– Jeżeli zbierzemy dużo podpisów to może od 1 lutego 2008, kiedy będzie korekta rozkładu trasa pociągu będzie wiodła przez Żary i Żagań – mówił nam R. Jaworski.
A co z żołnierzami?
Jego propozycja była następująca – szynobus jedzie z Bieniowa do Żagana, potem do Żar i w dół na Iłową. To miało wydłużyć czas jazdy pociągu o niespełna pół godziny, ale zapewnić kolei nowych klientów.
Przez półtora miesiąca pod petycją podpisało się 2 tysiące dorosłych mieszkańców Żagania! Niestety jeszcze przed nowym rokiem R. Jaworski otrzymał kiepską dla nas odpowiedź od wicemarszałka województwa lubuskiego.
– Dokładnie przeanalizowaliśmy pańską petycję i mając na uwadze argumenty (o nich iżej – przyp. red.) zdecydowano o pozostawieniu tradycyjnej trasy pociągu. Widzimy jednak możliwość dodatkowego skomunikowania w Żarach wieczornego pociągu z Jeleniej Góry z autobusem szynowym odjeżdżającym w kierunku Żagania. Skomunikowanie zostanie zorganizowane od 1 lutego 2008 roku – tyle na początek Sebastian Ciemnoczołowski.
Wicemarszałek przedstawia na trzech stronach dokładną analizę czasów przejazdów we wszystkich wariantach oraz rozkłady jazdy i skomunikowania. – Przy obecnym założeniu najkrótszy czas przejazdu pociągu z Zielonej Góry do Jeleniej Góry to 3,5 godziny i jest to czas zbliżony do przejazduautobusem tej relacji – przekonuje S. Ciemnoczołowski w swoim piśmie. Jest więc szansa na pozyskanie do pociągu nowych pasażerów, dla których istotny jest czas przejazdu, wygoda i cena za bilet. Natomiast proponowane przez pana warianty wydłużają czas jazdy o pół godziny – dodaje.
– Mało kto bedzie jeździł z samej Zielonej do Jeleniej. Przy przejeździe przez Żagań byłoby dodatkowo sporo pasażerów tu wsiadających. Pamiętajmy choćby o wielkiej jednostce wojskowej – przekonuje nadal R. Jaworski.
Jedno skomunikowanie
Ludzie z urzędu marszałkowskiego mówią też, że z Żagania do Żar jeżdżą przecież autobusy, a przystanek MZK, czy dworzec PKS jest bardzo blisko dworca PKP. – Są praktycznie koło siebie przekonuje S. Ciemnoczołowski.
Kończy przypomnieniem, że od 1 lutego z Żar do Żagania o 19.35 odjedzie szynobus, który będzie skomunikowany z przyjeżdżającym o 19.10 pociągiem z Jeleniej Góry. Czy to wszystko? Niestety tak. – Ile ludzi musi się podpisać pod petycją, żeby została ona uwzględniona przez władze. Dwa tysiące dorosłych w Żaganiu to bardzo dużo, ale widać dla urzędu marszałkowskiego to za mało. Szkoda, bo piękny dworzec niszczeje a pociągów na nim mało – kończy R. Jaworski.
Komentarz do artykułu autora – Tomasza Hucała:
Kolej nam umiera
Będzie smutny komentarz, bo to dla mnie osobista porażka. Zaangażowaliśmy się mocną w tą akcję i pismo od wicemarszałka mnie dobiło. Dwa tysiące ludzi zjednoczyło się i pokazało, że chce by przez Żagań znów jeździły pociągi w siedmiu różnych kierunkach. Ludzie tu tęsknią za czasami, gdy węzeł kolejowy prężnie działał. W końcu Żagania nikt z mapy nie skreślił i coś mu się należy.
Tymczasem kolej u nas odgrywa coraz mniejszą rolę, wręcz umiera. Dlaczego wydłuża się czas jazdy pociągów? Bo tory są przestarzałe i naet, jak ktoś ich jeszcze nie ukradł, to rdza je w końcu zje. Kiedy ostatnio w żagańsko – żarskim regionie ktoś porządnie zainwestował w torowisko, o dworcach nie wspomnę? W czym Skwierzyna i Międzyrzecz są lepsze, że dostaną nowe tory? A co z Żarami, Żaganiem, Lubskiem? Przecież to przez te miasta wiodły kiedyś najważniejsze szlaki kolejowe w tej części Europy. Teraz idą przez Zieloną Górę i rzepin z jednej strony, a przez Węgliniec i Bolesławiec z drugiej.
Tyle pytań i żadnej odpowiedzi. A na naszych dworcach już tylko wiatr hula po peronach …
autor Tomasz Hucał
źródło Gazeta Lubuska
Komentarz autora serwisu.
Powiem szczerze, że od początku sceptycznie oceniałem powodzenie całej akcji. Z całym szacunkiem dla Żagania i jego mieszkańców uparcie odnoszę wrażenie, że lubią granąć “wszystko pod siebie”. Byli gotowi wydłużyć i tak długi czas przejazdu pociągu, po to by w Żaganiu kilka osób mogło do niego wsiąść. Cała ta akcja moim zdaniem powinna wyglądać inaczej. Powinno się walczyć o rozsądne skomunikowania. Taki też pogląd podzielił urząd marszałkowski, który zdecydował o dodatkowym kursie szynobusu, tak aby mieszkańcy Żagania mogli dojechać z pociągu z Jeleniej Góry.
O dziwo urząd również zgodził się z argumentem, że większość mieszkańców Żagania dojedzie w razie potrzeby do Żar MZK czy PKS, które kursują z różnych części miasta. Niestety żagański dworzec kolejowy jest położony bardzo niekorzystnie, dlatego mieszkańcy północnych, centralnych, czy zachodnich części chętniej dojadą do Żar autobusami niż PKP. Dlatego byłbym zdziwiony, gdyby zmieniono przebieg połączenia.
Nie wypada nie zgodzić się z komentarzem autora artykułu – że żagański węzeł umiera. Ale niestety tutaj też muszę wrzucić kamyczek do ogródka. Winę za likwidację połączeń ponosi państwo, PKP, ale także my sami – lokalna społeczność. Niestety nie protestowaliśmy kiedy zamykano kolejne linie, nie organizowaliśmy petycji. Dzisiaj nie byłoby problemu, gdyby nie została zamknięta linia z Żagania do Jeleniej Góry. Pociąg mógłby jechać przez Żary, Żagań a potem na południe. I może korzystaliby z tego połączenia żołnierze jadący do Świętoszowa? Niestety ani my ani lokalne władze nie zrobiły nic w tym kierunku, aby nie dopuścić do likwidacji połączeń. Dzisiaj mamy znacznie mniej wariantów i możliwości, aby dojechać w różnych kierunkach.
Słusznie Pan Tomasz zauważył, że o remontach torowisk w naszym województwie myśli się niestety tylko w północnej części województwa. Urząd umożliwi remont torów z Krzyża do Kostrzyna, z Gorzowa do Zbąszynka. Bliżej nas dojedzie tylko do remontu ze Ząszynka do Czerwieńska z budową łącznicy omijającej Czerwieńsk. Owszem ma to swoje uzasadnienie, ale dlaczego nie dorzucono jeszcze do tego remontu linii z Zielonej Góry do Żar? Skróciłby się wtedy czas przejazdu na tym odcinku, dzięki czemu jadąc dalej np do Szprotawy pociąg osiągałby czas porównywalny z autobusem. Może warto byłoby walczyć o remont tej linii?
zbieranie podpisów – 2008-01-20 11:18:33
Dużo w tym przesady. Takie petycje wystarczy zostawić w dużym sklepie i można uzbierać jeszcze więcej podpisów. Pytanie tylko, ile z tych podpisanych osób faktycznie jeździ koleją. Na własne oczy widziałem około setkę podpisów pod petycją, żeby był wieczorny kurs w kierunku Ruszowa pomiędzy 19 a 20. Ile jeździło tym pociągiem chyba każdy widział. Poza tym dlaczego nie pisze się choćby o nowych połączeniach Żagania z Legnicą?
autor: ~Andrzo
… – 2008-01-20 12:29:37
Żagań nie jest dużym miastem i ilość chętnych na pociąg tez nie będzie ogromna! Jeżeli Zielona Góra generuje 20- 30 osób na jeden kurs to 5 razy mniejszy Żagań wygeneruje ok 1/5 tej liczby. Z drugiej jednak strony trudno snuć przypuszczenia… w żaganiu są jednostki wojskowe, a żołnierze służby zasadniczej to w żaganiu wciąż spora część pasażerów PKP. Osobiście wolałbym aby JG – Zg jeździł przez Żagań!
autor: ~urbi
wieczorny do Ruszowa – 2008-01-20 13:16:59
Nawet nie sądziłem że będzie taka petycja. Myślę że takie połączenie można zrobić całkiem sensowne: w (D) mógłby się pojawić wieczorny kurs Węgliniec-Żary-Węgliniec, obsługiwany przez dolnośląski szynobus. Wyjazd koło 18 (skomunikowanie ze Schmidtem i poc. z Jeleniej), o 19 powrót z Żar przez Ruszów, na 20 w Węglińcu – skomunikowanie z ostatnim poc. przyspieszonym do Wrocławia. I od razu wyższa frekwencja będzie. Jak się chce, to się da!
autor: ~sZakOOu
Zielona Góra-Legnica – 2008-01-20 18:07:32
Kupa śmiechu. Dzisiejszy popołudniowy kurs relacji Zielona Góra-Legnica obsługiwany szynobusem SA105!!! Na stacji ogromna kłótnia z kier.poc i mechanikiem…pociąg nie dość że spóźniony ok 50 minut, to jeszcze przepełniony do granic wytrzymałości-a nie wszyscy wsiedli!!!…tak tak to nie scena z filmu- to kolejowa rzeczywistość!!!
autor: ~Paavlo83
:)) – 2008-01-20 18:46:56
W związku z artykułem i komentarzami proponuję rozpocząć ankietę “Który odcinek linii kolejowej jest najważniejszy i należy go wyremontować w pierwszej kolejności?” Niżej odpowiednie odcinki od węzła do węzła w dowolnej kolejności
autor: ~melocot
?? – 2008-01-20 18:55:10
Pavlo i co zmieścili się wszyscy?
autor: ~max
szynobusy – 2008-01-20 19:00:29
Żagań ma już komplet szynobusów czy 003 nadal w naprawie?
autor: ~urbi
… – 2008-01-21 16:21:29
Po ok.30 minutach pod dworzec PKP podjechał KKA i tak z ok. 1,5 godzinnym spóźnieniem wyruszył w stronę Legnicy.Nie wiem dlaczego wczoraj SA133-007 stał odstawiony na przeciwko nastawni dysponującej w Żaganiu, a SA133-003 dzisiaj jechał już na szlaku…widziałem osobiście w Zielonej Górze ok.10 rano.
autor: ~Paavlo83
kolizja – 2008-01-22 14:31:59
SA133-007 w tym dniu na odcinku Sieniawa – Tuplice najechał na dzika, który uszkodził przewody chłodzenia Który to już dzik zaliczony?
autor: ~Andrzo
?? – 2008-01-22 15:54:42
maja pecha żagańskoe szynobusy;/
autor: ~urbi
… – 2008-01-22 16:41:54
Z tego co wiem 2, ale nie prowadzę szczegółowej statystyki ciekawe, co teraz kursuje zamiast pesobusów??
autor: ~krzysiek
.. – 2008-01-23 00:40:17
chyba SA105 i Sa133-003 już jest?
autor: ~urbi