Nowy szynobus

W piątek, 29.06.07., w fabryce PESA Bydgoszcz S.A. Holding odebrany zostanie nowy autobus szynowy. Jest to drugi pojazd wyprodukowany przez PESĘ dla naszego województwa.

Szynobus pomieści około 300 pasażerów. Posiada wydzielone miejsca dla przewozu rowerów. Jest w pełni dostosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Pojazd jest klimatyzowany i wyposażony w system monitoringu. Autobus szynowy zostanie przekazany w użyczenie spółce PKP Przewozy Regionalne i będzie stacjonował w Kostrzynie nad Odrą.

Od 9 lipca rozpocznie regularne kursy na trasie Kostrzyn – Gorzów Wlkp. – Krzyż. Eksploatacja autobusu szynowego jest średnio o połowę tańsza od tradycyjnych pociągów, dlatego dzięki zastąpieniu nim drogich i przestarzałych składów możliwe będzie zwiększenie ilości połączeń. Optymalne wykorzystanie tego pojazdu, będzie wykonywał ok. 700km dziennie, wpłynie na poprawę komunikacji na tej trasie.

Nowy pojazd kosztuje 7 521 300,00 zł z czego połowę dofinansowuje Unia Europejska w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport. Kolejne szynobusy dostarczone zostaną: pierwszy do 31.10.07 r., drugi do 31.03.08 r. W niedzielę 8 lipca 2007r. odbędą się darmowe jazdy promocyjne na trasie Kostrzyn – Gorzów Wlkp. – Krzyż. Rozkład jazdy podany zostanie po ustaleniu z PKP.

źródło Urząd Marszałkowski

Jeden komentarz do “Nowy szynobus”

  1. 😀 – 2007-06-28 02:14:18
    No to byle do listopada i drugi szynobusik trafi do nas. Nas, czyli południe lubuskiego….
    autor: ~sZakOOu

    SA133-006 – 2007-06-28 11:34:11
    Białystok: SA133-001 SA133-002 Lubuskie: SA133-003 SA133-006( z tego co słyszałem) Małopolskie: SA133-004 SA133-005
    autor: ~Paavlo83

    SA 133 – 2007-06-28 16:58:06
    Ciekawe na jakie trasy trafi i czy na pewno nie pójdzie na Ostbahn??
    autor: ~krzysiek

    … – 2007-06-28 16:58:28
    Mówiłem o tym co ma przyjść w listopadzie…
    autor: ~krzysiek

    SA133-nowy – 2007-06-28 18:44:06
    Z tego co słyszałem kolejny szynobus który trafi na Żagań, ma zastąpić poc. Bóbr, i jeżdzić aż do Wrocławia.Tylko musiałby być to szynobus moim zdaniem 3 członowy.
    autor: ~paavlo83

    ???? – 2007-06-28 21:14:51
    Paavlo czy to jest w ogóle możliwe. Może ma jeździć na Legnicę, ale raczej chyba nie do Wrocławia…
    autor: ~krzysiek

    Trasa nowego peso-busa – 2007-06-28 23:13:39
    A czemu nie możliwe Bo inne województwa czy jak Zawsze Urzędy Marszałkowskie mogą się dogadać.Czy chodzi o znajomość szlaku maszynistów Jaki to problem /no i powiem więcej,że jak już będzie w tym Wrocławiu, to ma nie stać bezproduktywnie, tylko jechać do Opola i spowrotem.Tak słyszałem od pewnego maszynisty z Żagania, który trochę jest obeznany w tych tematach.A i jesli chodzi o jakąkolwiek zmianę mechów na szynobusie -wiadomo będzie to niemożliwe!!!
    autor: ~Paavlo83

    …. – 2007-06-28 23:45:09
    wielokrotnie jeździłem “Bobrem” i znam troche frekwencje… ciekawe która mądra głowa z PKP to wymyśliła?? Lepiej wykorzystać ten sprzęt na trasie do Legnicy ewentualnie przedłużyć kursy do Głogowa…
    autor: ~urbi

    Sa133 jako Bober – 2007-06-29 13:10:44
    do Głogowa to na pewno nie
    autor: ~Paavlo83

    Głogów – 2007-06-29 16:00:22
    A dlaczego nie? Co z torami na Głogów?
    autor: ~urbi

    Takie tam – 2007-06-29 16:20:48
    Z torami na Głogów to jest syf. Sądzę, że puszczenie szynobusa na trasie do Wrocławia jest wykonalne i tu nie ma wątpliwości. Chodzi tylko o frekwencję, bardzo często jest tak, że Bobrem jeździ bardzo dużo ludzi. 300 miejsc to zdecydowanie za mało. W sumie to ciekawie by było gdyby nie stał bezczynnie we Wrocku tylko jechał dalej. Dlaczego mamy płacić za pojazd, który będzie służył połowie Polski.
    autor: ~krzysiek

    SA133-ciag dalszy – 2007-06-29 16:36:19
    Dlatego ponoć ten szynobus ma być 3 członowy, nie tak jak te 2 Sa133-003, SA133-006(dwa człony), a nawet gdyby był dwu członowy to liczba pasażerów na szlaku do Wrocławia w tygodniu nie jest taka duża, więc może by puszczali szynobus od Wtorek-Czwartek, a sukę z wagonami na weekend,zresztą kto to wie, jak jakiś mądry tam na stołku wymyśli.Co do tego że mielibyśmy płacić za korzystanie z naszego peso-busa przez pół polski, to na pewno jakoś się Urzędy Marszałkowskie w tej sprawie dogadają.Bo moim prywatnym zdaniem taki szynobus nie powinien stać i czekać kilka godzin na powrót powinien być eksploatowany.A tory na głogów to faktycznie masakra,najpierw trzeba by było linie zmodernizować i to gruntownie, ale nie wieże w to.
    autor: ~Paavlo83

    … – 2007-06-30 10:48:32
    Moim zdaniem nawet jeżeli inne urzędy dopłacą do km przejechanego poza lubuskiem to taki Pesobus powinien jeździć jaknajmniej poza lubuskim, a jeżeli już to w ramach wymiany. Lubuskie wpuszcza dwa składy do legnicy i z Legnicy tez powinny wjeżdżać dwa składy dolnośląskie…a jeżeli nie z LEgnicy to z Węglińca… Uważam, że lepsze byłoby zwiększenie ilości połączeń do LEgnicy lub nawet ich wydłużenie o relację Legnica – Forst. Do Legnicy powinno jeżdzić przynajmniej 5 składów skomunikowanych z pociągami do Wrocławia.
    autor: ~urbi

    … – 2007-06-30 21:34:51
    Ja jestem zdania, że powinni zwiększyć liczbę połączeń w naszej okolicy, tak aby bardziej zachęcić ludzi do podróżowania, nie zaś wysyłać szynobus do Wrocka, aby tam jeździł dla innych województw.
    autor: ~krzysiek

    SA133-c.d – 2007-07-01 05:05:42
    Pomyślmy logicznie,skoro na jesień przyjdzie do Żagania drugi “duży” szynobus, to będą go puszczać chyba nie na Zieloną Górę,po co drugi Może reaktywują jakieś połączenie,np.Zielona Góra-Jelenia Góra.Jest to możliwe,ale jak już powstanie takie połączenie to moim zdaniem będzie tylko sezonowe lub weekendowe.Skoro nie ten kierunek, to pozostaje nam Legnica-nie jest możliwe żeby szynobus zastąpił wszystkie połączenia osobowe do Legnicy,chyba że przyśpieszą przyjazd “bobra” do Żagania.Wtedy to szynobus mógłby jechać rano jako “bober” ale to by stal długo bezużytecznie w Legnicy, wracać jako bober i jechać jako popołudniowy osobowy do Legnicy i wrócić wieczorem .Oczywiście jeśli szynobus będzie jechał aż do Wrocławia ,lub dalej, to jest to związane z tym że Dolnośląskie też do nas puści jakiś skład, bo inaczej tego nie widzę A co do zwiększenia liczby połączeń to skąd na to pieniądze PS:innych możliwości nie widzę.
    autor: ~Paavlo83

    Awarie SA105 – 2007-07-01 05:07:59
    Może ktoś wie coś na temat naszych SA105? Wiem zadałem pytanie niezwiązane z tematem,ale obiło mi się o uszy że wszystkie 4 SA105 stoją w remoncie w Poznaniu
    autor: ~Paavlo83

    Nowy szynobus – 2007-07-01 10:21:13
    Sądzę i podzielam zdanie, ze najlepszym wyjściem byłoby właśnie puszczenie szynobusu na odcinku Forst-Tuplice-Żary-Żagań-Legni ca, gdyż na obu liniach pociągów jest mało – 2 osobowe w dni robocze na Żary-Forst.Skoro ma służyć naszemu województwu to tak było by najlepiej – jechałby przez całe południe Lubuskiego.Zresztą jak kiepski dojazd jest z/do Małomic, Sieniawy Żarskiej czy Tuplic wystarczy zobaczyć rozkłady jazdy kolei i autobusów. Taka trasa zajęła by mu 2,5 h .W nowym rozkładzie zobaczymy co z tego się wykluje. Pozdrawiam No cóż
    autor: ~No cóż

    … – 2007-07-01 10:31:02
    Też coś takiego Paavlo słyszałem, niezły bigos z tymi SA 105, nawet non stop przesuwają terminy, kiedy mają one wrócić na szlak. W kwestii zwiększenia liczby połączeń można by było pomyśleć co i jak pozmieniać. Słusznie jednak zauważyłeś, że na to trzeba dodatkowej kasy. Ja jednak ciągle żyję nadzieją że powróci popołudniowa para pociągów do Niegosławic (ta co odjeżdżała w dni robocze o 15.49). Z tego co rozmawiałem jeszcze w 2006 roku z kierownikiem pociągu to szynobus maił zastąpić skład do Legnicy, wagonowym miał zaś pozostać Bóbr. Wiadomym jest, że plany się zmieniają i teraz mogą chcieć coś w tym kierunku zmienić. Od zawsze mówiło się, że jeden z szynobusów ma być 3 członowy. Ale z tego co wiem ten 3 człon miał trafić na północ województwa. Ale to też się mogło zmienić.
    autor: ~krzysiek

    nowy RJ – 2007-07-01 12:18:05
    Od grudnia wróci codzienne połączenie Zielona Góra – Jelenia Góra, które będzie obsługiwane naszym SA133 i SA132 z Dolnośląskiego. SA133 pojedzie też do Legnicy. W sezonie pojedzie pośpieszny ze Świnoujścia do Jeleniej G. przez Żary, Węgliniec.
    autor: ~Andrzo

    nowy RJ? – 2007-07-01 13:27:55
    Czy to już pewne
    autor: ~Paavlo83

    Lokomotywy żagańskie – 2007-07-01 14:38:05
    Zapraszam na moją stronę na forum nowy temat o nowym RJ od grudnia 2007r.
    autor: ~Paavlo83

    ?? – 2007-07-01 14:52:22
    A czy Pesa wogule produkuje 3 członowe SA??
    autor: ~urbi

    SA133-c.d – 2007-07-01 15:46:43
    A jaka to trudność wstawić jeden człon więcej Na dzień dzisiejeszy chyba nie produkuje
    autor: ~Paavlo83

    Coś na lepsze… – 2007-07-01 21:04:20
    Dla Włochów przecież 3 członowce produkują. Dzięki Andrzo za garść informacji, znaczy, że zaczyna się coś dziać na lepsze.
    autor: ~krzysiek

    Re: – 2007-07-01 22:21:30
    Ostatnio ktoś napisał o planach reaktywacji szlaku Żagań – Zebrzydowa… ok 2 km za stacją Żagań ktoś rozkręcił 1 km szyn po których pozostał tłuczeń i podkłady… nawet przepusty powyrywali!! Dzis zrobiłem 2 fotki to podeśle na stronę. Ciekawe czy to PLK przystąpiło do demontażu linii czy miejscowe korporacje…
    autor: ~urbi

    kwadratowe koła – 2007-07-02 12:59:57
    W lubuskiej jest artykuł o “kwadratowych kołach” szynobusów. Jak w wyszukiwarce na stronie gazety lubuskiej sie wpisze “pkp” to wyskoczy na pierwszym miejscu.
    autor: ~Andrzo

    🙂 – 2007-07-02 14:04:29
    Ciekawy artykuł. Politechnika Poznańska broni poznańskiego producenta, lol! Mam nadzieję że w przyszłości lubuskie będzie wybierało w przetargach bydgoskie szynobusy dopóty, dopóki będą one bezproblemowe. Jak na razie idą jak burza, a jak czasami na tory nie wyjeżdżają to jest to spowodowane przez czynniki zewnętrzne, typu dzik czy zaprzyjaźnienie się maszynistów z elektroniką pojazdu.
    autor: ~sZakOOu

    🙂 – 2007-07-02 19:44:57
    Tak tylko aby już więcej nie było takich numerów z tym zaprzyjaźnianiem
    autor: ~krzysiek

    …. – 2007-08-25 00:07:30
    W Bydgoszczy deszcze nie padają i Pesa lubi czasem przeciekać….
    autor: ~urbi

Możliwość komentowania została wyłączona.