwoląg jak bodajże Żagań – Jankowa – Żary – Tuplice – Lubsko. Jednak takie relacje nie służyły dalekim przejazdom z np Poznania do Jeleniej Góry tylko lokalnym. Z tego co wiem, obecnie na odcinku Żagań – Jankowa obowiązuje prędkość 30km/h a więc nie sadzę, że czas przejazdu wydłużyłby się tylko nieznacznie.
    autor: ~Andrzo

    ręce opadają…. – 2007-10-20 19:35:07
    Żenua…. Śmieszne i niepotrzebne działanie. Rafał taką akcją chce zrobić z Żagania drugą Włoszczową! Zresztą niech się nie ogranicza, niech walczy także o pociągi ze Zgorzelca na Wrocław i z powrotem przez Żagań – a co! Jak szaleć to szaleć!
    autor: ~sZakOOu

    Żary – Żagań – 2007-10-20 21:33:40
    Jeśli chodzi o ten pospieszny Szczecin – Szklarska Poręba to można go puścić przez Żagań. Będzie to pociąg nocny jadący wiele godzin, więc te kilkanaście minut więcej nie zrobi różnicy. Kierowanie wszystkich pociągów przez Żagań mija się z celem, bo wystarczy zrobić dobre skomunikowania do/z Żar. BÓBR z Wrocławia będzie skomunikowany w Żarach z parą pociągów JG – ZG – JG, więc jaki jest sens puszczać te pociągi przez Żagań? Trzeba wziąć pod uwagę zmianę kierunku jazdy w Żaganiu, co dodatkowo przy dłuższej trasie znacznie wydłuży czas jazdy. Zanim ktoś zacznie pisać jakieś petycje niech dobrze się zastanowi i przeanalizuje rozkład jazdy, bo można się ośmieszyć. Po to są stacje węzłowe, żeby móc się na nich przesiadać.
    autor: ~Pirat

    zmiana czoła – 2007-10-21 15:04:42
    Pirat masz dużo racji, ale z tego co wiem ma jeździć w tej relacji szynobus więc zmiana kierunku jazdy nie jest aż tak wielkim problemem.
    autor: ~krzysiek

    Legnica – żagań ? – 2007-10-23 17:29:16
    Wie ktoś może jak będzie wyglądał rozkład na “mojej linii Legnica – Żagań” bo szczerze mówiąc czym wiem więcej na temat nowego rozkłdu jazdy tymbardziej wiem mniej raz słyszę że będzie jeszcze jedna dodatkowa para a drugi raz słyszę że będzie bez zmian i tak w kułko.
    autor: ~Michał

    ZG-JG przez Żagań?? – 2007-10-27 00:53:39
    JAk myślicie, ma sens akcja Gazety Lubuskiej dotycząca petycji w sprawie realizacji poołączeń JG – ZG przez Żagań?
    autor: ~urbi

    Moim zdaniem – 2007-10-27 16:55:00
    Ja po raz kolejny powtarzam, że nie uważam, że Żagań powinien powalczyć o skomunikowania weźmy np taką sytuację psuje się szynobus i zamiast niego puszczają skład wagonowy co to będzie oznaczać 3 zmiany lokomotywy (Bieniów, Żagań, Żary) ile czasu na to pójdzie kupa. A że często się zdarzają takie sytuacje z awariami taka praktyka będzie często stosowana.
    autor: ~krzysiek

    marne szanse… – 2007-10-27 19:38:19
    Akcja Lubuskiej jest bez sensu. Prędzej Wawel przetrasują na E-30 przez Zgorzelec, niż JG-ZG będzie przez Żagań jeździć. Żagań taką akcją, sam sobie szkodzi. Solą połączeń Żary-Węgliniec są dojeżdżający do pracy/szkoły ludzie (najwięcej do Żar dojezdnych wsiada w Iłowej, Koninie i Jankowej). Wystarczy przejechać się porannym szynobusem do Żar, żeby zobaczyć jak wiele osób wysiada (zwłaszcza młodzieży). Gdyby jechał przez Żagań, dojazd staje się bez sensu (bo równie dobrze można autobusem jeździć). Potok się znacznie zmniejszy, a to gwóźdź do trumny trasy Żary-Węgliniec. Jak tu nie będzie połączeń, to i Żagań nie skorzysta na skomunikowaniu i sam sobie strzeli samobója…
    autor: ~sZakOOu

    PKP – 2007-10-27 21:03:17
    PKP PR nie pójdzie na to by pociąg jechał ZG-JG przez Żagań.
    autor: ~Paweł

    powrot – 2007-10-28 08:34:22
    Ja to bym chcial aby wrocil pospiech nocny relacji ZAGAN-WARSZAWA WSCH
    autor: ~rafalek

    Żagań – Warszawa – 2007-10-28 10:19:04
    Mało realne, aby wrócił pociąg do Warszawy, ale nie znaczy to, że niemożliwe. Powoli w okolicach Żagania zaczynają się pojawiać ciekawe połączenia kolejowe nawiązujące do historycznych kursów sprzed 2000 roku kiedy wzięli się za likwidację. Na razie osiągniemy stan sprzed 2002 roku z sezonowym pociągiem z gór nad morze (dawny Wiking) oraz pociągami z Zielonej Góry do Jeleniej Góry.
    autor: ~krzysiek

    …wiking – 2007-10-28 14:26:08
    ….o jeny dzialo sie wtedy,wygoddnie moze nie bylo ale za to dworce tetnily zyciem jakies buraki polikwidowali najlepsze sklady i teraz co?..najwieksze wezly umieraja…jestem z glogowa ale bywalem w zarach zaganiu tuplicach nieraz z glogowa jeszcze przed 2000 rokiem mozna bylo dojechac praktycznie wszedzie do forstu,zagania,zar,lodzi,warsz awy,ostrowa wlkp a teraz co? ruch obowiazujeglownie na trasie wroclaw -zielona g i leszno -glogow …a pamietajac rozchodzily sie linie z glogowa do kolska,bojanowa,legnicy(zelekt ryfikowanej)zagania
    autor: ~rafalek

    Petycja za petycją 🙂 – 2007-10-28 20:51:12
    Może warto byłoby pomyśleć o petycji, żeby pociągi zaczęły jeździć do Głogowa. Ale do tego jest jeszcze potrzebna sensowna argumentacja.
    autor: ~krzysiek

Możliwość komentowania została wyłączona.