Badanie frekwencji podróżnych na stacji w Szprotawie

W związku z tym, że zbliża się wejście w życie kolejnego rozkładu jazdy, dokonano sprawdzenia frekwencji podróżnych w pociągach kursujących przez Szprotawę w ramach rozkładu 2007/2008. Aby badanie było bardziej wiarygodne, wyznaczono na nie dzień roboczy przypadający na piątek 31.10.2008.

Badaniem objęto 3 kursy w godzinach popołudniowych (na których spodziewać się można było największych potoków podróżnych). Za pasażera uznawana była każda osoba niezależnie od wieku, która podróżowała pociągiem.  Badanie polegało na zliczaniu osób wsiadających i wysiadających z pociągów na stacji w Szprotawie.

Pierwszy kurs objęty badaniem nr 70626 z Tuplic do Niegosławic posiadał następującą frekwencję: wysiadły 2 osoby, wsiadło 7 osób (tutaj największą frekwencję kurs zawdzięczał matce z trojgiem dzieci). Wśród pasażerów wsiadających było 2 uczniów, jeden emeryt oraz wspomniana matka z dziećmi.


Pasażerowie za chwilę wsiądą do poc. nr 70626

Drugi kurs objęty badaniem oznaczony w rozkładzie jazdy nr 70629 w relacji Niegosławice – Żary posiadał następującą frekwencję: 0 pasażerów wsiadających, 1 osoba wysiadła.


Jedyna osoba, która wysiadła na stacji w Szprotawie z poc. nr 70629

Ostatni kurs objęty badaniem to poc. nr 70631 w relacji Żary – Niegosławice. Tutaj spodziewano się największej frekwencji podróżnych. Na stacji w Szprotawie wysiadło 8 osób, nikt nie wsiadał.


Pasażerowie, którzy wysiedli w Szprotawie z poc. nr 70631

Frekwencja w obserwowanych pociągach była niestety słaba (poniżej oczekiwań). Mimo zwiększonej w tym rozkładzie liczbie par pociągów kursy tylko do Niegosławic nie są w stanie przyciągnąć podróżnych. Z przedstawionych danych wprost wynika, że pociągi posiadały zróżnicowane obłożenie. Niektóre lepiej spełniały swoją rolę jako łącznik pomiędzy Szprotawą a Niegosławicami, inne jak np kurs 70631 służyły bardziej komunikacji w relacji Żary/ Żagań – Szprotawa.

Rozwiązaniem problemu zbyt niskiej frekwencji może być wprowadzenie bezpośrednich połączeń z Zieloną Górą tak jak planuje się zrobić w nadchodzącym rozkładzie jazdy. Dodatkowo istotne jest aby pociągi odjeżdżające z Żar w kierunku Niegosławic były skomunikowane w Żarach z pociągami z Forst czy Jeleniej Góry (takowe zamierzenia również mają zostać zrealizowane w nadchodzącym rozkładzie jazdy).

Prawdopodobnie czynnikiem mogącym podnieść frekwencję byłoby wznowienie kursów do Głogowa lub Leszna, gdyż stacja końcowa w Niegosławicach nie generuje niestety zbytnich potoków podróżnych. Do obsługi ruchu pasażerskiego na tej linii w zupełności wystarczający jest autobus szynowy SA 105 (kursowanie SA 133 wynika jedynie z obiegów nie zaś z faktycznych potrzeb komunikacyjnych). Planuje się dokonanie badań w inny dzień roboczy tak aby otrzymać materiał porównawczy.

Jeden komentarz do “Badanie frekwencji podróżnych na stacji w Szprotawie”

  1. … – 2008-10-31 18:44:05
    No proszę. Widać jaki potok podróżnych jeździ tą trasą…Już to widzę jak pociąg z rana Niegosławice-Zielona Góra będzie woził powietrze.W tym przypadku są tylko trzy rozwiązania. Pierwsze najgorsze- skrócić relacje do Szprotawy, drugi bardzo pozytywne rozwiązanie wydłużyć przebieg do Głogowa, lub dalej (co na chwile dzisiejszą jest niemożliwe) no i trzecie rozwiązanie wręcz tragiczne w ogóle nie jeździć w te stronę.Przykro mi ale taka jest prawda.
    autor: ~Paavlo83

    hahaha – 2008-10-31 20:13:10
    ja już mogę podać frekwencję kursu w środku nocy z RJ 2008/2009 do Niegosławic – codziennie maszynista + konduktor!! Rozwiązaniem tej linii są kursy Zary – Głogów lub jeszcze dłuższa relacja czy to się urzędnikom Z LUM podoba czy nie!!
    autor: ~konik

    Coś z innej beczki – 2008-10-31 20:17:38
    Miałem okazję nagrać dzisiaj zapowiadanie autobusu szynowego na stacji w Szprotawie w dziale dodatki filmiki kolejowe znajduje się filmik na ten temat.
    autor: ~krzysiek

    do konika – 2008-10-31 23:29:13
    Kursu “nocnego” mogło by w ogóle nie być. Jednak jeśli nie ma różnicy czy jedzie służbowy czy handlowy lepiej żeby jechał ten drugi. Twoje rozwiązanie dla tej linii jest jedynie rozwiązaniem fajnym w Twojej głowie. Połączenie Żagań – Głogów może dobrze wygląda jako kreska na mapie, ale prawda jest taka, że gdyby na podróż do Głogowa było by dużo chętnych już dawno jeździłby tam Marvel albo inny prywaciarz.
    autor: ~Andrzo

    🙂 – 2008-11-01 10:03:13
    Połączeń autobusowych do Głogowa jest mało, kiedyś jeździli jeszcze pracownicy huty w Żukowicach, frekwencja była. A prywaciarze nie kursują bo to zbyt długa trasa jak dla nich. Ale pracownicy KGHM jeżdżą autobusami wynajętymi od prywaciarzy. Słusznie zauważył sZakOOu frekwencja rośnie kiedy pojawiają się połączenia dalekobieżne tak jak stało się to na linii z Żar na Węgliniec. Kiedy w 2000 roku zmieniono rozkład wyrzucając z niego pociągi do Leszna i Ostrowa i ograniczając liczbę połączeń frekwencja spadła. Wtedy nawet najbardziej zatwardziali miłośnicy kolei podróżujący w różnych kierunkach stali się pasażerami PKS. To jest dla mnie data upadku frekwencji podróżnych na tej linii. Później było już tylko gorzej. Gdyby były szynobusy np. do Leszna (moja fantazja) i jeszcze do tego skomunikowane w Głogowie z pociągami na Wrocław to myślę, że chętni by byli. Kiedyś z Głogowa odjeżdżał pociąg po godz. 14.00 ten cieszył się frekwencją podróżnych, podobnie jak kurs po 16.00. Od strony Żagania zaś dobrze by było, żeby w kierunku Głogowa kursował pojazd po 13.00 i po 16.00 tak jak było kiedyś. Same Niegosławice niestety nie napędzają zbyt dużej liczby podróżnych.
    autor: ~krzysiek

    do Andrzo – 2008-11-02 22:27:22
    na podróż do Wrocławia też jest dużo chetnych i PKP z roku na rok wygasza ruch na tej trasie;p
    autor: ~konik

    do Andrzo – 2008-11-02 22:27:43
    na podróż do Wrocławia też jest dużo chetnych i PKP z roku na rok wygasza ruch na tej trasie;p
    autor: ~konik

    do Andrzo – 2008-11-02 22:27:43
    na podróż do Wrocławia też jest dużo chetnych i PKP z roku na rok wygasza ruch na tej trasie;p
    autor: ~konik

    LUM(p) – 2008-11-02 23:28:42
    Urzędnicy lubuskiego UM doszli do wniosku: po co ludzie mają do Wrocławia jeździć, skoro można do Zielonej? Za to nikt nie tnie kosztów na tym śmiesznym lotnisku w Babimoście dofinansowując gruuube pieniądze do lotów do Warszawy. Żeby było śmieszniej: urzędnicy UM mają prikaz, żeby do Wawy latać z Babimostu, skoro tyle dopłacają do tych połączeń. Więc kto by się tam przejmował połączeniami kolejowymi np. do Wrocławia…
    autor: ~sZakOOu

    Kiedyś, a teraz…. – 2008-11-02 23:48:56
    Kiedyś na kolei to było fajnie, bo: 1.Cena biletu za przejechanie koleją nie była aż tak zbliżona do ceny przejazdu busem. 2.Czas przejazdu koleją miał znaczenie drugorzędne, bo alternatywa w postaci choćby jednego samochodu w rodzinie była często nieosiągalna. 3.Koszty uruchamiania i prowadzenia poc. osobowych były bilansowane w ramach jednego molocha bez szczegółowego przyglądania się frekwencji. Teraz jest wygodnie, bo: 1.Cena biletu za przejazd jest inna u każdego przewoźnika, czyli większy wybór komu zapłacę za przejazd. 2.Czas przejazdu ma znaczenie kolosalne, bo jeden samochód w rodzinie stał się standardem. 3.Frekwencja – oznacza sumę stopnia atrakcyjności pkt. 1&2. Przyszłość będzie jeszcze bardziej różowa Niech tylko wybudują S3 i A18, smochodów sprowadzimy jeszcze raz tyle co już jeździ po drogach… Może wtedy droga do Głogowa się zakorkuje i szynobus w tym kierunku z prędkościa handl. 30km/h będzie prawdziwym rarytasem. Może wtedy, ukształtuje się polityka zaspokojania potrzeb transportowych woj. lubuskiego z prawdziwego zdarzenia, czyli z odważnymi decyzjami urzędników odpowiedzialnych za tę część życia.
    autor: ~melocot

    pytanie do urzędasów i betonu pkp – 2008-11-03 17:40:22
    DLA KOGO DEDYKOWANE JEST NOCNE POŁĄCZENIE DO NIEGOSŁAWIC?
    autor: ~konik

    odp – 2008-11-03 18:03:51
    A słyszałeś kiedyś o podsyłach? Np. z Łeby do Lęborka zjeżdżają całe 7 wagonowe składy na nocleg, by rano wrócić i pojechać jako normalny pociąg w głąb Polski. Po prostu na niektórych stacjach nie ma możliwości noclegowania. Z różnych powodów np czasu pracy maszynisty i kierownika czy konieczności dozoru szynobusu i podłaczenia go pod odp. gniazdo elektryki.
    autor: ~Andrzo

    aha – 2008-11-03 22:42:42
    aaaa to teraz rozumiem poranny szynobus z Niegosławic jest podsyłany, żeby woził uczniów do szkół w Żarach i zaganiu na 5 rano Bravo!
    autor: ~konik

    konik 😀 – 2008-11-03 23:24:19
    Widzisz sam, że jak chcesz jechać pociągiem to znajdziesz połączenie
    autor: ~melocot

    ?? – 2008-11-04 16:36:59
    Andrzo więc komu służy poranny z Niegosławic?
    autor: ~ciekawski

    ?? – 2008-11-04 20:09:40
    Jeszcze nikomu, bo nie jeździ. A jak będzie jeździł to podejrzewam, że komuś, kto nie ma samochodu a będzie chciał się wybrać koleją gdzieś dalej niż do Żar.
    autor: ~Andrzo

    Waf-lok 😉 – 2008-11-05 22:38:52
    Właśnie, jak to będzie w nowym rozkładzie z diesel-lokami EC Wawel? Prowadzenie poc. Żagań-Cottbus-Żagań przesądza o dalszym stacjonowaniu tychże w Żaganiu. Kasacja Bobra ‘otwiera’/’nie domyka’ obieg lokomotyw do obsługi EC Wawel. Zatem: Czy przedpołudniem z Żagania i popołudniu z Legnicy będzie codziennie jazda luzem odc. Żagań-Legnica i Legnica-Żagań?
    autor: ~melocot

    … – 2008-11-06 09:27:32
    No właśnie jak to będzie z obiegami suk z “Wawela”
    autor: ~Paavlo83

    obiegi – 2008-11-06 09:57:05
    Jak znam ekonomie PKP, będą podsyły luzem. Pamiętam jak przed zawieszeniem połączeń Żary – Węgliniec był pociąg wieczorny do Węglińca a wracała sama lokomotywa. Natomiast w ciagu dnia luzak jechał z Żagania do Węglińca i wracał z pociągiem. Poza tym to są loki PKP Cargo więc być może powiążą jakiś pociąg towarowy do Legnicy z obiegiem Wawela.
    autor: ~Andrzo

    Ostatnie ‘domykanie’ 😉 – 2008-11-06 10:49:46
    Ostatnia niewiadoma (jak dla mnie) w obiegach to nasze 3 szynobusy. Pierwszy: Żagań-Niegosławice-ZG-JG-ZG-JG -Żagań. Moim zdaniem, zakończenie tego obiegu w NIEDZIELE zrobiłbym JG-ZG-Żagań. Powrót z JG do ZG z wypoczynku, dodatkowo na tym kursie skomunikowanie w ZG z nocną grupą wag. w kier. POZ/WAW/3CITY. Na powrocie z ZG do Żagania skom. z Lubuszaninem co pozwoli na późniejszy niż 15:30 powrót z POZ. Drugi: Żary-Legnica-Tuplice-Legnica-Ż ary-Legnica-Żary. Szynobus na tym obiegu jest wykorzystany na maxa Trzeci (to ta wielka niewiadoma): Żagań-Węgliniec-Żary… bardzo długi postój? … Żary-Niegosławice-Forst-Żagań. Czy w miejscu ‘bardzo długi postój’ (od 7:40 do 16:40) nie będzie wykonywany żaden kurs? Jak ‘ulał’ pasuje wstawka Żary 13:40 – Węgliniec 14:35; Węgliniec 14:40 – Żary 15:35 – Tuplice 16:00; Tuplice 16:10 – Żary 16:35 i … dalej ‘jak pokazuje rozkład DB’. Co do trzeciego obiegu to dziwny będzie postój szynobusa w porze szczytu popołudniowego – nie wierzę w to. Tak na marginesie: jakim taborem zamierzane jest wznowienie ruchu ZG-Guben-ZG? Dzięki Andrzo za info i rozwianie wszystkich wątpliwości.
    autor: ~melocot

    Diesle… – 2008-11-06 20:20:56
    Jak wiadomo IC przejęło już część lokomotyw SU45, i właśnie te lokomotywy mają obsługiwać pociągi tej spółki, a nie jak dotychczas cargowskie SU46. Podobna sytuacja powstaje w Węglińcu, gdzie również pojawia się pytanie bo co pociągnie pociągi do/z Goerlitz/Zgorzelec.
    autor: ~Kuba

    IC w Zgorzelcu? – 2008-11-06 20:29:02
    @Kuba: Jakież to połączenia spółki IC (zestawione: lok+wag.) mają zaliczać Zgorzelec? Co w takim razie z lokami aktualnie obslugującymi EC Wawel, skoro jak twierdzisz one są ‘Cargowskie’ i nie mogą :d obsługiwać spółki IC?
    autor: ~melocot

    SU46 na EC – 2008-11-06 20:51:00
    Nie wypisuje głupot. Żagańskie SU46, o ile będą jeździć przez nasz teren pociągi klasy EC, na pewno będą ciągać te pociągi, chociażby z tego względu że są przystosowane do wjazdu w głąb Niemiec (do Cottbus) jako jedyne w Polsce (4 sztuki:46-011,46-032,46-037,46 -04 .
    autor: ~Paavlo83

    SU46 na EC – 2008-11-06 23:05:56
    @Paavlo83 Miałem na myśli dokładnie te przystosowanie techniczne do ruchu na sieci DB (bodajże sygnalizacja kabinowa) naszych SU46, które przesądza o nierozerwalnym związku z ECWawel. Ciekawe co na to @Kuba, który z pewnością wie więcej…
    autor: ~melocot

    SU46 na CE – 2008-11-06 23:17:39
    @melocot :dokładnie! Co na to @Kuba?
    autor: ~Paavlo83

    WRO-Goerlitz ale niby do Dresden… – 2008-11-07 10:24:48
    Coraz więcej niepokojących sygnałów dociera ze wszystkich dostępnych forów. Jednostki kolei niemieckich BR642 zaplanowane na kursy WRO-DRESDEN-WRO mają ‘pod górkę’ z naszym UTK. Obawiam się, że ich brak w przyszłym rozkładzie pogorszy przyszłą ofertę również na ciągu Żary-Wrocław (skomunikowania w Legnicy oraz w Węglińcu)
    autor: ~melocot

    diesle – 2008-11-07 22:56:27
    Myślę, że mam tu do czynienia z inteligentnymi ludźmi. Przecież odcinki Miłkowice – Granica(tu kursuje EC) oraz Węgliniec – Goerlit( tu kursuje PR) są analogiczne – tzn. nie posiadają “druta”. W związku z tym na tych dwóch odcinkach powstaje podobny problem, co pociągnie składy. Do tej pory pociągi obsługiwane były SU46 spółki Cargo. W chwili obecnej, zarówno IC i PR, posiadają już SU45, które mają zamienić SU46 i tym samym zlikwidować obowiązek wynajmowanie tych lokomotyw od Cargo (taki był sens przejmowania przez spółki serii lokomotyw). SU45 też mogą wjeżdżać do Niemiec. Myślę, że melocot już nie będzie miał wątpliwości.
    autor: ~kuba

    Pięknie ale diabeł tkwi w szczegółach 😀 – 2008-11-07 23:39:45
    Mnie sens kolejowych spółek za bardzo nie interesuje Wystarczy, że przyjmuję do wiadomości o istnieniu/powstawaniu kolejnych spółek. Przyznam się, że nie śledzę skrupulatnie podziału loków na spółki. Natomiast nadal mam wątpliwości co do zamiany dotychczasowych loków na ECWawel na inne, bo jednoznacznie nie stwierdziłeś o fakcie spełnienia wymogów przez SU45 w kwestii dopuszczenia do ruchu po sieci DB. Wiesz zapewne doskonale, iż czym innym jest wjazd do Niemiec (do pierwszej stacji za granicą), a czym innym dopuszczenie do ruchu na sieci DB (regularne prowadzenie ruchu po innej niż PKP sieci czyt. przejazd z Forstu do Cottbus).
    autor: ~melocot

    do kuby… i nie tylko… – 2008-11-08 08:29:55
    Patrzę i milczę… Aż szlag mnie trafia… Szanowni Państwo; około 30-40 % kursów Legnica- Żegań-Żary zawdzięczacie Państwo jednej wiosce w Dolnośląskiem… Jest tam p.o., ale nie ma możliwości tzw. postoju zwrotnego pociągu (na tym p.o zatrzymywał się kiedyś posp.”Bóbr” … Pamiętacie rozkład jazdy 1999/2000? Dle czego “na siłe” pociągi z Legnicy “zawracały” w LesznieG … -Bo nie można było ich ‘zawrócić” …na p.o. … Przed laty się udało… Może dziś również… Nawet postój zwrotny -w ramach tzw. wyjątku- jest łatwiejszy na p.o. niż zatrzymywanie tam pośpiesznego… Konkluzja: Jak lubuskie nie znajdzie środków na finansowanie wszystkich zaplanowanych (5 par) poc. rel. Legnica – Zary, to część będzie “zawracać” na p.o. w ostatniej wiosce w Dolnośląskiem… Myśle że wytrawni już wiedzą o jaką miejscowość chodzi, i kto ponownie do Państwa pisze… Sursum Corda!
    autor: ~wrzód na d… (pośladku)…

    wieś – 2008-11-08 15:09:15
    Studzianka – dawna wieś puszczańska, wsiadają tam leśne skrzaty i chochliki
    autor: ~leśny dziadek

    Bez przesady – 2008-11-08 16:45:51
    No bez przesady, w sezonie wysiada i wsiada tam dużo zbieraczy runa leśnego Wydaje mi się, że nie chodzi o Studziankę tylko o Wierzbową Śląską, bo tam się kiedyś zatrzymywał pospieszny Bóbr. Z tego co pamiętam Bóbr będąc pośpiechem nie zatrzymywał się w Studziance.
    autor: ~krzysiek

    hahahehehihi – 2008-11-12 22:03:12
    Nie chce mi się czytac czy to już było tutaj wspominane na temat linii Niegosławice – Głogów, ale czy ktoś wspomniał o stanie linii? Z tego co mi wiadomo PLK SKREŚLIŁO TEN ODCINEK z obsługi JAKICHKOLWIEK pociągów pasażerskich. Powód: stan infrastruktury.. tak więc puki PLK nie zrobi remontu, nic tam nie pojedzie (a zapewne UM marzą tylko o tym aby coś tam pojechało). Nawet był list jakiegoś marszałka do ministra o wsparcie finansowe nad linią nr 14, odpowiedź: pięniędzy na to nie ma bo linia ta nie należy do AGC lub AGTC
    autor: ~realista aż do bólu

Możliwość komentowania została wyłączona.