W lipcu na trasie Kostrzyn-Krzyż pojedzie nowy szynobus

Długo trwała wojna Urzędu Marszałkowskiego z PKP Przewozy Regionalne o ustalenie wspólnej wersji rozkładu jazdy pociągów.

Na początku lutego Lubuski Zakład Przewozów Regionalnych skreślił z rozkładu ponad 20 połączeń. Wywołało to protesty, bo na zmianach ucierpieli uczniowe dojeżdżający do szkół. W końcu kilka szkolnych pociągów udało się przywrócić na tory. 

Problem z rozkładem jednak został. Harmonogram jazdy nie podobał się związkom zawodowym. W końcu do jednego stołu zasiedli związkowcy, władze Przewozów Regionalnych i przedstawiciele marszałka.

– Od 1 czerwca zmiany są niewielkie. Znikną przede wszystkim pociągi, które woziły powietrze – mówi Leszek Ćwiliński z Lubuskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. Będą to dwa połączenia z Zielonej Góry do Głogowa (o godz. 11.18 i 22.25). Zniknie też pociąg z Rzepina do Zielonej Góry o 10.39. Zamiast niego pojawi się nowy – o godz. 14.

Dobrą wiadomość PKP ma dla pasażerów linii Rzepin – Wrocław. Niektóre pociągi na tej trasie będą teraz kursowały przez cały tydzień, a nie, jak dotąd, tylko sześć dni w tygodniu. Ze zmianami godzin jazdy powinni się także zapoznać pasażerowie, którzy jeżdżą ze Zbąszynka do Gorzowa. – Zmiany wprowadziliśmy po wnioskach mieszkańców – mówi Danuta Wesołowska-Wujaszek, zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim.

Więcej zmian w rozkładzie czeka nas po 9 lipca, kiedy na trasie Kostrzyn – Krzyż kursy rozpocznie nowy szynobus. Ten ma się pojawić w naszym województwie już 30 czerwca.

źródło Gazeta Wyborcza

Jeden komentarz do “W lipcu na trasie Kostrzyn-Krzyż pojedzie nowy szynobus”

  1. a co z tymi dwoma co kiedys obiecywali? – 2007-05-29 19:42:59
    a co z tymi dwoma dodatkowymi co kiedys obiecywali głogów-rzepin i szklarska poręba p/ glogow-sezonowy
    autor: ~rafiii

    ? – 2007-05-29 19:43:43
    ?
    autor: ~rafiii

    Nie w tym roku – 2007-05-30 16:12:47
    nie w tym roku z tego co pisali
    autor: ~krzysiek

    Pytanie – 2007-05-30 16:13:17
    A ten do Szklarskiej to nie przez Żary miał jeździć??
    autor: ~krzysiek

    Odpowiedz – 2007-05-30 20:37:19
    Ten do Szklarskiej (ze Świnoujścia) przez Żary jest dopiero w planach i byłby to pociąg sezonowy, nocny wprowadzony wraz z nowym rozkładem w grudniu. Ale to nic pewnego…
    autor: ~sZakOOu

    ?? – 2007-05-31 10:01:16
    a jak się plany mają z podniesieniem prędkości na szlaku Ruszów-Węgliniec? Czy PLK z Wrocławia myślą coś w tym temacie?
    autor: ~pawel

    PLK – 2007-05-31 15:28:59
    Ciężka sprawa, największą bolączką tego odcinka jest bardzo duża ilość niestrzeżonych przejazdów, przez co przepisowo pociąg musi zwalniać, i nie ma za bardzo jakiegoś dłuższego odcinka gdzie mógłby się bujnąć. Zaś przyspieszanie, i co chwila mocne zwalnianie na przejeździe raczej nie wchodzi w grę, zbyt kosztowne. Z ciekawości ściągnąłem HAFAS z rozkładem bodaj z 1994 roku i porównałem prędkości na tym odcinku. I co ciekawe, po 13 latach nadal czas przejazdu tego odcinka jest identyczny! Więc raczej nie tyle tory, co po prostu mnogość niestrzeżonych przejazdów wpływa na prędkość…
    autor: ~sZakOOu

    Takie tam – 2007-05-31 16:23:13
    To coś ze szklarskiej jeszcze ma przez Głogów jeździć Wydawało mi się, że to o to połączenie chodziło.
    autor: ~krzysiek

    Uzupełnienie – 2007-05-31 16:23:59
    Że chodziło o połączenie przez Żary nie przez Głogów gwoli uzupełnienia.
    autor: ~krzysiek

    przez głogow – 2007-05-31 21:33:10
    ..no ja tak slyszalem a co z tego bedzie to niewiem
    autor: ~rafiii

    PLK – 2007-06-11 15:09:25
    Dolnośląskie PLK mają o wiele ważniejsze linie do remontu niż odcinek Ruszów – Węgliniec np: Wrocław – Jelenia Góra, Jelenia Góra – Szklarska Poręba, Legnica – Lubin Górniczy, Kłodzko – Kudowa Zdrój, Wrocław – Świdnica i wiele wiele innych a wiadomo jak jest z tym Beton Beton i jeszcze raz Beton!!! A tak na uboczu to od grudnia ma być reaktywowany odcinek Lwówek Śląski – Zebrzydowa. A słyszałem nawet o Żaganiu przez Świętoszów !!! ale spokojnie to jest zupełnie nie realne i nie uzasadnione ekonomicznie wyludnione miejscowości itp.
    autor: ~Michał

    Świętoszów – 2007-06-11 15:31:13
    Nie ma na to szans bo w okolicach Świętoszowa systematycznie znikają tory a z pustego to i Salomon nie naleje. Wiem jedno jeżeli nie stać ich na poprawę jakości torów na odcinku z Głogowa w stronę Niegosławic i Wschowy to i pewnie nie dadzą kasy na Świętoszów. Wiem, że kolega ma tego świadomość co wynika z drugiej części wypowiedzi i bardzo dobrze. Niemniej jednak do Zebrzydowej to już bardziej realne, ale czy wykonalne?? Pożyjemy zobaczymy. Cieszy mnie to, że powoli myśli się o rekatywacji linii może za jakiś czas sytuacja nieco się poprawi. Tylko czemu kolejny raz najpierw zrujnowano, a dopiero potem wzięto się za odbudowę.
    autor: ~krzysiek

    Lwówek – Zebrzydowa – 2007-06-11 16:09:02
    To jest naprawdę realne 4 czerwca został zorganizowany pociąg specialny relacji Jelenia Góra – Niwnice byłem na tej imprezie w Lwówku (specjalnie przyjechałem PKS-em z Legnicy)i jechałem tym pociągiem do Niwnic i spowrotem atmosfera była świetna skład miał 5 wagonów w tym 3 retro a prowadziła go poczciwa “Tekatka”(Tkt48-1 . Przejazd był powiązany z dniem dziecka bo dzieci były głównym pasażerami pociągu ale jechało też sporo “Betonu PKP”,był też pokaz grupy anty terrorystycznej SOK! Głównym założeniem tego przejazdu zorganizowanego przez lokalne samorządy było zwrócenie uwagi urzędu marszałkowskiego na tę linię i chyba im się to udało bo słychać już oficjalnie że linia na odcinku Lwówek – Jelenia nie będzie zamknięta a zwiększy się liczba kursów na tej lini właśnie dzięki raktywacji odcinka Lwówek – Zebrzydowa podobno mają być kursy Jelenia – Zgorzelec przez Zebrzydową. Ale jak s tym będzie zobaczymy przecież już w Lutym miała być reaktywowana linia Legnica – Rudna Gwizdanów i jakoś nic z tego nie wyszło(choć pewnie niedługo będzie bo Lubińskie władze są bardzo uparte i wciągle nudzą do UM i PKP.)
    autor: ~Michał

    …. – 2007-06-11 19:19:23
    na Świętoszów Żagań to bym nawet nie liczyl;/ chociaż wiem, że wojsko do świętoszowa nie bardzo ma się czym dostac… na szlaku powyrywane nie tylko szyny a nawet przepusty pod nasypami!! Ale tak to już jest w naszym kraju, że najpierw musimy popsuć a później odbudowywać niemniej jednak optymizmen napawa fakt, iż coraz mniej linii jest zamykanych a coraz więcej reaktywowanych
    autor: ~przemo

    Jelenia Góra-Żagań – 2007-06-17 21:55:49
    Niedowiarkom powiem-cała linia wróci do eksploatacji, ale nie teraz, bo dopiero w okolicach 2013r.Stanie sie tak i będzie to opłacalne.Do tego czasu linie styczne z nią zdecydowanie się zmienią. Linia 283 przebiega stykając się z liniami Zgorzelec-Wrocław Świebodzki przez Jelenią Górę, Miłkowice-Forst przez Żagań i dobrze znaną E-30. E-30 jest modernizowana co dobrze widać, ale pozostałe dwie także będą przystosowane do przyzwoitych prędkości.Między tymi trzema nitkami leży cała Jelenia Góra-Żagań.Poza tym ja nie mówię że przewoźnikiem będzie PKP PR, bo oni nic ciekawego nie potrafią zaoferować.Mam na myśli prywatny pociąg i to nie będzie szynobus.Do prawdy będzie to wyjątkowy pociąg, bardzo komfortowy.Odnośnie samego Świętoszowa, wiem jak ta stacja wygląda, ale wiem też jak zostanie przywrócona do ładu.Drzewka i krzaki znikną, tor zostanie wyremontowany, wiata przylegająca do budynku zostanie na nowo zbudowana, a pomieszczenie dawnej poczekalni odrestaurowane. Do Świętoszowa jeździ zawsze sporo żołnierzy, ale nie tylko oni będą korzystać z tego pociągu. Ogólnie linia ma służyć jako najszybsze połączenie północ-południe w sensie Szczecin-Jelenia Góra. Stanie się tak gdyż do modernizacji jest przeznaczona linia Wrocław- Szczecin przez Zieloną Górę i Kostrzyn.Znam jeszcze wiele innych powodów dla których warto reaktywować linię 283 i o tym wie ten prywatny przewoźnik. Pozdrawiam wszystkich i zapewniam wiarygodność tego co tu napisałem.
    autor: ~Andrzej

    🙂 – 2007-06-17 23:05:05
    Andrzo trzymam kciuki żeby tak się stało, ale niedowierzam.. Mój pesymizm wynika z tego, że wielokrotnie zbierałem grzyby w okolicach pozostałości tej linii… pozostałości bo w niektórych miejscach został tylko tłuczeń… Bardzo smutne jest to, że w naszym kraju najpierw trzeba dewastować, a później “ładować” dużą forse w odbudowe… Interesuje mnie ten temat możesz napisać coś więcej na forum lub maila? Jeszcze w 2006r PKP PLK zaliczało odcinek Zebrzydowa – Żagań do fizycznej likwidacji!! PLK podjęło uchwałę ws. likwidacji 7.01.2004r, a Minister Infrastruktury zezwolił na likwidację linii 28.04.2004r. Możesz napisać coś więcej na temat planowanych losów tej linii? Tzn kto ma plany ją odbudować PLK czy jakiś inny inwestor ją przejmie? A tak na marginesie tranzyt półnnoc – południe w naszym regionie miała przejąć linia węgliniec – JAnkowa – Żagań – Nowa Sól i talej do szczecina… tak wynikało z umowy AGTC, którą Polska podpisała z UE? Chodzi o korytarz CE 59/1
    autor: ~urbi

    😀 – 2007-06-18 12:46:01
    Obecnie od Zebrzydowej śmigają planowe pociągi towarowe do Osiecznicy i Ławszowej. Od dawna wojsko było zainteresowane tym aby mogli wysyłać z Świętoszowa sprzęt koleją, ale nikt nie może tego wszystkiego ogarnąć (bo na kolei jest “bałagan” .Największym klientem obecnie na obcinku od zebrzydowej jest Kopalnia i Zakład Przeróbczy Piasków Szklarskich z Osiecznicy.Patrząc w odległą przyszłość, co prawda mają jeszcze złoża na najbliższe kilka dziesiąt lat(chyba jakoś tak), ale nie wiem czy ludność wie, że od Osiecznicy w kierunku Świętoszowa znajdują się potężne złoża tego surowca.Po wyczerpaniu złóż z Osiecznicy kopalnia przeniesie się gdzieś w kierunku Świętoszowa.Ale dobra, bo trochę odleciałem od przewozów pasażerskich.Ja nie mam nic przeciwko trasie od Węglińca w górę, ale jakby nie patrzyć od Jeleniej Góry najkrótsza droga koleją wiedzie przez Zebrzydową i Żagań.Jak pewnie Pan pamięta był nawet taki pociąg z Jeleniej Góry do Szczecina przez Zieloną Górę,a po wyremontowaniu naszej 283 w połączeniu z mającą przejść modernizację CE 59 będzie mógł znowu kursować i to o wiele szybciej jak przed laty (nie przekreślam tu pociągu Szczecin-Jelenia Góra przez Węgliniec, który przynajmniej sezonowo miałby latać już za nie tak długo).Wiem co się dzieje na torach za Ławszową w kierunku Żagania, bo sam bywam w tych okolicach i widzę, że tu nie ma szyn, gdzieś indziej przepustu, a na stacji w Świętoszowie wyrósł las.Ale chcę zaznaczyć, że duża część funduszu która ma iść na reaktywacje całej 283 będzie pochodziła z funduszu unijnego( na zachodzie są przykłady tras lokalnych, które przy pomocy konkretnego programu wyszły “na prostą” , tu trzeba tylko przygotować konkretny program, czego w naszych lokalnych zarządach zrobić nie ma komu…dlatego zabiera się za to prywatny przewoźnik, który będzie współpracował z PKP PR, ale przede wszystkim z PKP PLK, która ma pod sobą tory.Władze lokalne pewnie poprą takie działania bo jak ma się kolej do własnej miejscowości to wszystkim powinno to tylko dogodzić.Odnośnie ludności (potencjalnych klientów) na odcinku Zebrzydowa-Żagań to tłumów nie będzie, ale na pewno chętnie jeździć będą żołnierze.Poza tym liczymy na pasażerów z Jeleniej Góry jadących do miejscowości trochę odleglejszych.Wiem, że dożo osób jeździ do Szczecina PKS bo jak twierdzą jechać pociągiem przez Wrocław ok. 9-10 godzin a autobusem 8, to wolą to drugie.Na dzień dzisiejszy jeszcze nie wiadomo jak długo miałby jechać pociąg do samego Szczecina ale na pewno podróż będzie krótsza niż 7godzin.To tyle na teraz z mojej strony.Pozdrawiam
    autor: ~Andrzej

    re:d – 2007-06-18 13:25:14
    Masz na myśli LRPO? Czy jakiś inny program? MAsz info czy PLK wycofała się z planów likwidacji linii?
    autor: ~urbi

    UE – 2007-06-18 14:58:12
    LRPO nie miałem tu na myśli, acz kolwiek nie wykluczam.Mam na myśli fundusze unijne też związane z rozwojem regionu i transportu ale i nie tylko.Nie podam konkretów bo jeszcze nie wiadomo dokładnie, na które będzie można się załapać.Ale jaki program by się nie stworzyło dotacje można otrzymać, wystarczy trochę chęci.Wiele z nich(dotacji) będzie zależało od współpracy z władzami lokalnymi.Proszę nie mylić roku 2013 z inwestycjami PLK czy innymi, jest to po prostu uzależnione tym, że sporo będzie robione prywatnie, wymaga to własnego nakładu finansowego.Ale sprawy formalne też się do tego zaliczają.Odnośnie PLK to szukają chętnych do przejęcia części odcinka Zebrzydowa-Żagań.Chodziło tu o tory bliżej dochodzące do Żagania.Tu kwestia jest jeszcze nie rozwiązana.Ale PLK pewnie zostawi to dla siebie gdy dostaną konkretne pismo o planach inwestycyjnych tej linii.
    autor: ~Andrzej

    hmmm – 2007-06-18 19:04:41
    Nie wiem skąd “Andrzej” ma takie dane i ciekaw jestem o jakich funduszach unijnych tutaj pisze. Mnie znane są programy LRPO, z którego już wiadomo, które linie będą remontowane oraz kontynuacja Interreg czyli Europejska Współpraca Terytorialna. Ten drugi dotyczy projektów transgranicznych.
    autor: ~Andrzo

    CE-59 – 2007-06-18 19:09:25
    Acha, jeżeli chodzi o połączenie Zawidowa z Odrzanką w Nowej Soli to od lat jest to tylko na papierze a prowadzi przez Węgliniec, Jankowę, Żagań. Wojsko ładuje się w Pstrążu i z Zebrzydowej dawno zrezygnowali.
    autor: ~Andrzo

    …. – 2007-06-18 21:27:36
    Widzę, że Andrzo ma pojecie o funduszach UE. Ciekawi mnie tylko info Andrzeja a w zasadzie jego wiarygodność. A z innej strony to czytałem że marszałek miał się spotkać z PLK i rozmawiać o modernizacji Miłkowice – Forst. Andrzo wiesz coś o tym?
    autor: ~urbi

    Remonty – 2007-06-18 22:27:24
    Ja kiedyś słyszałem od robotników z PLK, że jak zakończą się remonty na Zgorzelec – Węglinec – Legnica – Wrocław to wkroczą na Miłkowice – Forst. Ale wszystko jak wiadomo ociera się o kasę. Teraz w związku z Euro 2012 pewnie zrezygnują z modernizacji tej linii bo znajdą się inne priorytety.
    autor: ~krzysiek

    Miłkowice – Forst – 2007-06-18 22:56:22
    Prawda jest taka, że PLK nie planuje modernizować tego odcinka bo robi już E30 Miłkowice – Węgliniec – Horka/Zgorzelec. Jednak po stronie niemieckiej modernizacja zatrzymała sie na wysokości Cottbus..
    autor: ~Andrzo

    Miłkowice – Forst – 2007-06-19 11:19:14
    PLK miało rozmawiać z marszalkiem o partycypowaniu w kosztach… niewiem tylko czy już rozmawiali czy dopiero będą? Może macie jakieś info? W końcu z Forst jest blisko do Cottbus
    autor: ~urbi

Możliwość komentowania została wyłączona.