1.09.2013 minęło dokładnie 167 lat od momentu kiedy szlakiem Wrocław – Berlin przejechał 1 rozkładowy pociąg. Połączenie to prowadzące przez Legnicę, Bolesławiec, Węgliniec, Żary, Lubsko, Gubin i dalej w głąb Niemiec stało się pierwszą linią kolejową na terenie województwa lubuskiego.
Aby uczcić tą rocznicę organizatorzy zrzeszeni wokół Fundacji Stacja Lubsko zorganizowali imprezę pn. Dieslem do Wrocławia. Pociąg o godz. 7.30 wyruszył z Lubska, w Bieniowie po zmianie czoła skład skierowano na Żary, potem do Żagania, gdzie po kolejnej zmianie kierunku jazdy skład poprowadzono w kierunku Jankowej Żagańskiej. Dalej odcinkiem starej berlinki skład dojechał do Węglińca, skąd udał się przez Legnicę do Wrocławia. Galeria zdjęć z postoju w Żaganiu, z odcinka Żagań – Jankowa Żagańska oraz z postoju i odjazdu z Jankowej jest dostępna tutaj. Dzięki takiemu ułożeniu trasy pociąg poruszał się częściowo po szlaku starej, częściowo po szlaku nowej Berlinki. Pokonał także odcinek z Żagania do Jankowej Żagańskiej, który nigdy nie wchodził w skład Berlinki, ale po pierwsze służył jako łącznik między sędziwą jubilatką a Głogowem p. Żagań, Szprotawę, Niegosławice i został oddany miesiąc po Berlince tj. 1.10.1846 będąc drugą linią kolejową w województwie lubuskim, po drugie od wielu lat szlakiem tym nie przejechał żaden pociąg pasażerski, co niewątpliwie dodało smaku całej imprezie.
Oprócz wspomnianej Berlinki i linii bocznej do Głogowa 1.10.2013 swój jubileusz 102 urodzin obchodziłaby nieistniejąca linia lokalna z Zielonej Góry do Szprotawy oddana do użytku w 1911 roku.
Świetna inicjatywa, mam nadzieję, że za rok uda się ponownie, a w perspektywie czasu uda się uruchomić stałe połączenie 🙂 Gratulacje
W Żaganiu został ponad rok temu uszkodzony wiadukt nad ul Żarską i już jest pretekst aby zamknąć ten odcinek , Ale gdyby tak naprawiono ten wiadukt i zrobiono połączenie Lubsko-Wrocław a w końcu są szynobusy na pewno byłoby sporo pasażerów z Lubska Jasienia Budziechowa i innych pobliskich miejscowości. A nawet puścić połączenie przez żary bez naprawy wiaduktu w Żaganiu to przecież zmiana kierunku jazdy w Bieniowie nie zajęła by zbyt wiele czasu. Ja uważam że takie połączenie ma sens.
Co Wy na to?