Kolejarze wymieniają tory

Wzdłuż lubuskiego odcinka Magistrali Odrzańskiej praca wre. W Starym Kisielinie wymieniany jest jeden z torów popularnej Odrzanki, co wpłynąć ma nie tylko na jakość torowiska, ale przede wszystkim podnieść prędkość kursujących tutaj pociągów. Remont Odrzanki jest jednym z priorytetów komunikacyjnych regionu. 

Niestety jej renowacja została przez ministerstwo przesunięta na tzw. listę rezerwową. Jak podkreśla wicemarszałek lubuski Sebastian Ciemnoczołowski władze województwa będą tłumaczyć Warszawie, że to błędna decyzja. Co jeszcze na zielonogórskiej kolei? Za ponad 20 mln euro będzie budowana kolejowa łącznica, która pozwoli nam minąć Czerwieńsk. Kiedy? To wszystko zależy od pieniędzy.

źródło Gazeta Lubuska
zdjęcie Ryszard Poprawski

Jeden komentarz do “Kolejarze wymieniają tory”

  1. modernizacje – 2007-04-24 23:48:52
    na stronie PKP PR czytałem pod koniec 2006r o planowanej modernizacji linii wrocław – legnica – forst. Wie ktoś może czy taki projekt jest wogule realny? czy to tylko były pobozne zyczenia?
    autor: ~paweł

    modernizacje? – 2007-04-25 13:59:46
    Mozesz poda linka do tej informacji? Na razie to szykuje sie kolejne obniżenie prędkości na Legnica – Żagań po stronie dolnośląskiej.
    autor: ~Andrzo

    Szkoda – 2007-04-25 20:24:22
    Andrzo mógłbyś zdradzić szczegóły, niestety nie wiem gdzie szukać informacji z tego województwa (PLK w Poznaniu publikuje je jak wiadomo w internecie).
    autor: ~krzysiek

    odp – 2007-04-25 23:53:02
    na stronie PKP PLK były prezentacje pt. “spotkania w regionach” w których PLK określały swoje plany i szacunkowe koszty modernizacja Żagań-Forst byla w prezentacji z woj dolnośląskiego. Prezentacje z lubuskiego mam gdzieś na kompie…
    autor: ~paweł

    ?? – 2007-04-25 23:58:02
    Andrzo wiesz może co jest powodem takich ograniczeń prędkości w dolnośląskim?
    autor: ~paweł

    ograniczenia prędkości – 2007-04-26 17:41:00
    Ograniczenia są rezultatem braku prac remontowych. Dopuszczalne prędkości są w Regulaminie przydzielania tras pociągów dostepnym na stronie PLK.
    autor: ~Andrzo

    re?? – 2007-04-26 21:37:51
    dotarłeś do prezentacji “dolnośląskiej”?? ja wykasowałem ten plik a plk już go zdjęło ze strony…
    autor: ~paweł

    idzie nowe… – 2007-04-28 16:24:46
    Od 9 lipca nowe połączenia: dwa pomiędzy Rzepinem a Głogowem i cztery pomiędzy Kostrzynem a Krzyżem. Lubuskie podpisało umowę z PKP o lokalnych połączeniach kolejowych. Cisza, jeśli chodzi o nowe połączenia do Niegosławic czy z Żar do Węglińca. Jedynie ma pojawić się wakacyjno-feryjny skład z Kostrzyna przez Zieloną Górę do Jeleniej Góry i dalej Szklarskiej Poręby, ale to dopiero w przyszłym roku. Więcej na gazeta . pl…
    autor: ~sZakOOu

    ? – 2007-04-29 11:34:25
    czy ten pociąg do JG pojedzie przez żary węgliniec?
    autor: ~paweł

    Świnoujście – Szklarska – 2007-04-29 11:38:34
    Tak, przez Węgliniec.
    autor: ~Andrzo

    Ciekawe – 2007-04-29 11:47:35
    Ciekawe, czy będzie prowadzony przez szynobus
    autor: ~krzysiek

    pociąg – 2007-04-29 14:37:27
    To będzie normalny skład z lokomotywą.
    autor: ~Andrzo

    szynobus – 2007-04-29 23:20:49
    mówiąc o szynobusach… kolejny sa133 ma trafic na północ województwa. Czy następny sa133 ten który przyjedzie w listopadzie trafi na południe tzn do Żagania? Jeżeli tak to jakie trasy będzie obsługiwał?
    autor: ~paweł

    szynobus – 2007-04-30 19:14:05
    Moim zdaniem nie trafi na południe. Mówi się przecież o reaktywacji połączeń z Rzepina do Międzyrzecza, mówiło się także o reaktywacji linii do Gubina. Chyba, że po pojawieniu się kolejnych “długich” składów na Ostbahnie jakiś SA 105 zostanie przesunięty na południe.
    autor: ~krzysiek

    ?? – 2007-04-30 21:15:48
    na etapie planowania obiło mi sie o uszy że dwa sa133 pojadą na północ a dwa na południe…
    autor: ~paweł

    szynobus – 2007-05-01 07:49:33
    Dobrze by było, ale pożyjemy zobaczymy. Tylko w zwiększeniu ilości połączeń pociągającej za sobą zwiększenie liczby szynobusów upatruję szansę na rozwój linii w okolicach Żagania oraz na zwiększenie frekwencji.
    autor: ~krzysiek

    Koniec węzła Żagańskiego… – 2007-05-02 11:53:50
    Jeżeli prędkość szlakowa na odcinku Leszno Górne – Miłkowice ma zostać obniżona to pewnie Wawla w Żaganiu i Żarach już nie zobaczymy. Dotyczy to również pociąów osobowych do/z Legnicy. Likwidacja ruchu pasażerskiego na tej linii to wyrok śmierci dla węzła Żagańskiego który i tak został odroczony dzięki szynobusom o kilka lat… Reaktywacja połączeń do Niegosławic to tylko zabawa byłem niedawno w Szprotawie i widziałem frekfencję w tych szynobusach w to co zobaczyłem nie mogłem uwieżyć frekfencja 0%. Do tego rozkład który wisi przy drzwiach przychodni to raczej rozkład rozkładu nawet stacj kocowej niema (Niegosławic). A stacja w Szprotawie wygląda jak po wojnie niektóre stacje na liniach nieczynnych od 15lat wyglądają lepiej.
    autor: ~Michał

    Smutna prawda… – 2007-05-02 12:23:33
    Smutna prawda, ale prawda. Czy obserwowałeś frekwencję w dzień roboczy, czy też wolny od pracy??
    autor: ~krzysiek

    Frekfencja – 2007-05-02 12:48:30
    W wolny dzień.
    autor: ~Michał

    Czas pokaże – 2007-05-02 14:44:41
    Wizja ta jest dosyć mroczna, ale nie sądzę,żeby zlikwidowali ruch pasażerski w Żaganiu. Wystarczy popatrzeć jaką frekwencję ma “Bóbr”. Pociągi do i z Węglińca mają przyzwoitą frekwencję,rannym pociągiem z Legnicy do Żagania i Żar dojeżdża dużo ludzi do szkół i pracy. Pociągi relacji Żagań-Zielona Góra przyjeżdżają wypełnione do Zielonej Góry, dzięki mieszkańcom miejscowości za Nowogrodem.Do tego dochodzą pasażerowie dalekobieżni z Żar i Żagania, którzy w Zielonej Górze przesiadają się na pociągi dalekobieżne. A co do linii do Niegosławic, to problem polega chyba na tym, że rozkład jest teraz nieciekawy i jest duża konkurencja ze strony autobusów. Jak jeszcze dojdą szynobusy, to wtedy pewnie się oferta poprawi i nie będzie tak źle. Zresztą jakby wyglądała sieć kolejowa naszego województwa gdyby zamknąć dla ruchu pasażerskiego linie w okolicy węzła żagańskiego?Zostałaby tylko Odrzanka, linia Kostrzyn-Krzyż, Gorzów-Zbąszynek, Czerwieńsk-Zbąszynek i Frankfurt – Poznań. A może któryś z szynobusów właśnie trafi na obsługę odcinka Żagań-Legnica Czas pokaże…
    autor: ~No cóż

    pytanie – 2007-05-02 22:27:20
    dobre pytanie:0 ciekawe czy UM zgodzi się puścić jakś szynobus na Żagań – Legnica?
    autor: ~paweł

    Szynobusy na linii Legnica – Żagań – 2007-05-04 14:59:31
    Puszczenie autobusów szynowych na tej linii jest raczej mało realne z tego względu że linia ta przebiega w granicach dwóch wojewówdztw. Jakby Lubuskie puściło szynobus na tej linii to pewnie chciało by też żeby dolnośląskie też puściło coś swojego a to jest mało realne bo w dolnośląskim szynobusów jest mało i jest pardzo dużo linii do obsłuwgi do tego się często psują w szczególności dwa Klzamy seri SA109. Oprócz tych dwóch Kolzłomów w dolnośląskim są też szynobusy serii : SA106-011(kursuje na podsudeckiej Legnica – Kamieniec), SA132-002(kursuje na linii Jelenia Góra – Węgliniec ale żadko można go tam zobaczyć z powodu częstych awarii Kolzłomów(w tedy kursuje na podsudeckiej a na linii JG – WG kursuje kibel), SA102(Kursuje na linii Jelenia Góra – Lwówek Śląski i jest do niej przudzielony pozatym warto wspomnieć że jest o włsnością DZPR) Żaden z tych szynobusów napewno nie trafi na linie międzywojewódzkie ale jest pewna iskierka nadzieji Dolnośląski UM rozpisał przetarg na 8 nowych szynobusów więc byćmoże któryś z nich trafi na którąś linie albo Węgliniec – Żary albo Legnica – Żagań ale raczej jest to mało realne bo pierwszeństwo mają dolnośląskie trasy i słusznie może reaktywacja Kłodzko – Wałbrzych i innych linii choć osobiśćie mało w to wierzę. Tak na uboczu jeżeli nawet władze województ chciały by coś w tej sprawie robić to i tak PR i PLK to rozpierdzielą. Mieszkam w Legnicy i bardzo mi zależy abym mógł mieć dogodny transport do Żagania ale jak tak dalej pujdzie to będę pewnie chodził piechotą -;
    autor: ~Michał

    Konieczny jest zakup większej ilości pojazdów – 2007-05-04 15:59:32
    Wydaje mi się, że puszczanie szynobusu na tą linię z województwa lubuskiego wcale nie musi oznaczać konieczności puszczania szynobusu ze strony województwa dolnośląskiego. Ważne jest aby województwa dogadały się co do współfinansowania przewozów. Puszczenie szynobusu przy obecnie rozplanowanym rozkładzie oznacza długi postój tegoż w Legnicy i powrót w godzinach wieczornych. tak więc obecnie nie ma na to szans (wtedy nie byłoby pojazdów do obsługi innych tras), wydaje się jednak to możliwe ale dopiero po dokonaniu zakupów większej ilości pojazdów.
    autor: ~krzysiek

    Szynobus – 2007-05-04 20:12:32
    Właśnie. Czemu u nas nie może być tak,że pociąg jeździ co 1-2godziny, wtedy i pasażerowie byliby zadowoleni, i szynobusy nie miałyby przestojów. Jeżeli takie rozwiązania sprawdzają się np. u Niemców i Czechów, to czemu u nas nie mogą
    autor: ~No cóż

    🙁 – 2007-05-04 20:33:58
    Może zabrzmi to ironicznie ale dlatego, że mieszkamy w Polsce, a to niestety nie jest kraj stworzony dla ludzi….
    autor: ~krzysiek

    …. – 2007-05-04 22:30:45
    jeżeli lubuski UM wpuszcza swoje szynobusy na dolnosląskie tory to dolnośląski UM też powinien coś wpuścić… w końcu jeden szynobus to koszt prawie 8 mln…
    autor: ~paweł

    szynobus DZPR w lubuskiem? – 2007-05-05 12:22:08
    Potrzebne są przede wszystkim chęci żeby jakiś dolnośląski szynobus wypuścić w trasę do nas, czyli do lubuskiego. Żeby nie było wielogodzinnych przestojów można by np. puścić w taki obieg: szynobus dolnośląski jechałby na linii Legnica – Żagań, następnie pojechałby z Żagania do Żar i obsłużyłby kurs Żary – Węgliniec – niemal od razu szynobus wróciłby do Dolnego Śląska do Węglińca. Stamtąd mógłby pojechać np. do Jeleniej Góry.
    autor: ~sZakOOu

    … – 2007-05-05 14:24:09
    Tu się zgodzę, że mądrze pomyślany obieg szynobusu z niedługimi przestojami jak najbardziej wyglądałby wtedy na rozumne posunięcie…
    autor: ~krzysiek

    🙂 – 2007-05-05 23:14:31
    no niewiem czy DZPR wykaże się tak daleko idącą inteligencją… ale poczekajmy na uwolnienie rynku przewozó pasażerskich to bardzo szybko PKP PR spadną koszty i rozkład będzie można dopasować pod klienta…
    autor: ~paweł

    co się stało się? 😀 – 2007-05-09 09:42:57
    I znów zamiast PESY pojechał szynobus ZNTK w kursie porannym z Żagania do Węglińca i z powrotem do Żar o 6:20. Wtedy dzik, a teraz co? Tsunami? Bobry zaatakowały tory? Ręce opadają…
    autor: ~sZakOOu

    ??? – 2007-05-09 17:12:01
    Ja widziałem SA 133 w poniedziałek w Szprotawie kurs Żagań – Niegosławice (potem jazda do Zielonej Góry). O tsunami w naszych okolicach nie słyszałem
    autor: ~krzysiek

    hmm – 2007-05-09 19:32:45
    Pewnie bobry giganty dobrały się do naszego cacka. A tak serio, jak reaktywują ZG-JG to co, będą puszczać szynobus ZNTK równie często jak teraz do Węglińca?! Przecież to wstyd! Niech chociaż zdrapią napis “kolej lubuska” żeby wiochy nie robić. Szkoda mi dolnoślązaków jeśli to połączenie miałoby być kosztem jakiegoś istniejącego Węgliniec-Jelenia. Wtedy zamiast w miarę normalnym taborem DZPR i DUM, to pojedzie SA105 i poczują klimacik lubuskiego przewoźnika.
    autor: ~sZakOOu

    sa133 – 2007-05-10 01:13:54
    niech się dolnoślązacy cieszą, że mogą kożystać z naszych szynobusów, oni na nasze tory wpuszczają tylko stare wagony z Legnicy…
    autor: ~paweł

    cud że do dzisiaj jeździ ten pociąg – 2007-05-10 17:13:08
    to prawda, niemniej jednak cieszę się, że ten pociąg w ogóle przetrwał
    autor: ~krzysiek

    awarie – 2007-05-10 18:14:54
    Dolnośląskie szynobusy psują się częściej niż lubuskie.
    autor: ~Andrzo

    Kolzłomy – 2007-05-10 23:02:20
    Bo tam zdaje się jeździ kilka kolzłomów…
    autor: ~krzysiek

    ?? – 2007-05-11 01:41:16
    w Legnicy często stoi chyba PESA SA132.. on też taki awaryjny?
    autor: ~paweł

    Znowu KKA??? – 2007-05-13 10:22:49
    Wczoraj wybrałem się na wieczorny kurs szynobusu z Niegosławic do Żar, który nie przyjechał. Zastanawiam się czemu, czyżby znowu jakaś awaria, może zamiast niego jechała KKA Jeżeli ktoś wie coś na ten temat to proszę o informację. Na stronach Przewozów Regionalnych nie ma żadnej informacji.
    autor: ~krzysiek

    TRASA LEGNICA-ŻAGAŃ – 2007-05-13 12:01:54
    POLECAM STRONE tur-info.pl/p/ak_id,19893 DODAM TEŻ, ŻE TAKI STAN RZECZY JEST W ZNACZNEJ CZĘŚCI KONSEKWENCJĄ OBECNEGO PODZIAŁU ADMINISTRACYJNEGO (WOJEWÓDZKIEGO), JAK I BRAKU AKTYWNOŚCI W TYM ZAKRESIE WŁADZ SAMORZĄDOWYCH ORAZ SPOŁECZNOŚCI LOKALNYCH (JEDYNYM ZNANYM MI PROTESTEM MIESZKAŃCÓW DO MINISTRA TRANSPORTU BYŁA SPRAWA ZATRZYMYWANIA WTEDY POC. POSPIESZNEGO “Bóbr” W WIERZBOWEJ ŚLĄSKIEJ W ROZKŁ. JAZDY 1998/99-załatwiono poprawką pozytyw.)
    autor: ~TYGRYS

    Legnica – Żagań – 2007-05-13 14:51:24
    Kolejny raz olewa się wariant krótszy, bo wymaga modernizacji, zastanawiam się czemu w czasach PRL pozwolono temu odcinkowi tak podupaść.
    autor: ~krzysiek

    LEGNICA-ŻAGAŃ (NA UBOCZU) – 2007-05-13 15:26:49
    WARIANT DŁUŻSZY JEST WYBITNIE KORZYSTNIEJSZY DLA NIEMIEC… MODERNIZACJA TRASY I ROZBUDOWA GRANICZNEJ NIEMIECKIEJ STACJI HORKA ZA ŚRODKI UNIJNE …(WIADOMO KTO RZĄDZI W UNII, I JAK BARDZO ULEGLI BYLI POLSCY NEGOCJATORZY). PARADOKSALNIE W PRZYSZŁOŚCI STRACI TEŻ WĘGLINIEC, BOWIEM ROZRZĄD ITP.ZOSTANIE PRZENIESIONY DO POBLISKIEJ NIEM.HORKI, TIRY NA TORY TEŻ BĘDĄ ŁADOWANE W HORCE…
    autor: ~TYGRYS

    Trakcja z Węglińca do Horki – 2007-05-13 17:39:49
    A jak jest z trakcją z Węglińca w stronę granicy czy polskie lokomotywy elektryczne będą mogły po nich jeździć, czy trakcja nie będzie dostosowana pod elektrowozy niemieckie
    autor: ~krzysiek

    Dzisiaj jechał szynobus – 2007-05-13 19:07:06
    Dzisiaj na wieczornym kursie do Żar jechał SA 105 102, tak więc nie jest popsuty. Całe szczęście, ciekawe czemu wczoraj nic nie jechało, może jechało ale mocno opóźnione.
    autor: ~krzysiek

    SA 133 – 2007-05-13 21:13:18
    Ja w zeszły wtorek rano o 5:20 do Węglińca jechałem szynobusem ZNTK, ale już 3 dni później w piątek z Węglińca o 18:20 jechałem pesobusem, heh….
    autor: ~sZakOOu

    SA 133 – 2007-05-13 22:37:51
    Jeździ pesobus, bo w piątek zgarnąłem jego fotki w Żaganiu (są dostępne w Galerii kolejowej). Nie wiem tylko dlaczego w sobotę nic nie przyjechało, może z jakiegoś powodu odjechał z opóźnieniem
    autor: ~krzysiek

    Link – 2007-05-17 16:29:26
    W kwestii wymiany torów podaję link do pliku, który kiedyś znajdował sie na stronach PLK. Plik nadesłał jeden z użytkowników serwisu – Tygrys szprotawa.org.pl/koleje/upload s/dolnoslaskie/dolnoslaskie.pd f
    autor: ~krzysiek

Możliwość komentowania została wyłączona.