Wszystko to w ramach nowosolsko – wolsztyńskiego projektu “Kolej Retro Doliny Odry”. Uchwała jest niezbędna, by ubiegać się o pieniądze na uruchomienie przejazdów pociągu turystycznego i drezyn. Gminy powiatu nowosolskiego, przez które przebiega linia, zadeklarowały uczestnictwo w projekcie. Zaangażowali się też członkowie Towarzystwa Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni oraz miłośnicy kolei z Nowej Soli.
Temat powraca od kilku lat, ale teraz nabiera rozpędu. – Wreszcie – komentuje pani Joanna z Nowej Soli. – Chętnie przejechałabym się taką koleją, zwłaszcza w niedzielny letni dzień. Moje dzieci z pewnością byłyby zainteresowane starym parowozem – dodaje. reklama Turyści, turyści, turyści… Linia pochodzi sprzed 100 lat. Przy trasie znajdują się zabytkowe dworce, wieża ciśnień i piękne tereny.
Zdaniem wicestarosty powiatu nowosolskiego Józefa Suszyńskiego zabytkowy pociąg ma szansę stać się dużą atrakcją turystyczną naszego regionu. I podaje jako przykład podobną inicjatywę Stowarzyszenia Hobbystów Kolejowych, czyli Pociąg Specjalny na trasie Kętrzyn – Węgorzewo, gdzie właścicielem linii jest tamtejszy powiat. – Jeśli my się za to teraz nie weźmiemy, to nikt tego nie zrobi, a linia całkowicie zniszczeje lub zostanie rozkradziona przez złomiarzy – mówi J. Suszyński.
A przejażdżkę składem ciągniętym przez zabytkowy parowóz będzie może połączyć z innymi atrakcjami naszego regionu. – Mamy piękne lasy, port rzeczny, gospodarstwa agroturystyczne, winnicę “Kinga” w Starej Wsi, gdzie można podpatrzeć proces robienia wina. Dzięki tej kolei, miejmy nadzieję, powstanie regionalny produkt turystyczny, który będzie promował nasz powiat.
Nadzieja w Unii
Na realizację pomysłu są potrzebne duże pieniądze, ok. 20 mln zł. Linia kolejowa i most na Odrze koło Stanów są częściowo rozebrane. Szansą na realizację projektu są pieniądze unijne, w tym Lubuski Regionalny Program Operacyjny. W tym przypadku musielibyśmy mieć ok. 3 mln wkładu własnego. Dodatkowo projekt został zgłoszony na Indykatywną Listę Projektów tworzoną przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego.
– Niezależnie od projektu, który piszemy do LRPO, będziemy uruchamiać na niektórych odcinkach turystycznych ruch drezynowy. Zmieni się wtedy kwalifikacja czynu demontażu torów. Będzie to traktowane jako stworzenie zagrożenia w ruchu lądowym i karane znacznie surowiej, niż zwykła kradzież – mówi wicestarosta. Już pod koniec kwietnia dwie drezyny wyśle na tory Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni.
– Uruchomimy turystyczny ruch drezynowy na odcinku Wolsztyn – Konotop, albo dalej, do Lubięcina – zapowiada Andrzej Tomaszewski, wiceprezes stowarzyszenia. – To u nas nowość, najbliższa taka atrakcja to drezyny na odcinku Grodzisk – Kościan. To świetny sposób na spędzanie wolnego czasu i popularyzowanie techniki.
autor Dagmara Dobosz
źródło Gazeta Lubuska
Czas na RETRO – 2009-03-27 16:34:32
No i najwyższy czas ożywic linie po 15 latach
autor: ~zielak
linia – 2009-03-27 23:23:17
a do sulechowa….. cisza..
autor: ~koljowe
linia – 2009-04-03 21:59:46
no i juz tak pozostanie….przy okazji remnontu przejazdu w sulechowie odcieto tor do wolsztyna…
autor: ~linia
Sulechów – 2009-04-05 12:00:55
Hmm to chyba samowola drogowców, bo w planie modernizacji odcinka Zbąszynek – Czerwieńsk wyjazd na Sulechów jest zachowany.
autor: ~Andrzo
? – 2009-04-05 18:35:54
Andrzo czy żagańskie szynobusy już tankują w żaganiu w nowej stacji paliw?
autor: ~max
Re: ? – 2009-04-05 21:25:16
Tak
autor: ~Andrzo
wolsztyn – 2009-04-08 21:55:10
za kinem w strone brzenia-przejazd zrobiony owszem ldanie ale tor pzred nim (do wolsztyna ) ucieety. polozony chodnik…. jesli masz jakie kolwiek dane…rozklady jazdy predkosci szlakowe historie ciekawostki itp…. dot tej lini (lub innej wychodxacje z sulechowa) poprosze.. napisz…. podam mejla
autor: ~linia ( z sulechowa)