Teraz do Cottbus
Już niedługo – 9 grudnia – wchodzi w życie nowy rozkład jazdy, w którym miasto zyska nowe połączenie z Cottbus. Ale czy będzie cieszyło się ono dużą popularnością? Zdaniem naszych Czytelników, lepiej odświeżyć inne trasy.
– Przeczytałem w “Gazecie Lubuskiej” o reaktywacji połączenia Zielona Góra – Jelenia Góra. Niestety, nie znam szczegółów, ale mogę sobie wyobrazić, że połączenie przebiegnie dotychczasową trasą, to znaczy przez Żary, Iłowę i Węgliniec. Po raz kolejny Żagań zostanie na uboczu – pisze do nas żaganianin Jacek Koprucki. I jak się okazuje, ma rację.
– Właśnie tą trasą, dwa razy dziennie kursować będzie ten pociąg. Wyjazdy z Zielonej Góry po 10.00 i 15.00 – informuje Grzegorz Dwojak, dyrektor Lubuskiego Zakładu Przewozów Regionalnych PKP.
J. Koprucki zwrócił się z apelem nawet do władz Żagania, by oprotestowały taką trasę. – W końcu mamy w Żaganiu duży garnizon, a żołnierze służby zasadniczej to najliczniejsi klienci kolei. Doprawdy nic się nie stanie, jak ten pociąg pojedzie z Żar do Żagania i następnie do Jankowej Żagańskiej, ta linia jest nadal czynna. Lub z Bieniowa do Żagania, a następnie do Żar i dalej tradycyjnie – proponuje mieszkaniec Żagania. Przypomina jednocześnie, że kiedy uruchamiano kilka lat temu połączenie Kraków – Berlin i pociąg ten według wstępnych założeń miał omijać Żary, władze tego miasta “krzyk podniosły okrutny” i dopięły swego.
Może autobusem?
Według J. Kopruckiego taka zmiana to zaledwie o 30-40 minut dłuższa jazda pociągu. Potwierdza to dyrektor Dwojak, ale zostaje przy swoim zdaniu. – Trasa przez Żagań wydłuża jazdę o 26 kilometrów i 30 minut. To od razu droższe bilety. A nasze dane wyraźnie pokazują, że na trasie Żagań – Żary nie podróżuje zbyt wielu pasażerów – wylicza przedstawiciel PKP. Gdy wspominamy, że z Żagania do Jeleniej Góry jedzie zaledwie jeden autobus i to tylko od piątku do niedzieli, słyszymy: – Ale z tego co wiem, to między tymi miastami jest komunikacja miejska, można więc dojechać do Żar. A może coś mogłaby zmienić dotacja samorządu? –
Gdyby miasto dało jakieś pieniądze, przez urząd marszałkowski, to możemy rozmawiać na przykład o darmowym autobusie dla naszych pasażerów z Żagania do Żar – zapewnia G. Dwojak. – Od dotacji jest urząd marszałkowski – ucina Paweł Lichtański, rzecznik żagańskiego urzędu. – Ale możemy na przykład porozmawiać z naszym MZK i próbować dostosować kursy autobusów pod ten pociąg – zapewnia.
źródło Gazeta Lubuska
Sa133 – 2007-10-14 01:25:52
W GL napisali że najnowszy nabytek SA133 trafi na trasę kostrzyn krzyż…?? To w końcu trafi on do Żagania czy Gorzowa?
autor: ~urbi
LOL – 2007-10-14 03:56:45
I o co tyle krzyku? Przed pięcioma laty i wcześniej jakoś nie protestowano. Zielona – Jelenia przez Żagań do dość abstrakcyjna wizja. Wystarczy że już 4 godziny się jedzie, wydłużać jeszcze bardziej trasy nie ma sensu. Przecież można skomunikować np. Bobra w Żarach, z popołudniowym pociągiem do Jeleniej. I z Żagania też będzie można śmiało jechać. GL chyba naprawdę nie ma o czym pisać…
autor: ~sZakOOu
SA 133 – 2007-10-14 12:29:17
SA 133 007 trafi do Żagania najnowszy nabytek czyli ten szynobus co ma przyjść w styczniu bodajże on ma trafić na północ województwa i to pewnie to mieli na myśli w Gazecie Lubuskiej. Jeżeli zaś chodzi o to, że Żagań zostaje na kolejowej bocznicy no fakt jest faktem, ale mądre skomunikowania z pociągami w Żarach będą na pewno dużo bardziej sensowne niż jazda składu przez Żagań, która tylko wydłuży i tak długi czas podróży.
autor: ~krzysiek
.. – 2007-10-14 13:24:46
miały być jakieś dodatkowe kursy ZG-Legnica..??
autor: ~urbi
🙂 – 2007-10-14 22:52:52
Wszystko wyjaśni się już niedługo, jak tylko Niemcy opublikują na swojej stronie rozkład jazdy zapodam go na stronie
autor: ~krzysiek
Legnica żagań – 2007-10-18 15:34:57
Mam pytanie czy ktoś wie jak będzie wyglądał rozkład na linii Legnica – żagań bo słyszałem że przybędzie jedna para ale na kolej info.pl piszą że zmian nie będzie ! linia ta zasługuje na owielę lepszą ofertę przewozową niż obecnie i szczerze mówiąc denerwuje mnie trochę uprzywilejowanie trasy Żary – Węgliniec
autor: ~Michał
Żagań Legnica – 2007-10-18 16:53:08
Uprzywilejowanie Żary – Węgliniec? O czym Ty piszesz?! Przecież jedyne zmiany mają na celu przywrócenie stanu z 2002! Nadal nie będzie żadnego pośpiecha, o ICE raczej też nie ma co marzyć – możesz spać spokojnie. Co do ważności trasy to Żary – Węgliniec jest tak samo ważna co Legnica – Żagań (czyli niespecjalnie). W naszym regionie naprawdę ważną trasą jest międzynarodowa magistrala E-30 (przecież nawet były próby przetrasowania Wawela!). I tak się składa że najkrótszym łącznikiem do E-30 jest trasa Żary – Węgliniec. A co do Żagań – Legnica, to od nowego rozkładu mają się pojawić kursy do Cottbus… (ale to chyba będą obecne składy jeżdżące do Forstu, tyle że z wydłużoną trasą)
autor: ~sZakOOu
🙂 – 2007-10-18 17:10:54
Do magistrali E-30 trasą z Żagania do Goliszowa jest 58 kilometrów. Trasą z Żar do Węglińca jest 41 kilometrów. Skoro jednak uważasz że dzieję się krzywda, to chętnie zamienię się połączeniami między twoją i moją trasą.
autor: ~sZakOOu
Forst (Cottbus) – 2007-10-18 20:51:48
Wydaje mi się, że poc. Żagań – Cottbus – Żagań będzie jednak nowym połączniem. Zresztą jak wynika z logiki obecnego rozkładu musi istnieć “niewidzialny” podsył loka do Cottbus ok. 8:30 i powrót ok. 17:30 – obsługa EC WAWEL. Gazety pisały o tym połaczeniu jako CODZIENNYM, a nie tak jak jest obecnie czyli kurs. 1-5. W jakich terminach jeździ Wawel? Myślę, że obecnie CODZIENNY luźny podsył loka do Cottbus i z powrotem od 9 grudnia 2007 będzie miał na haku wagon/y.
autor: ~melocot
Żagań-Cottbus – 2007-10-18 21:12:08
Dokładnie tak będzie. Wyjazd pociągu z Żagania codziennie o 8:20 i powrót 18:55. Lokomotywa od IC Wawel.
autor: ~Andrzo
🙂 forst – 2007-10-18 21:12:18
Wydaje mi się że wtedy nie będzie podsyły lokomotywy do Cottbus tylko pojedzie pociąg wagonowy a lok będzie potem jechał ze składem iC, powrotny z Cottbus będzie jechał z lokomotywą, która odstawi Wawela. Będzie to na 100% nowe połączenie, gdyż z informacji, które już się ukazywały była mowa o 2 parach w dni robocze i codziennym pociągiem do Cottbus.
autor: ~krzysiek
Żagań-Cottbus – 2007-10-18 23:02:02
No o tym właśnie napisałem. Wykorzystany będzie obecny podsył.
autor: ~Andrzo
Skomunikowanie… – 2007-10-18 23:14:56
Dzięki za podanie godzin kursu Żagań – Cottbus – Żagań Zastanawia mnie czy z rel. Cottbus – Żagań bedzie jakieś skomunikowanie w kier. Legnicy/Wrocławia. O ile rano z (Wrocławia)/Legnicy powinno być jako tako ze skomunikowaniem w kier. Cottbus(Berlin) to w przeciwnym kier. … Z Żagania do Legnicy po 18:55 raczej nic nie będzie. Może po 18:40 jakiś Żary – Węgliniec (wyrobiłby się na wracającego Kowalskiego, we Wrocku krótko po 22:00)… Ma ktoś jakieś info o której pojedzie ostatni w dobie kurs rel. Żary – Węgliniec?
autor: ~melocot
😉 – 2007-10-19 19:02:31
Andrzo dodaliśmy odpowiedź praktycznie w tym samym czasie
autor: ~krzysiek