Lubuskie dostanie z UE 440 mln euro. Marszałek zdradził pomysł, jak zamierza dzielić kasę. Sporo weźmie kolej i lotnisko w Babimoście. We mgle jest sala widowiskowa w Zielonej Górze. To jeden z najważniejszych dokumentów mojej kadencji – mówił wczoraj marszałek województwa Krzysztof Szymański o ogłoszonym sposobie podziału pieniędzy z Unii Europejskiej.
Najwięcej kasy trafi na lubuskie inwestycje kolejowe. Marszałek zdecydował, że 20 mln euro powinno znaleźć się na modernizację linii kolejowej Czerwieńsk – Zbąszynek i budowę małej łącznicy kolejowej. Dzięki temu podróż pociągiem ekspresowym z Zielonej Góry do Poznania może trwać zaledwie godzinę z kwadransem. Tymczasem dziś podróż pociągiem tylko z Zielonej Góry do Sulechowa zajmuje 50 minut. Jazda się ślimaczy z racji postoju w Czerwieńsku i zmiany kierunku lokomotywy. Podróż mogłaby trwać dużo krócej, gdyby tory omijały Czerwieńsk nową łącznicą kolejową z Przylepu do Pomorska. Nowy odcinek torów ma mieć długość ok. 2,3 km. Dalej pociąg jechałby już jak dotąd przez stary most na Odrze. Jak obliczyli kolejarze, przejazd nową trasą z Zielonej Góry do Sulechowa potrwa jedynie 16 min. Kolejne 8,5 mln euro miałyby trafić na modernizację linii kolejowej na odcinku Krzyż-Kostrzyn. Mniej, bo 6,6 mln euro, na modernizację linii Zbąszynek-Gorzów. Szynobus pokonuje teraz tę trasę w 100 minut. Po modernizacji mógłby jechać 60.
Marszałek stawia także na rozbudowę i odnowę lotniska w Babimoście. Na ten cel jest gotów wydać nawet 5 mln zł euro. – To pieniądze, o które mogłoby się starać przedsiębiorstwo Polskie Porty Lotnicze. Pieniądze mogłyby trafić na nowe ogrodzenia i montaż nowoczesnego sprzętu radionawigacyjnego ILS oraz na rozbudowę portu. To istotna inwestycja. Może przesądzić o wejściu do Babimostu tanich linii lotniczych – tłumaczy wicemarszałek Sebastian Ciemnoczołowski. Do priorytetów marszałek zaliczył również inwestycje zgłaszane przez Lubuski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych. Na programy małej retencji wodnej czy ochrony przeciwpowodziowej mogłoby w sumie trafić 20 mln euro.
Na liście zabrakło hali widowisko-sportowej i basenu w Zielonej Górze. Magistrat chciałby dostać na jej budowę 40 mln euro. – Jakie szanse będzie miała hala? Nie wiem. Pewnie takie same jak inne miasta. Wszystko zależy od jakości projektu, który przygotuje – komentuje marszałek Szymański. Jak podzielimy kasę 122 mln euro – infrastruktura transportowa (drogi, kolej, lotnisko); tworzenie terenów inwestycyjnych 90 mln euro – edukacja, zdrowie, turystyka, kultura 56 mln euro – rozwój lokalny, współpraca terytorialna 53 mln euro – ochrona środowiska.
autor Kalina Celińska
źródło Gazeta Wyborcza
re – 2007-02-18 19:53:05
jezeli remontowane są linie kolejowe wokół Gorzowa powinny być także remontowane w południowej częsci województwa.
autor: ~;p
🙁 – 2007-02-19 17:10:24
Na to bym niestety nie liczył, powiedzą dla kogo, przecież tutaj mało ludzi podróżuje koleją. Cyniczna ta moja wypowiedź, ale Gorzów od zawsze dbał tylko o swoje interesy.
autor: ~krzysiek
Czy remont przyjedzie od południa??? – 2007-02-19 19:28:35
Znalezione na jednym z forów. w w w.plk-sa.pl/fileadmin/pliki/pr ezentacje/dolnoslaskie/dolnosl askie.pdf Tam zawarty jest projekt Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013, gdzie w planach ma się modernizację linii Miłkowice-Forst(slajd 13-15). Jak na razie to chyba tylko plany, ale jednak…
autor: ~No cóż
… – 2007-02-19 21:39:03
też to widziałem ale wątpie żeby łozyli kase na nie swoim terenie…
autor: ~;p
Problemy – 2007-02-26 17:52:37
Remont tych linii może okazać się tylko planem, bo w mediach coś ostatnio słychać o problemach z płynnością finansową PLK, a to może uniemożliwić uzyskanie dotacji z Unii Europejskiej.Mimo wszystko szkoda by było;/
autor: ~No cóż
🙂 – 2007-03-21 17:10:55
autor: ~:)