Reaktywacja połączeń Żagań – Głogów, pytanie kiedy?

Lubuscy i wielkopolscy samorządowcy chcą przywrócić połączenie kolejowe “Retro” między Nowa Solą a Wolsztynem i tym samym uratować zabytkowy most kolejowy w Stanach. Nowosolskie starostwo wystąpi o przejęcie od PKP linii kolejowych. 

800-metrowy most kolejowy we wsi Stany jest najdłuższym zabytkowym mostem na rzece w Europie. To jedna z perełek województwa.

Już prawie rok temu pojawił się pomysł, żeby przywrócić na nim ruch kolei parowej. W remont mostu zaangażował się Wadim Tyszkiewicz, prezydent Nowej Soli. Chce, by w przyszłości jeździły nim drezyny i szynobusy, które dowoziłyby ludzi do pracy.

– Lubuskie nigdy nie będzie konkurować turystycznie z Gdańskiem czy Zakopanem. Możemy jednak przyciągać turystów, tworząc im gotowe produkty turystyczne – mówi Tyszkiewicz. Jego zdaniem, naturalną osią rozwoju turystycznego województwa jest Odra i właśnie linie kolejowe.

– To wszystko przecina się właśnie na moście w Stanach. Turystyka kolejowa “Retro” robi furorę w Wolsztynie, wzdłuż mogłyby powstać gospodarstwa turystyczne, można zwiedzić wiatraki w Lubięcinie, kościół w Konotopie, wysiąść w Nowej Soli i przepłynąć Odrą do Bytomia Odrzańskiego, a później dojechać do zamku w Kożuchowie. Żadne z tych miejsc nie będzie nigdy wielką, samodzielną atrakcją turystyczną, ale można je połączyć i stworzyć produkt turystyczny – tłumaczy prezydent.

Do tego potrzebne jest jednak przede wszystkim wyremontowanie mostu w Stanach. Tymczasem zabytek systematycznie rozbierają złomiarze – To ostatni dzwonek, by go uratować. Most z tygodnia na tydzień topnieje, giną z niego śruby, przęsła, podkłady. Jeśli nie zrobimy tego szybko, wkrótce będzie można zapomnieć o tym pomyśle – tłumaczy i wyjaśnia, że w remont mostu musi zaangażować się marszałek, bo nawet trzy ościenne gminy nie są w stanie udźwignąć ciężaru inwestycji. Remont mostu i szlaku kolejowego pochłonie ok. 3-6 mln zł.

źródło Gazeta Wyborcza (portal gazeta.pl)

Jeden komentarz do “Reaktywacja połączeń Żagań – Głogów, pytanie kiedy?”

  1. Komentarz “Reaktywacja połączeń Żagań-Głogów” – 2007-04-15 16:23:27
    Moim zdaniem przywrócenia połączeń do Głogowa to doskonały pomysł. Skoro już uruchomiono szynobusy do Niegosławic, można było by przedłużyć trasę do Głogowa, gdyż jak na razie połączenie do Niegosławic nie jest aż tak szałowym rozwiązaniem. Miło byłoby znowu dojechać koleją z Żagania do Głogowa, tym bardziej iż w niedalekiej przyszłości mają trafić kolejne szynobusy do Żagania. I tylko szynobusy na tą trasę,żadnych suk z wagonami osobowymi.I będzie miło i ekonomicznie. Przydało by się także poprawić stan torowiska, gdyż niema sensu podróżować 40 km/h bo będzie to nieopłacalne w stosunku do transportu kolejowego.
    autor: ~Pavlo

    … – 2007-04-16 08:54:29
    to jakieś bzdury, że trasa Niegosławice – Głogów nadaje się dla pociągów towarowych a dla osobowych NIE…!?
    autor: ~xx

    rowerem szybciej – 2007-04-16 14:47:26
    Bo nikt oprócz miłośników kolei nie chce się tarabanic 20 km/h tylko dla samej przejadzki szynobusem.
    autor: ~Andrzo

    Dokładnie – 2007-04-16 17:17:31
    I tu się zgadzam z Andrzejem. Autobusem zajadą szybciej niż pociągiem. Andrzeju czy samorząd może / będzie pozyskiwać jakieś środki z funduszy unijnych na remonty torowisk, czy nie jest to całkowicie jego działka tylko PLK??
    autor: ~krzysiek

    remonty za kasę z UE – 2007-04-16 20:54:53
    Samorząd w ramach środków unijnych na tzw Lubuski Regionalny Program Operacyjny 2007-2013 planuje umozliwic PLK budowę łącznicy omijającej stację Czerwieńsk, zmodernizowac do 120km/h odcinek Czerwiensk – Zbąszynek, wyremontowac linię Zbąszynek – Gorzów oraz wyremontowac odcinek Gorzów – Kostrzyn. Ponadto PLK powinna również wyremontowac całą Odrzankę.
    autor: ~Andrzo

    hmmm – 2007-04-16 21:10:12
    acha czyli LUM zapisał w LRPO 2007-2013 program pt.: Całe województwo buduje tory do Gorzowa… no świetnie….
    autor: ~niezadowolony

Możliwość komentowania została wyłączona.