Szykuje się kolejna zmiana w rozkładzie jazdy pociągów. Zacznie funkcjonować od 14 grudnia. Dotarły do nas już niepokojące sygnały w tej sprawie.
– Studiuję we Wrocławiu, a tu informacja o tym, że zabiorą mi tani pociąg, to jakaś niedorzeczność – oburza się Kuba Koprucki, żak mieszkający w Żaganiu.
Informacje o zmianach wyczytaliśmy też na lokalnych forach internetowych. Wszystkie dotyczyły nowego rozkładu jazdy PKP.
Bo jest za drogo
– Coś niedobrego szykuje się w sprawie likwidacji od nowego rozkładu pociągu „Bóbr”, który jeździ na trasie Żagań – Wrocław – Żagań – mówi nasz informator z PKP. Pociąg „Bóbr” to dziś jedyne, bezpośrednie połączenie łączące Żagań (wcześniej obejmowało również Żary) z Wrocławiem. Tym samym jest dla mieszkańców Żagania i okolicy wygodne.
Zadzwoniliśmy do Urzędów Marszałkowskich województwa lubuskiego i dolnośląskiego z pytaniami o likwidację połączenia. To one są odpowiedzialne za rozkład jazdy PKP w regionie. Jak się okazuje, „Bóbr” najprawdopodobniej zniknie.
– Pociąg „Bóbr” relacji Żagań – Wrocław – Żagań kursuje z lokomotywą spalinową, to niestety podwyższa koszty utrzymania połączenia. Z tego powodu jego kursowanie jest ponad dwa razy droższe niż szynobusu na takiej samej trasie – poinformował Bogdan Mucha, zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki i Infrastruktury lubuskiego Urzędu Marszałkowskiego. Urzędnicy podpierają się analizą ilości pasażerów. Ich zdaniem potwierdza ona fakt, że na odcinku Żary – Legnica brakuje podróżnych dla tak drogich składów.
A co z szynobusem, który mógłby zastąpić pociąg? – Z uwagi na znacznie większe potoki pasażerskie na odcinku Legnica – Wrocław zastosowanie autobusu szynowego na całej trasie do Wrocławia nie wchodzi obecnie w rachubę. – kwituje B. Mucha.
Dolny Śląsk chce pociągu
Katarzyna Kozłowska z Wydziału Komunikacji Społecznej z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego jest innego zdania. – Negocjacje w sprawie uruchomienia jednego połączenia Żagań – Wrocław z samorządem Województwa Lubuskiego ciągle trwają – informuje. Dolnośląski urząd oczekuje ostatecznego stanowiska strony lubuskiej w sprawie bezpośredniego połączenia Żagań – Wrocław – Żagań.
– Jesteśmy zainteresowani dalszym funkcjonowaniem tego połączenia – zapewnia K. Kozłowska.
Wygląda na to, że to lubuski urząd jest bardziej chętny do likwidacji wrocławskiego połączenia. – Zastępując nieekonomiczne składy tanimi szynobusami liczymy na oszczędności, dzięki którym będzie można zwiększyć ilość kursów do Legnicy – tłumaczy sytuację B. Mucha. W nowym rozkładzie jazdy zaplanowano pięć pociągów kursujących codziennie na trasie Żary – Żagań – Legnica. – Obecnie kursują tam codziennie tylko trzy pociągi, a jeden tylko w dni szkolne – wylicza B. Mucha. Połączenia realizowane będą przez lubuskie i dolnośląskie szynobusy na zasadzie wzajemności.
źródło Goniec Żagański
zainteresowanie dolnośląskie – 2008-09-22 19:05:31
Dolnośląskie jest zainteresowane połączeniem a od dwóch lat tylko lubuskie szynobusy jeżdżą do Legnicy…
autor: ~obserwator
Nowe zakupy – 2008-09-22 19:16:35
Może planują aby jeździły ich najnowsze zakupy.
autor: ~krzysiek
… – 2008-09-22 21:58:17
Dolnośląskie jest zainteresowane, bo “Bóbr” po ich stronie mniej kosztuje (u nas linia niezelektryfikowana). Zamiast jednego “Bobra” dwa kursy Żagań – Legnica (jeden obsługiwany lubuskim szynobusem, drugi dolnośląskim – podobnie jak w przypadku ZG-JG).
autor: ~sZakOOu
Wrocław – Tuplice – 2008-09-22 22:02:06
Ciekawy pomysł z tym kursem Wrocław – Tuplice, ciekawe czy dojdzie do skutku??
autor: ~krzysiek
“Bóbr” w Dolnośl. mniej kosztuje… – 2008-09-23 08:17:15
…cóż za banjaluki Panowie wypisyjecie…? “Bóbr” w Lubuskiem – przebieg 27 km, zaś w Dolnośląskiem 112 km w TYM 46 km SPALINÓWKĄ…! Dodam jeszcze, iż WAWEL będzie kurs. nadal przez Żagań – tym samym nie potwierdziły się plotki powielane tu “że będzie przez Węgliniec-Żary” – co też negatywnie skomentowałem przed 2 mies. Pozdrawiam Wszystkich!
autor: ~Balkanzug
:> – 2008-09-23 08:43:30
Balkanzug, porównaj sobie budżety woj. lubuskiego i dolnośląskiego. U nas jest krótszy odcinek, ale niezelektryfikowany co przekłada się na koszta i ostro trzepie po kieszeni. Zwłaszcza taki sztuczny twór, jak lubuskie. Plotki mają to do siebie, że zawierają ziarno prawdy. Z innej beczki: ze względu na niski potencjał dwa kursy z trasy Żagań – Niegosławice, zostaną przeniesione na bardziej obłożone trasy, w kierunku Węglińca i Legnicy. To co pozostanie na tej trasie, ma być dobrze skomunikowane w Zielonej (możliwość przesiadki na Szczecin i Poznań).
autor: ~sZakOOu
“Nowy” Bóbr i oferta na linii Legnica-Żary – 2008-09-23 09:16:14
No cóż wóz, albo przewóz. Albo mamy 4 pary (z czego 1 kursująca w dni nauki szkolnej) na linii Legnica-Żary wraz bezpośrednim Bobrem do Wrocławia który aktualnie kursuje z 3 wagonami, ciągniętymi do/z Legnicy przez paliwożerną lokomotywę spalinową, albo mamy 5 par pociągów kursujących na szynobusie i codziennie. A tuw nowym RJ zamiast “Bobra” przecież będzie jechał szynobus z Żar do Legnicy (jadący krócej na tym odcinku, dzięki min. lepszemu przyspieszeniu), skomunikowany (przyjazd 7:05) z EN57 do Wrocławia (odjazd z Legnicy o 7:15). Następny pociag, który przyjedzie z Żar do Legnicy będzie o 9:38 i będzie skomunikowany z pośpiechem do Wrocławia, tudzież osobówką. Z powrotem w godzinie szczytu (lub jak kto woli pory wyjazdu “Bobra” z miasta nad Kaczawą)z Legnicy zamiast jednego pociągu po 15 mniej, więcej o tych porach pojadą 2: o 14:15 i 16:19 (skomunikowane z pociągami z Wrocławia). Dzięki również tym tym oszczędnościom będzie na linii Legnica – Żary 5 par pociągów osobowych (wszystkie wytrasowane na szynobus), kursujących codziennie! Reszta pociągów z Legnicy w kierunku Żar wyruszy o 5:44 (do Żar, uczniowie z min. Małomic nie będą czekać 23 min w Żaganiu, na poc. do Żar, nie wiem jak to skomunikowanie będzie wyglądać od strony Niegosławic), 10:55 (rel. Wrocław Gł.-Tuplice ), 20:00 (do Żar). Do Legnicy reszta pociągów z kierunku Żar przyjedzie o 15:14(z Tuplic), 17:39 (z Żar) – ten pociąg nie jest skomunikowany w Legnicu z żadnym pociagiem do Wrocławia(najbliższy o…19:00), 19:44(z Żar). Gratuluję wszystkim osobom, dzięki którym zostanie (po raz kolejny zresztą) zwiększona ilość pociągów regionalnych na tej linii oraz w węźle żarskim i żagańskim. Cieszy mnie również, że dolnosląskie szynobusy wjadą do Żar również od strony Legnicy. Da się dogadać! P.S. Jestem również ciekaw nowego RJ na innych liniach w węźle żarskim i żagańskim. Będe wdzieczny za odpowiedzi.
autor: ~Błażej Forjasz
trochę BÓBR, trochę WAWEL… – 2008-09-23 09:22:32
DO: sZaKOOu – Ale odcinek od Legnicy aż pod Leszno G. należy do Dolnośl. (46 km) i jest obsł. oczywiście spalinówką…! -Tak że Twój argument mnie nie przekonuje…@ Natomiast co do plotek, to powiem: W Dolnośl. część “wysokich” urzędników PKP zwłaszcza w PLK (niejednokrotnie pwiązani mocno z b.PZPR i SB), chciałaby skierować IC WAWEL przez Węgliniec, i mają na tyle “sił” ażeby -w tym celu- na trasie Miłkowice – Leszno G. ograniczyć szybkość do 50 km/h, i nic nie robić tylko czekać aż Spółka IC sama zmieni trasę… Oczywistym jest, że owi “wysocy” z Dolnośl. nie mają na tyle wpływów w IC w Warszawce, ażeby im dyktować trasę poc. IC WAWEL (i całe szczęście)…
autor: ~Balkanzug
… – 2008-09-23 09:31:48
Żeby było jasne: ja za Bobrem jestem. Bo skoro dolnośląskie może sobie pozwolić na pociągi do Zgorzelca, to dlaczego my nie możemy mieć do Żagania/Żar? Przecież od Węglińca do Zgorzelca też druta nie ma, i to też są koszty. Problem w tym, że lubuskie ma mniejszy budżet i jest to co jest. Plusem szynobusów zamiast Bobra, jest częstsza możliwość przesiadki na Wro. Mam za to obawy o skomunikowania w Węglińcu kursów z Żar/Zielonej. Może się ktoś podzielić wiedzą, jak to będzie wyglądać na trasie Zielona Góra – Węgliniec?
autor: ~sZakOOu
trochę BÓBR, trochę WAWEL… – 2008-09-23 10:10:17
Bóbr w obecnej postaci jest farsą. Z 6 wagonowego pociągu pospiesznego zostały 3 wagony i to nie zawsze zapełnione. W Legnicy stoi 20 minut i jak ktos chce szybko być we Wrocku przesiada się na Ślązaka, którego puszczono prawie w tych samych godzinach. Zwracam uwagę, że dla mieszkańców Żar będzie to poprawa gdyż wszystkie pociągi pojadą do samych Żar. Teraz jadąc z Żar i tak trzeba się choć raz przesiąść. Co do Wawela to kierując go przez Węgliniec nie uzyska sie skrócenia czasu za to zwiększy się odlegość taryfowa i zarazem cena biletu. Może IC przeanalizowało ten pomysł i podziękowało
autor: ~Andrzo
BÓBR ” śmieszny pospieszny” – 2008-09-23 10:17:30
…Właśnie tak mówiono przed laty na BOBRA. Zwłaszcza jak wprowadzono mu dodatkowe postoje w Rokitkach, a później (chyba w 1998/1999) w Wierzbowej Śląskiej…! Mówiono “śmieszny” bo we wsiach się zatrzymywał a w miastach (np. Środa Śl.) nie stawał… Następnie był chyba jako osobowy do Legnicy a do Wroc. jako posp. Ostatnio “cały” osob., a za 3 mies będzie już po BOBRZE… Ot historia kołem się toczy… Mógł być dalej ale jako pospieszny, a nie… Pamiętacie tę chronologię Bobra?
autor: ~Balk
Żagań – Niegosławice – 2008-09-23 13:49:44
Ciekaw jestem jak bedzie wyglądał rozkład na linii Żagań – Niegosławice. Ktoś tu wspominał o 2 parach więc pewnie rano kurs szkolny i powrotny kurs w okolicach godz. 15.00. Jak ktoś zna konkrety to proszę o info.
autor: ~krzysiek
wszystko pieknie ale… – 2008-09-24 07:24:10
… wszystko pięknie wygląda ale nie zapominajcie że w Żaganiu mamy 3 autobusy szynowe, tylko trzy, zainteresowanym nie muszę wspominać jaką mają dużą awaryjność, szczególnie te wyprodukowane przez PES-ę.Nic nie wskazuje na to żebyśmy dostali coś nowego, na zapasie też nic nie ma, więc proszę się nie dziwić jak zamiast autobusów szynowych będziecie jeździli autobusami… komunikacji zastępczej, nie rzadko spóźnionymi po godzinę i więcej.Mówię to raczej o woj.lubuskim, gdyż dolnośląskie ma dość dużo tych pojazdów (SA134,SA135), i oni raczej nie będą mieli problemów z zabezpieczeniem swoich planowych pociągów.Co innego u nas, z trzech szynobusów tylko mały SA105-102 wydaje się niezawodny, ale od czasu do czasu i tak będzie musiał stanąć na przeglądzie, o SA133-003 nie wspomnę, gdyż jak popada deszcz cieknie z niego strumieniami po podłodze, i nadal stoi w Bydgoszczy w naprawie.Z SA133-007 jest lepiej- chodziarz jest to produkcja PES-y więc wszystkiego można się spodziewać…No i jak już mówiłem od czasu do czasu szynobusy te będą musiały przejść przeglądy okresowe, które najprawdopodobniej odbywać się będą w Czerwieńsku,i tu kolejna strata autobusu na minimum dwa dni.Autobusy szynowe to nowoczesne rozwiązanie, oszczędne, i bardziej przyjazne środowisko, lecz ja uważam że pociąg “Bóbr” powinien pozostać i to jako pospiech z Żar do Wrocławia… a tak prywatnie już to widzę jak wypchany po brzegi autobus szynowy z żołnierzami i studentami mknie w zimę spóźniony ( bo na kolei spóźnienia to rzecz normalna) na skomunikowanie z jakimś osobowym czy pośpiechem z Legnicy do Wrocławia, (no pośpiechem to raczej nie bo nikt by nie trzymał pośpiesznego do przyjazdu osobowego…), ludzie z bagażami biegną z pociągu na pociąg… czy nie łatwiej było by zostawić to bezpośrednie połączenie z Żar do Wrocławia Oj zwolennicy autobusów szynowych- będziecie żałowali!!!
autor: ~paavlo83
piękne PKP – 2008-09-24 16:52:39
Jeżeli z góry planowane są remonty i przeglądy to niech PKP zapewni w tym czasie skład zastępczy, albo niech kupi w końcu choć jeden szynobus. Na razie rola PKP ogranicza się do dojenia dotacji od samorządu i likwidacji połączeń. Innych działań ze strony PKP nie widzę. Dolnośląskie SA134 też są z Pesy i też pojawia się KKA, co zresztą było przerabiane od samego początku kursów JG-ZG.
autor: ~obserwator
żeby było tak łatwo… – 2008-09-24 17:05:19
… załatwić w dzisiejszych czasach skład zastępczy.Jak wiem PKP podzieliło się na wiele mniejszych i większych spółek.Nie jest wcale tak łatwo załatwić skład zastępczy, trzeba dzwonić, trzeba uzyskać zgodę tych czy tamtych przełożonych, trzeba uzyskać KWR-y, czyli numery zamówień pociągów.Łatwiej wynająć PKS,o wiele łatwiej!!!Dla mnie, choć sam jestem kolejarzem, pracuję w drużynach konduktorskich żadna przyjemność tłuc się KKA z Zielonej Góry do Jeleniej Góry!!!
autor: ~paavlo83
SA 133 003 – 2008-09-27 19:57:35
Wrócił SA 133 003, może wreszcie sytuacja się ustabilizuje i przestanie śmigać KKA. Za chwilę aktualizacja galerii, z najnowszymi zdjęciami SA 133 003 ze Szprotawy i z Żagania, gdzie przesiadają się na niego pasażerowie z Bobra.
autor: ~krzysiek
Autobusy Szynowe – 2008-10-13 23:27:02
Do póki w Żaganiu będzie się bazowało na trzech autobusach szynowych do póty sytuacja z KKA się nie ustabilizuje.To moje zdanie i taka jest prawda.
autor: ~Paavlo83