Czy powróci Berlinka?

Pociąg potrafił jechać przez nasz region 160 km/h. Czy to możliwe? Tak, ale… przed drugą wojną światową! Tak pędził legendarny “Latający Ślązak”. Dzisiejsze składy muszą wlec się z prędkością 20 km/h.

Magistrala kolejowa Wrocław – Berlin została oddana do eksploatacji w 1846 r., przebiegała przez Legnicę, Bolesławiec, Węgliniec, Żary, Lubsko, Gubin. Natomiast w 1875 r. powstał skrót od Miłkowic przez Leszno Górne, Żagań, Bieniów do Jasienia.

“Berlinka” na całej swojej długości była dwutorowa, do tego miała łagodne profile trasy. Wzorowe utrzymanie torowisk pozwalało na jazdę pociągów osobowych z prędkością 120 km/h, a legendarny trzywagonowy “Latający Ślązak” jechał nawet do 160 km/h! Przeznaczony dla podróżnych średniej klasy pierwowzór obecnych autobusów szynowych pokonywał odległość między Wrocławiem a Berlinem (339 km) w rekordowym czasie dwóch godzin i 34 minut. – Był to wynik wręcz rewelacyjny, nawet biorąc pod uwagę współczesne realia – przekonuje pasjonat kolei Sławomir Świniuch. – W zachodnich krajach europejskich ten standard zaczął obowiązywać w latach 60. ubiegłego wieku.

Nasypy pod obwodnice

Jak jednak doszło do degradacji i unicestwiania “Berlinki”? – Zaczęło się zaraz po drugiej wojnie światowej – opowiada S. Świniuch. Zwycięska Armia Radziecka traktowała poniemiecką infrastrukturę kolejową jako zdobycz wojenną. W 1945 r. zdemontowano i wywieziono większość urządzeń kolejowych. Rozebrany został wówczas jeden z dwóch torów na szlakach od granicy aż do Miłkowic i Węglińca.

Pasjonaci kolei dodają, że kolejny etap zapaści rozpoczął się w latach 80. ub. wieku, m.in. 30 maja 1986 r. został zawieszony ruch osobowy na odcinku Gubinek – Lubsko, 16 maja 1995 r. ostatni pociąg osobowy odjechał z Lubska do Żagania, a 28 maja 1990 r. zawieszono ruch kolejowy na odcinku Żary – Jasień.

Likwidacja połączeń doprowadziła do degradacji. Od Gubinka do Lubska torowisko zostało rozkradzione przez grupy złomiarzy. W Jasieniu i Lubsku nasypy wraz z torami rozebrali budowlańcy podczas budowy obwodnic. Obecnie czynny jest tylko odcinek Wrocław – Lubsko (na odcinku Żagań – Lubsko odbywa się tylko ruch towarowy).

Ślimacze prędkości

– Po wojnie została przesunięta granica, trafiliśmy na niezbyt przychylny system dla kolejnictwa – zaznacza Rafał Jaworski, kolejarz i pasjonat kolejnictwa. I wskazuje choćby na fakt, że kilkadziesiąt lat temu nastąpiły zmiany w pokonywaniu odległości. Kosztem ruchu kolejowego ludzie zaczęli korzystać z własnych środków lokomocji, dała się odczuć autobusowa konkurencja. Do tego doszły nieżyciowo układane rozkłady jazdy.

Problem jest ze stacjami i z pozostałą infrastrukturą kolejową. R. Jaworski twierdzi, że aż prosi się o korzystanie z wzorców zachodnich i idei zrównoważonego rozwoju transportu. Tam na kolej idzie 40 proc., a na drogi 60 proc. pieniędzy. Priorytetem jest modernizacja torów, wiaduktów i mostów, które są wiekowe, a muszą wytrzymywać ciężkie składy kolejowe. A u nas w ostatnich latach pociągi jeżdżą ze średnią prędkością 70 km/h, bardzo często muszą zwalniać do 20 km/h. Jedynie w niektórych miejscach stan torowisk pozwala na osiągnięcie szybkości 100 km/h.

Berlinka przed Euro?

Gołym okiem widać przepaść pomiędzy standardem podróżowanie przed wojną i obecnie. Czy warto dążyć do tego, co osiągnęli niegdyś Niemcy? Nie mają wątpliwości kolejowe władze. – Warto korzystać ze sprawdzonych już połączeń – komentuje rzecznik prasowy zielonogórskiej PLK Mariusz Olejniczak, który wierzy w powodzenie wielostronnych rozmów i odbudowę kultowej linii “Berlinka”, jeszcze przed 2012 r. A konkretnie przed mistrzostwami Euro 2012 i rozgrywkami we Wrocławiu. Chociaż w grę wchodzą olbrzymie pieniądze, bo nie tylko budowa autostrad pochłania krocie, podobnie jest z inwestycjami kolejowymi. Rzecznik w rozmowie z dziennikarzem “GL” szacował, że odtworzenie infrastruktury może kosztować miliony złotych. – Nawet wchodzi w grę miliardowa liczba, przy ogromie inwestycji i rosnących cenach materiałów budowlanych – poprawia się jeszcze M. Olejniczak.

autor Zbigniew Janicki
źródło Gazeta Lubuska

Jeden komentarz do “Czy powróci Berlinka?”

  1. Nowy rozkład jazdy – 2008-07-06 16:01:53
    Od nowego rozkładu jazdy nastąpi zmiana trasy EC Wawel. Teraz pojedzie przez Węgliniec – Ruszów a nie jak dotychczas przez Rokitki.
    autor: ~Kuba

    Nowy rozkład jazdy – 2008-07-06 16:24:54
    Skoro EC Wawel będzie jeździł przez Węgliniec, to może zabiorą sie za modernizację odcinka Żary – Miłkowice? A tak na marginesie, czy ktoś posiada międzynarodowy rozkład jazdy PKP 1992/93?
    autor: ~Wojtek

    ? – 2008-07-06 23:17:06
    czy z tym IC Wawel to pewna informacja?
    autor: ~ciekawski

    IC Wawel – 2008-07-06 23:21:42
    Pewnie znowu jakaś lapa coś tam sobie wydumała…
    autor: ~.

    Moderna vs. trasa Wafla – 2008-07-07 09:30:22
    Czy warunkiem modernizacji Miłkowice-Żary jest przesunięcie Wafla na inna trasę?
    autor: ~melocot

    Przesunięcie WAWLA 🙂 – 2008-07-07 11:27:48
    Niesądzisz Kuba że takie bezmyślne rozsiewanie idiotycznych plotek usłyszanych np: gdzieś na peronie od plotlujących kolejarzy jest bezcelowe i może wprowadzić wielu ludzi w błąd. Tak się składa że trasa Wawla jeżeli będzie zmieniona od grudnia to napewno niebędzie prowadzić przez Węgliniec ale przez Poznań ale tu zaznaczam że są to ruwnież informacje niepotwierdzone ale pochodzące z bardziej pewnych źrudeł. Wiem że jest pare osób ” chcących zrobić z lokalnej Linii Węgliniec – Żary magistrale z kilkudziesięcioma prami pociągów dziennie” kosztem innych okolicznych niekiedy znacznie ważniejszych linii i muszę powiedzieć że ciągłe czytanie komentarzy o linii żary – węgliniec zaczyna mnie nudzić… Najważniejszym szlakiem przebiegającym przez Żagań i Żary i tak pozostanie linia Miłkowice – Forst !
    autor: ~Michał

    wafel z kremem – 2008-07-07 13:59:19
    Jak już pisałem wcześniej Wawel pozostaje na obecnej trasie. Nie wiem co miało by dać przekierowanie go przez Węgliniec – Żary. Na oko widać, że czasu by nie zaoszczędzono a stracił by na tym Żagań. Co do trasy przez Poznań to zwracam uwagę, że węzeł poznański jest juz prawie zakorkowany pociągami, więc kierowanie tamtędy jeszcze jednego pociągu nie jest wskazane.
    autor: ~Andrzo

    kij z Waflem – 2008-07-10 09:15:15
    Michał, nikt nie chce z linii Węgliniec – Żary zrobić “magistrale z kilkudziesięcioma parami pociągów dziennie”. Nie mamy także zapędów jak lobbujący za linią Żagań-Miłkowice, by właśnie powyższa ilość pociągów jeździła po tej linii. Głosy przetrasowania ZG-JG czy sezonowego przez Żagań kosztem innych także litościwie przemilczę. Obie linie są tak samo ważne, nie ma “ważniejszej”. Nudzą cię komentarze nt. Węgliniec – Żary, ale przecież nikt tutaj nie zabrania pisać o innych liniach. Obie linie są tak samo ważne i na obu powinna być zbliżona ilościowo oferta przewozów z dobrymi skomunikowaniami. Ani jedna, ani druga nie powinna być faworyzowana czy uprzywilejowana. Na marginesie: ile osób psioczących na przetrasowanie Wafla choć raz w życiu nim jechało?
    autor: ~sZakOOu

    kij z Waflem odc. XYZ 😉 – 2008-07-10 17:20:30
    Na własny, domowy użytek ‘montuję’ rozkłady jazdy dla poszczególnych kierunków wychodzących z Żar. Montowanie rozkładu jazdy dla trasy Forst-Żary-Żagań-Legnica (najważniejszej wg. Michała) aby w minimalnym stopniu zaspokoić lokalne potrzeby oraz REALNIE ułożyć obiegi składów-szynobusów okazało się NIE być takie łatwe. Przecież na tej linii nie ma kilkudziesięciu par pociagów dziennie! A jednak przez jeden pociąg EC Wawel trudno ułożyć rozsądny rozkład jazdy lokalnych pociągów dla tej linii (przeważnie jednotor ze znacznymi odległościami miedzy czynnymi mijankami). Dlatego zamieniłbym dwie pary EC Wawel na cztery pary szynobusów w rel. Legnica-Forst. Czas jazdy EC a szynobus – porównywalny. Koszty prowadzenia ruchu EC a szynobus… nie trzeba pisać. Żary i Żagań z pewnością potrzebują więcej połączeń z aglomeracją Wrocławską o elastycznych porach zamiast jednego połączenia EC.
    autor: ~melocot

    Melokot ma rację… – 2008-07-11 09:23:16
    Zgadzam się z Melokotem… Dla prowincji ważniejsze są połączenia regionalne, zaś WAWEL ma znaczenie bardziej “dekoracyjne”… Dodam że ewentualna decyzja o zmianie trasy EC Wawel z pewnością nie nastąpi na prowincji lecz na najwyższych szczeblach… Tak iż nie ma co piszczeć , że wnet krajobraz się zmieni…
    autor: ~Balkanzug

    Wafel…. – 2008-07-12 22:17:58
    Michale, bezmyślny to jesteś Ty.
    autor: ~Kuba

    Proszę o spokojną dyskusję – 2008-07-13 10:20:20
    Panowie apeluję o spokojną dyskusję !!!
    autor: ~krzysiek

    . – 2008-07-13 11:08:43
    No dobrze Kuba to uchyl rąbka tajemnicy i napisz skąd wiesz że Wawel ma być przetrasowany i jeździć przez Węgliniec. Może z infokolej albo jakiegoś innego forum ?
    autor: ~Michał

    WAWEL – 2008-07-13 13:51:03
    A ja Wam pawiem: że jak przez Węgliniec to i dalaj przez Horkę (nie przez Żary!)… Albo przez Zbąszynek… A najpewniej na razie będzie “po staremu” (chyba że tymczasowo jedynie na czas ewent. prac torowych).
    autor: ~Balkanzug

    KKA? – 2008-08-01 08:28:40
    Rano (koło 7:30) widziałem przed stacją w Żaganiu na przystanku autobusowym sporą grupę podróżnych, razem z jakąś kolejarą z lizakiem. Zepsuł się któryś szynobus i jeździ KKA?
    autor: ~Egon

    kka – 2008-08-10 00:05:14
    w tygodniu widzialem ok 1 w nocy stały Sa105 i SA 133-007 więc chyba 003 nawalił bo kolo pkp kręcą sie autobusy z konduktorem w środku….;/
    autor: ~max

    003 – 2008-08-11 18:05:22
    SA 133-003 zaczął przeciekać przez klimatyzację. Jestem ciekaw czy naprawią też SA 105, bo jest podobny problem, choć w mniejszej skali. Jak jechałem na Woodstock, a maszynista włączył klimę, dosłownie ciekło na mnie.
    autor: ~sZakOOu

    ? – 2008-08-11 22:54:32
    a czy w 007 też jest taki problem?
    autor: ~max

    KKA – 2008-08-22 17:36:11
    Dzisiaj analizowałem sytuację w Szprotawie, przyjechał autobus PKS Żary, tak więc kka kursuje. Gumobus miał 14 minut opóźnienia. Na stronie PKP CISZA NA TEN TEMAT.
    autor: ~krzysiek

    KKA od 4 tyg. – 2008-08-22 20:52:01
    Tak, tak… Od 4 tyg. jest KKA. Info zasłyszane od kierownika gumowego PKP. Przyczyna: zalanie szynobusa podczas obfitych ulew. Dziwne, że nie mimo tak długiego okresu KKA nie widać żadnych informacji o jej wprowadzeniu.
    autor: ~melocot

    informacja o KKA – 2008-08-23 22:01:26
    A przy rozkładzie jazdy na peronie też nie ma?
    autor: ~Andrzo

    Wczoraj – 2008-08-24 09:52:24
    Aż się chyba wybiorę sprawdzić, w necie cisz w każdym razie. Wczoraj zawitał do Szprotawy SA 133 007, czyli jemu nic nie dolega.
    autor: ~krzysiek

    Zastępcza Do JG… – 2008-08-24 13:49:17
    Wczoraj na lubuskim obiegu do Jeleniej Góry kursowała KKA… Ciekawe jak wygląda teraz Frekfencja na Niegosławice ?
    autor: ~Michał

    . – 2008-08-24 13:51:24
    Acha no i KKA była także na odc. Węgliniec – Jelenia Góra
    autor: ~Michał

    KKA – 2008-08-24 19:35:31
    KKA na całej trasie ZG-JG-ZG? o,O To przecież nienormalne! Uff, cieszę się, że dziś do Jeleniej i z powrotem jechał SA105. PKP w #$^# wali, gdzie q%$#@ informacja na stronie?? Wszystko co się dzieje w węźle żagańskim przechodzi bez echa, zero informacji na stronie. Niech ktoś wreszcie z lubuskiego UM kopnie w dupę kogoś z PKP…
    autor: ~sZakOOu

    Piątek i sobota – 2008-08-24 22:59:06
    W sobotę jechały 2 osoby w kierunku Żar (widziałem kurs z Niegosławic do Żar), w piątek w Szprotawie czekało 6 osób na Niegosławice, ile przyjechało trudno powiedzieć , ja widziałem 3 osoby, które wysiadały, ale to było z daleka.
    autor: ~krzysiek

    Burdel… – 2008-08-25 14:16:42
    sZakOOu – my w dolnośląskim mamy to samo albo jeszcze gorzej szczegolnie na podsudeckiej… Zdażało się że nic wzamian szynobusu niepuszczali a jakie jaj były dopiero jak kks-y jeździły bez kierownika ! U nas Dezinformacja to norma kks-y były miesiąc , dwa kilkak dni nigdy na dworcu w Legnicy niewisiała żadna informacja o tym…
    autor: ~Michał

    burdel – 2008-08-25 15:06:58
    Współczuję. Mam nadzieję, że dodatkowo nie zamkną linii w Sudetach (do Szklarskiej i do Kudowy) od nowego rozkładu, bo to już byłaby całkiem agonia kolei w tamtym rejonie. Zresztą wszyscy na tym stracimy, gdy zostaniemy odcięci kolejowo od gór.
    autor: ~sZakOOu

    Czy polska norma 🙁 – 2008-08-26 16:14:52
    Norma ;(
    autor: ~krzysiek

    Dzisiaj – 2008-08-31 17:20:46
    Dzisiaj na popołudniowym kursie jechał ze Szprotawy SA 133 007. Co ciekawe na stacji zamontowano głośniki, nie wiem czy działają bo nie słyszałem czy zapowiadano pociąg.
    autor: ~krzysiek

    … – 2008-08-31 18:55:28
    Jaką rangę ma stacja w Szprotawie? Jako stacja, czy jako przystanek osobowy?
    autor: ~???

    “Berlinka” – linia nr 275 NIE MA JUŻ ZNACZENIA PAŃSTWOWEGO.. – 2008-09-01 01:53:04
    Wg rozp. Prezesa Rady Ministrów – linia nr 275 odcinek Miłkowice – Żagań, od 2007r. nie jest już linią o znaczeniu państwowym!
    autor: ~BALKAN…

    . – 2008-09-01 17:07:32
    Krzysiek ja chyba nieuwierzę dopuki niezobaczę to by był chyba jedyny taki przypadek w Polsce ! Jeszcze tylko by się zegar przydał
    autor: ~Michał

    . – 2008-09-01 17:11:49
    Apropo linii sudeckich (Kudowy i szklarskiej) to raczej możemy narazie oddechnąć z ulgą bo PKP po interwencji marszałka dś w Ministerstwie inf dało sobie siana z uwaleniem (narazie)
    autor: ~Michał

    Stacja Szprotawa – 2008-09-01 18:36:44
    Postaram się zrobić zdjęcia tych głośników, ba może uda się nagrać zapowiadanie, jeżeli działa, peron został trochę odnowiony (odmalowane zadaszenie oraz oświetlenie pod wiatą), no i te głośniki. Jeżeli chodzi o rangę stacji w Szprotawie to chyba nadal jest traktowana jako stacja, boczne tory są czynne dla ruchu (nie wszystkie), nastawnie też, jedynie dworzec i magazyn towarowy oddano celom prywatnym.
    autor: ~krzysiek

    Stacja Szprotawa… – 2008-09-02 17:16:07
    – A jak ma być traktowana ? Jak niewiesz czym jest to poprostu sprawdź sobie na wykazie posterunków ruchu dostępnym na stronie PLK albo zobacz sobie zdjęcia w galeri
    autor: ~Michał

    … – 2008-09-03 13:08:27
    Minimum do 14 września będzie jeździła zastępcza komunikacja autobusowa za szynobusy do/z Tuplic i Niegosławic, oraz na odcinku Żary-Żagań. Na dworcu w Żaganiu są rozklejone kartki z uszczegółowieniem. * * * W ciągu 2 tygodni powinien ukazać się po dłuższej przerwie zupełnie nowy “Goniec Żagański”, a w nim m.in. obszerny artykuł o braku Bobra w nowym rozkładzie, który wejdzie w życie w grudniu.
    autor: ~Gońcowy

    a propo znaczeń linii… – 2008-09-15 12:53:52
    Drogi Michale, dlaczego uważasz linię Żagań – Miłkowice za najważniejszą? Tak naprawdę odcinek Żagań – Jankowa Żagańska – Węgliniec to część trasy C-E 59/1, oznaczona jako ważna, międzynarodowa linia transportu (AGTC – genewska umowa z 1.02.1991). Jak nie wiesz, to po prostu sprawdź na stronie PLK. Linia Żagań – Miłkowice jest linią zwykłą. Zaś obie zasługują na porządny rozkład.
    autor: ~o,O

    rozkład 2008/2009 – 2008-09-18 18:56:46
    Na info kolej jest dostępna tabela 260 tego rozkładu z uwzględnionymi wszystkimi pociągami na Legnica-Miłkowice
    autor: ~romun

    do Legnicy – 2008-09-18 21:04:42
    Według tej tabeli, w nowym rozkładzie odjazdy szynobusów z Żar do Legnicy są o następujących godzinach: 5:24 (w Legnicy skom. na Wrocław), 7:59 (skomunik. w Legnicy z pośpiechem do Wrocka), 16:00 (tu prawie 1,5 g. czekania w Legnicy na skomunikowanie do Wrocka), 18:05 (skomunikowany w Legnicy z pośpiechem z do Wrocka). Mieszkańcy Żagania niech do godzin odjazdów doliczą kwadrans. Czas przejazdu wziąłem z obecnego rozkładu. Podsumowując: nie jest źle. Pytanie: co z pociągami na trasie Żary-Węgliniec i skomunikowaniami w Węglińcu??
    autor: ~sZakOOu

    Przyjazdy z Żar do Legnicy – 2008-09-18 22:10:44
    Ja naliczyłem ich 5 1. Żary – Legnica (7:05) 2. Żary – Legnica (9:3 3. Tuplice – Legnica (15:14) 4. Żary – Legnica (17:39) 5. Żary – Legnica (19:44) Oprócz os. będzie też EC Wawel przyj. do Legnicy 14:12
    autor: ~Wojtek

    … – 2008-09-18 22:16:45
    Faktycznie, nie zauważyłem kursu Tuplice – Legnica. EC Wawel nie liczę, bo to nie jest pociąg dla zwykłych śmiertelników.
    autor: ~sZakOOu

    Ciekawe – 2008-09-22 17:47:04
    Ciekawe co z innymi liniami z okolic??
    autor: ~krzysiek

    Rj 2008/2009 – 2008-09-22 18:22:18
    Jakieś to wszystko dziwne, nie wiem, czy zauważyliście pociąg osobowy z Wrocławia do Tuplic. Ciekawy pomysł, ale nie wiem czy się przyjmie.
    autor: ~krzysiek

Możliwość komentowania została wyłączona.