Szynobus znika z rozkładu

W grudniu z rozkadu jazdy zniknie szynobus jedzący na trasie Zagań – Niegoslawice. Urzad Marszalkowski mowi o zbyt malej licbie pasazerow. Na dodatek zmniejsza sie dozwolona predkosc na tej trasie – do 30 km/h!

O planowanej zmianie w rozkladzie jazdy poinformowal nas Czytelnik (dane do wiadomosci redakcji). – Doszly do mnie sluchy, ze od nowego rozkladu jazdy planuje sie likwidacje kursow pasazerskich na odcinku z Niegoslawic do Zagania. PKP PLK – zarzadca infrastruktury kolejowej planuje obnizenie dozwolonej szybkosci przejazdu na linii o 20 km/h. Dane dotyczace predkosci znalazlem w internecie – pisal w liscie do nas czytelnik.

Spawdzilismy to. Wyczytalismy, ze od nowego rozkladu jazdy (ma wejsc w zycie w grudniu tego roku) zamiast 50 km/h, dozwolona predkosc na tej trasie dla pociagow osobowych wyniesie zaledwie 30 km/h! – Pierwszy raz to polaczenie zawieszono 1 pazdziernika 2002 roku, by przywrocic je 10 grudnia 2006 roku. Teraz po 4 latach od reaktywacji linie znowu zamnkie sie dla ruchu pasazerskiego. Prosze was abyscie zajeli sie sprawa i naglosnili temat. PKP PLK, ktore boryka sie z problemami finansowymi nie przejmuje sie liniami takimi jak ta. A przeciez przed wojna byla to dwutorowa magistrala kolejowa – wspomina nasz czytelnik. – Niestety moja korespondencja z PKP PLK nic nie dala. Nie odpisuja na wiadomosci. Urzad Marszalkowski tez niewiele robi. Moze “GL” uda sie nieco przycisnac PKP PLK.

Zwrocilismy sie do PKP PLK z Warszawy. Zostalismy skierowani do Zakladu Linii Kolejowych w Zielonej Gorze. – Za kursowanie pociagow na odcinku Zagan – Niegoslawice odpowiada Lubuski Zaklad Przewozow Regionalnych w Zielonej Gorze i to do niego powinni sie Panstwo zwrocic – to uslyszelismy na poczatek od rzecznika prasowego Mariusza Olejniczaka. Potem bylo juz wiecej konkretow. – Prawda jest, ze dzisiaj obowiazuje na tej linii 50 km/h. Natomiast od nowego rozkladu obowiazywac bedzie 30 km/h. Predkosc ta nie dyskwalifikuje jednak do jazdy szynobusow na tym odcinku, wiec zalezy to od decyzji Przewozow Regionalnych – wytlumaczyl nam M. Olejniczak.

Przewozy Regionalne woza ludzi na zlecenie Urzedu Marszalkowskiego w Zielonej Gorze. Ten rzeczywiscie nie zamowil polaczenia Zagania z Niegoslawicami w nowym rozkladzie jazdy. – W ruchu pasazerskim, a tego dotycza ograniczenia szybkosci istotnym czynnikiem jest czas przejazdu. Dlatego kursowanie autobusu szynowego z predkoscia 30 km/h mija sie z celem – podkresla dyrektor departamentu gospodarki i infrastruktury Urzedu Marszalkowskiego Wojewodztwa Lubuskiego Wladyslaw Korcz. – Podobne stanowisko reprezentuje samorzad wojewodztwa dolnoslaskiego, ktory nie wyklucza przyszlego uruchomienia polaczenia Glogow – Zagan, jednak warunkuje to poprawa stanu infrastruktury zarzadzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Wedlug wyliczen Urzedu Marszalkowskiego, gdy zmniejszona zostanie predkosc przejazdu na tej trasie, szynobus z Zagania do Niegoslawic jechalby az 53 minuty (obecnie jest to 38 minut). – To zdecydowanie wplynie na dalsze zmniejszenie atrkacyjnosci przejazdu. Dlatego nie planujemy w nowym rozkladzie jazdy uruchamiania polaczen na tej trasie – wyjasnia W. Korcz.

Zdaniem lubuskiego urzednika ewentualne przywrocenie zawieszonych kursow powinno nastapic na calym odcinku Zagan – Glogow, ale w porozumieniu z wojewodztwem dolnoslaskim. – Jednak dopiero po podwyzszeniu parametrow technicznych tego odcinka do stanu umozliwiajacego stworzenie atrkacyjnej dla potencjalnego pasazera oferty, tj. po podniesieniu predkosci do co najmniej 60 km/h – podkresla W. Korcz.

Przedstawiciele PKP nie mowia jednak nic o planowanych remontach tej trasy. Nie mozna ich takze znalezc w harmonogramach inwestycji na najblizsze lata. – A niestety cala kwestia rozbija sie o brak remontow na tej linii, gdyby byla ona utrzymana na obecnym poziomie tj. 50 km/h, szynobus nadal by kursowal – zapewnia w liscie nasz Czytelnik. – Zadziwiajace jest to, ze cale lata bylo tu 50 km/h, a nagle radykalne ciecie o 20 km/h. I to jeszcze w regulaminie przyjetym 8 lutego 2010 roku. Skad w PKP PLK wiedzieli, ze konieczne stanie sie ograniczenie szybkosci?

Przedstawiciel Urzedu Marszalkowskiego wspomina jeszcze o innych powodach skreslenia tego polaczenia z najnowszego rozkladu jazdy. – Robilismy wiele by miec wieksza frekwencje na tej trasie. Niestety w kolejnych latach szynobusem podrozowalo zaledwie po kilkanascie osob na kurs – informuje W. Korcz.

Jego zdaniem przyczyn takiego stanu rzeczy nalezy szukac wsrod kilku zjawisk. – Cztery lata przerwy w kursowaniu pociagow spowodowaly odzwyczajenie sie mieszkancow od uslug kolei. Na odcinku Zagan – Szprotawa funkcjonuje dobrze rozwinieta komunikacja autobusowa. Coraz wiecej ludzi ma tez samochody – wylicza przedstawiciel Urzedu Marszalkowskiego. – Poza tym przystanki i stacje sa kiepsko ulokowane w poszczegolnych miejscowosciach. No i jeszcze to “slepe” zakonczenie trasy w malych Niegoslawicach.

– Czas aby PKP PLK sluzyla ludziom, a nie odwrotnie. Czas aby po ponad 20 latach stopniowego obnizania predkosci, PLK zrobilo cos w kierunku jej podwyzszenia. Czas zeby pociagi przestaly jezdzic po podkladach z 1971 roku i szynach z poczatku lat 80 tych ubieglego stulecia. Ale bez naglosnienia sprawy nic sie w tym celu nie uda osiagnac – komentuje na koniec nasz Czytelnik.

autor Tomasz Hucal

zrodlo Gazeta Lubuska

Jeden komentarz do “Szynobus znika z rozkładu”

  1. … – 2010-08-03 11:05:54
    całe szczęście, że mam samochód bo licząc na kolej nie miałbym się jak wydostać z miasta, no cóżPLK strzela sobie gola do własnej bramki, nie ma kursów nie ma kasy, ale widocznie dla nich jest to lepsze rozwiązanie. Czekam już niecierpliwie na śmierć techniczną tej linii bo w perspektywie pewnie za jakiś czas to nastąpi. Urzad Marszałkowski pokazał że stać go jednynie na kilka nędnych par, które nie zainteresowały podróżnych, mało tego częsta KKA za psujące się badziewie też zrobiła swoje. Ale wkrótce Pan Marszałek pochodzący ze Szprotawy przyjdzie po głosy do mieszkańców, nich więc będą świadomi że likwidacja połączeń to zasługa jego ludzii
    autor: ~krzysiek

    … – 2010-08-03 13:26:40
    Wielka szkoda, kolejna bezsensowna strata spowodowana olewactwem kiepskiej infrastruktury przez dolnośląskie PLK i ignorancją ludzi z lubuskiego UM, którzy NIE POTRAFIĄ rozwiązać problemu psującego się taboru w węźle żagańskim. Cała para w lubuskiem idzie w nadodrzankę a na dolnym śląsku w e-30. Żeby było ciekawiej to e-30 obecnie wymaga w kilku miejscach remontu, TUŻ po oddaniu tej linii jako zmodernizowanej! Zbyt częste odwoływanie pociągów i nagminne puszczanie KKA dobija także Żary-Węgliniec. PLK nie interesuje się także odcinkiem od Ruszowa do Węglińca, więc podobny scenariusz czeka i moją linię.
    autor: ~sZakOOu

    Ręka na pulsie… – 2010-08-03 18:23:22
    Zmiany w prawie transportowym wymuszają na UM określenie docelowego kształtu transportu publicznego w województwie. Zamiast szamotać się między: koleją, autobusem i busem (np. w Iłowej) trzeba będzie wybrać co jest efektywne, postawić konkretne warunki prowadzenia komunikacji i … kontrolować. Dziś nic z tych rzeczy nie ma, co doprowadza do marnotrawienia naszych pieniędzy, które są wydawane na “wszystko” (czyli na “nic” . Przecież tak naprawdę, chodzi o zapewnienie transportu publicznego z którego będą korzystać wszyscy, a nie tylko fanatycy kolei.
    autor: ~melocot

    … – 2010-08-04 17:25:39
    Psujący się tabor to nie problem lubuskiego UM, ale ogólnopolski. Poza tym na obiegach dolnośląskich (Żary – Legnica) już ponad dwa miesiące jeździ KKA.
    autor: ~KKZ

    … – 2010-08-05 12:00:28
    Nie uważam, aby trzeba było wybrać jeden środek transportu. Busów w Iłowej nie ma, są tylko autobusy, którymi najbliżej i najszybciej jest dotrzeć do Żagania. Zaś do Żar najbliżej i najszybciej jest właśnie pociągiem (dotrze się dwukrotnie szybciej niż własnym autem!). Dlatego też jest miejsce i na pociągi i na autobusy. Gdyby liczba połączeń kolejowych do Żar była tak duża jak do Żagania, potoki wyglądały by zupełnie inaczej! Ale to marzenie ściętej głowy. Brakuje taboru, a ten co jest, psuje się nagminnie. Nie dziwota, że “potoki” wysychają…
    autor: ~sZakOOu

    … – 2010-08-05 20:26:07
    smutne to ale prawdziwe
    autor: ~krzysiek

    sZak00u – 2010-08-11 18:51:21
    Kwestia podjęcia decyzji o sieci transportu publicznego dla Iłowej juz rozstrzygnięta Ciekawe jakie decyzje zaproponujesz dla Szprotawy? No, śmiało…
    autor: ~melocot

    … – 2010-08-12 07:33:04
    melocot, kwestia transportu dla Iłowej w jaki sposób została rozstrzygnięta?
    autor: ~Iro

    Iro – 2010-08-12 09:39:36
    Przeczytaj post autora sZakOOu z dnia 2010-08-05 godz. 12:00:28
    autor: ~melocot

    … – 2010-08-12 16:50:49
    Moim zdaniem kolej w Szprotawie ma sens, pod dwoma warunkami: remont na całej linii do Głogowa (zwłaszcza po stronie dolnośląskiej) oraz odpowiednia liczba szynobusów, by wyeliminować problem z KKA. Ale to już od dawna Krzysiek powtarzał, więc nic nowego nie wymyśliłem. A co do remontu – rzućcie okiem na dokument “Polska 2030”, sekcja “Kolej”. O jakimkolwiek remoncie nie ma mowy, jedynie w bliżej nieokreślonej przyszłości “berlinka” będzie robiona. I tyle…
    autor: ~szakoou

    Trudno jest, ale czy będzie lepiej? – 2010-08-12 17:54:52
    sZakOOu napisał: “o jakimkolwiek remoncie nie ma mowy” w odniesieniu do linii kolejowej Żagań – Głogów pod warunkiem, że linia nie zmieni właściciela Zmiana właściciela z państwowego na samorządowego mogłaby przynieść jakiekolwiek nadzieje na ożywienie ruchu. Tyle, że takie przekształcenie podlega wielu sprzyjającym warunkom i przede wszystkim silnego finansowo samorządu wojewódzkiego. Na chwilę obecną kolej w Szprotawie nie ma (dla mnie) przynajmniej światełka w tunelu. Nie ma się co oszukiwać. Przy takim stanie technicznym linii i jej perspektywach na przyszłość to prowadzenie deficytowych przewozów pasażerskich będzie marnotrawstwem naszych pieniędzy.
    autor: ~melocot

    WAFEL NIE PRZEZ ŻAGAŃ – 2010-09-30 18:12:30
    Jak podała w swoim projekcie rozkładu PKP IC. Od nowego rozgładu IC Wawel ma jechać z legnicy zatrzymywac sie w chojnowie, Bolesławci i węglincu a nastepnie do Żar i Forstu. Czy ktoś wię czy ta zmiana ma być na stałe w zwązku np. z przeniesieniem Su 46 do Węglińca czy też jest to zmiana czasowa wynikająca z np. przygotowania do remontu dawnej berlinki?
    autor: ~Przemek

    … – 2010-09-30 19:45:45
    Raczej nie o remont tutaj chodzi bo na razie niewiele robi się w kierunku remontu Berlinki, z tym przetrasowaniem na linię Miłkowice – Żary to już od kilku lat planują dla mnie jest to czysty bezsens bo jest to niepotrzebne wydłużanie trasy. Może się okazać, że jednak wszystko zostanie po staremu. Dziwi ta decyzja z jeszcze jednego powodu, przecież Berlinka nie jest jeszcze w aż takim złym stanie, żeby musieli przenosić Wawela na tory linii Miłkowice – Jasień.
    autor: ~krzysiek

    IC Wawel CD – 2010-09-30 20:48:27
    NIESTETY Nowy rozkład jest nastepujący: Legnica 12.41 Chojnów 12.53 Bolesławiec 13.07 Węgliniec 13.21/13.49 Zary 14.44 Czas przejazdu 2 godziny i 3 minuty Aktulanie 13.00 – 14.44 co wliczajc oblot loka w legnicy na odcinku od Wrocławia jest prawie niezauważalne na dodatek krótszy odcnek trasu loka spalinowego daje nam korzystniejszy bilans ekonomiczny. Berlina stacza się. Byc może PLK jak na linii nr 14 wydłużyły czas przejazdu. Wcale nie zdziwi mnie 40 km/h omiedzy Lesznem Górnym a Miłkowicami. Sprawa ma takze podtekst regionalny. chodzi o połączecenie PKP IC z regionem Zgorzelca i Bolesławca. Region Żagania nie daje tych korzyśc niestety. berlinke może cekac los linii nr 14 – trawa i za pae lat zamknięcie do Miłkowic Jeszcze aby uzupełnic rozkład w drodze powrotnej: Zary 12.24 Węgliniec 13:16/46 Bolesławiec 14.00 Chojnów 14.14 Legnica 14:25 Patrząc na te czasy wynika tak jakby składy miały mijać się w eglińcu a długie postoje świadczą o oblotach loka spalinowego na trase powrotną do Niemiec. Czyzby DB prowadziły skład swoja trakcją? Ponoć Polscy mechanicy psuli klimę w składzie
    autor: ~Przemek

    DO ADMINA – 2010-09-30 21:25:26
    Czy mozna otworzyć nowy watek dot Wawela na stronie głównej. Pod ta informacja o szynobusie ginie. a zdaje mi się że jest to dość wązne wydarzenie…
    autor: ~Przemek

    Wawel na spalinach – 2010-09-30 21:37:47
    DB w rejonie Cottbus ‘pozbyła’ się wszystkich linii z trakcja spalinową już dawno. Stąd adaptacja ‘naszych’ SU do obsługi tego jednego połączenia na terenie Niemiec. Plotka o prowadzeniu przez DB lokiem spalonowym poc. Wawel jest wręcz niewiarygodna.
    autor: ~melocot

    NOWY ROZKŁAD CD. – 2010-10-01 08:08:55
    Wykaz pociągów zamówionych w rozkładzie jazdy 2010/11 w Województwie Dolnośląskim – to nazwa dokumentu z pociągami R zamówionymi przez Woj Dolnośląskie. Zagań Legnica – DRAMAT Z Legnicy wynika z dokumentu będą 2 pociągi: 18.48 kursujący w (D) i 20.48 kursujacy codziennie A do Legnicy pociąg z Zielonej góry przyjeżdżający do legnicy 18:12 i o 5:32 z Żar kursujący codziennie. nie wiem co prawda czy to obejmuje tylko specyfikację częsci “Dolnośląskiej” czy wszytskie łaczone połączenia. Bo jesli tak węzeł Zagań i Linie kolejonwe na Ziemi Szprotawskiej przestają istnieć. Być moze na trasie do Węglińca chcą aby przerzucic potoki podróznych ale tam też ni za bogato: połaćzenie do Jeleniej Góry tylko w C i tylko jedno poranne a do Węglińca 14:32 z Żar w (D) Jelenia Góra – Zielona Góra 16:54 w (D) Węgliniec – Żary 15:34 w (D) i codziennie 12:34 MAM NADZIEJĘ ŻE TO TYLKO DOLNOŚLASKIE SKŁADY I LUBUSKIE DOŁĄCZY COŚ DO TEGO
    autor: ~Przemek

    Bez paniki. – 2010-10-01 14:06:12
    @Przemek Poczytaj dokładnie ten ‘wykaz zamówionych pociągów’. Ba! Poczytaj dokładnie wątek poświęcony RJ 2010/2011 w woj. dolnośląskim na forum INFOKOLEJ. Niepotrzebnie siejesz panikę. Będą ‘łączone’ rel. Legnica-Żary z Żary-Węgliniec – w wykazie są one ujęte jako Legnica-Węgliniec (obsługa SA). Dodatkowo na trasie Legnica-Żary (wiadomość od Lub.Urz.Marsz. udostępniona przez @sZakOOu) pojawią się 2 pary poc. przygranicznych w rel. Legnica-Żary-Forst, których nie ma w żadnym wykazie, bo finansowane są przez Min. Infr. Ogólnie to słońce świeci i nie jest tak źle
    autor: ~melocot

    … – 2010-10-01 14:36:12
    Powiedzmy tak, informacja na temat Wawela się pojawi, ale chciałem z tym zaczekać do czasu aż informacja ta będzie w 100% pewna. Na razie ciągle jeszcze takiej pewności nie ma, a nie chciałbym siac niepotrzebnej paniki. Jezeli więcej użytkowników strony też podziela pogląd, że nalezy otworzyć nowy wątek poświęcony Wawelowi i jego przetrasowaniu na linię Miłkowice – Żary to prosze się tutaj wpisywać, wtedy otworzę nowy watek.
    autor: ~krzysiek

Możliwość komentowania została wyłączona.