Czy powróci Berlinka?

Pociąg potrafił jechać przez nasz region 160 km/h. Czy to możliwe? Tak, ale… przed drugą wojną światową! Tak pędził legendarny “Latający Ślązak”. Dzisiejsze składy muszą wlec się z prędkością 20 km/h.

Magistrala kolejowa Wrocław – Berlin została oddana do eksploatacji w 1846 r., przebiegała przez Legnicę, Bolesławiec, Węgliniec, Żary, Lubsko, Gubin. Natomiast w 1875 r. powstał skrót od Miłkowic przez Leszno Górne, Żagań, Bieniów do Jasienia.

“Berlinka” na całej swojej długości była dwutorowa, do tego miała łagodne profile trasy. Wzorowe utrzymanie torowisk pozwalało na jazdę pociągów osobowych z prędkością 120 km/h, a legendarny trzywagonowy “Latający Ślązak” jechał nawet do 160 km/h! Przeznaczony dla podróżnych średniej klasy pierwowzór obecnych autobusów szynowych pokonywał odległość między Wrocławiem a Berlinem (339 km) w rekordowym czasie dwóch godzin i 34 minut. – Był to wynik wręcz rewelacyjny, nawet biorąc pod uwagę współczesne realia – przekonuje pasjonat kolei Sławomir Świniuch. – W zachodnich krajach europejskich ten standard zaczął obowiązywać w latach 60. ubiegłego wieku.

Nowy rozkład jazdy ma uwzględniać potrzeby mieszkańców Tuplic

Brak dogodnych połączeń kolejowych to prawdziwa zmora Tupliczan. Skarżą się ludzie pracujący w miastach, uczniowie i studenci, którzy nie mają jak dojechać do Żar czy Wrocławia. 

Czytaj dalej Nowy rozkład jazdy ma uwzględniać potrzeby mieszkańców Tuplic

Odnowienie zadaszenia peronu w Szprotawie

Mija już tydzień od momentu rozpoczęcia odnawiania zadaszenia szprotawskiego peronu. Przypomnę, że poprzednie zadaszenie wraz z konstrukcją stalową zostało skrócone do jedngo przęsła. Od strony zachodniej pozostały dwa równoległe słupy – pozostałość po wejściu do tunelu, a od wschodniej jeden, pośrodku dachu.

Czytaj dalej Odnowienie zadaszenia peronu w Szprotawie

“Berlinka” wygrała

Linia kolejowa z Berlina przez Żary do Wrocławia otrzyma status głównego połączenia komunikacyjnego pomiędzy tymi aglomeracjami. Taka decyzja zapadła w środę (27.02), podczas polsko-niemieckiego spotkania kolejarzy i samorządowców w Urzędzie Marszałkowskim w Zielonej Górze.

Oznacza to zgodę na modernizację infrastruktury kolejowej m.in. w Żarach i Żaganiu, za minimum 30 mln zł. Do sprawy inwestycji powrócimy w najbliższych wydaniach “Gazety Regionalnej”.

Źródło: Gazeta Regionalna, 29.02.08

Nowa umowa graniczna dotycząca budowy mostów

Ministrowie infrastruktury z Polski i Niemiec podpisali we Frankfurcie nad Odrą międzyrządową umowę dotyczącą budowy oraz utrzymania i eksploatacji mostów kolejowych na Odrze i Nysie Łużyckiej. Umowa ta ściśle określa kompetencje poszczególnych państw w sprawie budowy i utrzymania mostów kolejowych, daje też możliwość podejmowania dalszych starań o poprawę infrastruktury w tym zakresie.

Między Polską a Niemcami jest trzynaście tego typu obiektów. Dziesięć z nich, usytuowanych nad Nysą Łużycką należy do polskiej strony, trzy na Odrze, do niemieckiej.

Czytaj dalej Nowa umowa graniczna dotycząca budowy mostów