Unia dużo dołoży na kolej i lotnisko

Lubuskie dostanie z UE 440 mln euro. Marszałek zdradził pomysł, jak zamierza dzielić kasę. Sporo weźmie kolej i lotnisko w Babimoście. We mgle jest sala widowiskowa w Zielonej Górze. To jeden z najważniejszych dokumentów mojej kadencji – mówił wczoraj marszałek województwa Krzysztof Szymański o ogłoszonym sposobie podziału pieniędzy z Unii Europejskiej. 

Chodzi o pieniądze na Lubuski Regionalny Program Operacyjny na lata 2007-2013. Kwota jest niebagatelna. Do wzięcia jest prawie 440 mln euro. LRPO to jeden z pierwszych gotowych programów w kraju. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, już pod koniec roku będzie można starać się o pierwsze dotacje z UE. Tymczasem marszałek ustalił listę kluczowych projektów dla województwa lubuskiego. To one dostana pieniądze w pierwszej kolejności. Jeśli inwestycja znajdzie się na tzw. liście priorytetowej, w praktyce oznacza, że pokonała konkurencję. Kto więc załapał się na złotą listę?

Najwięcej kasy trafi na lubuskie inwestycje kolejowe. Marszałek zdecydował, że 20 mln euro powinno znaleźć się na modernizację linii kolejowej Czerwieńsk – Zbąszynek i budowę małej łącznicy kolejowej. Dzięki temu podróż pociągiem ekspresowym z Zielonej Góry do Poznania może trwać zaledwie godzinę z kwadransem. Tymczasem dziś podróż pociągiem tylko z Zielonej Góry do Sulechowa zajmuje 50 minut. Jazda się ślimaczy z racji postoju w Czerwieńsku i zmiany kierunku lokomotywy. Podróż mogłaby trwać dużo krócej, gdyby tory omijały Czerwieńsk nową łącznicą kolejową z Przylepu do Pomorska. Nowy odcinek torów ma mieć długość ok. 2,3 km. Dalej pociąg jechałby już jak dotąd przez stary most na Odrze. Jak obliczyli kolejarze, przejazd nową trasą z Zielonej Góry do Sulechowa potrwa jedynie 16 min. Kolejne 8,5 mln euro miałyby trafić na modernizację linii kolejowej na odcinku Krzyż-Kostrzyn. Mniej, bo 6,6 mln euro, na modernizację linii Zbąszynek-Gorzów. Szynobus pokonuje teraz tę trasę w 100 minut. Po modernizacji mógłby jechać 60.

Marszałek stawia także na rozbudowę i odnowę lotniska w Babimoście. Na ten cel jest gotów wydać nawet 5 mln zł euro. – To pieniądze, o które mogłoby się starać przedsiębiorstwo Polskie Porty Lotnicze. Pieniądze mogłyby trafić na nowe ogrodzenia i montaż nowoczesnego sprzętu radionawigacyjnego ILS oraz na rozbudowę portu. To istotna inwestycja. Może przesądzić o wejściu do Babimostu tanich linii lotniczych – tłumaczy wicemarszałek Sebastian Ciemnoczołowski. Do priorytetów marszałek zaliczył również inwestycje zgłaszane przez Lubuski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych. Na programy małej retencji wodnej czy ochrony przeciwpowodziowej mogłoby w sumie trafić 20 mln euro.

Na liście zabrakło hali widowisko-sportowej i basenu w Zielonej Górze. Magistrat chciałby dostać na jej budowę 40 mln euro. – Jakie szanse będzie miała hala? Nie wiem. Pewnie takie same jak inne miasta. Wszystko zależy od jakości projektu, który przygotuje – komentuje marszałek Szymański. Jak podzielimy kasę 122 mln euro – infrastruktura transportowa (drogi, kolej, lotnisko); tworzenie terenów inwestycyjnych 90 mln euro – edukacja, zdrowie, turystyka, kultura 56 mln euro – rozwój lokalny, współpraca terytorialna 53 mln euro – ochrona środowiska.

autor Kalina Celińska
źródło Gazeta Wyborcza

Jeden komentarz do “Unia dużo dołoży na kolej i lotnisko”

  1. re – 2007-02-18 19:53:05
    jezeli remontowane są linie kolejowe wokół Gorzowa powinny być także remontowane w południowej częsci województwa.
    autor: ~;p

    🙁 – 2007-02-19 17:10:24
    Na to bym niestety nie liczył, powiedzą dla kogo, przecież tutaj mało ludzi podróżuje koleją. Cyniczna ta moja wypowiedź, ale Gorzów od zawsze dbał tylko o swoje interesy.
    autor: ~krzysiek

    Czy remont przyjedzie od południa??? – 2007-02-19 19:28:35
    Znalezione na jednym z forów. w w w.plk-sa.pl/fileadmin/pliki/pr ezentacje/dolnoslaskie/dolnosl askie.pdf Tam zawarty jest projekt Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013, gdzie w planach ma się modernizację linii Miłkowice-Forst(slajd 13-15). Jak na razie to chyba tylko plany, ale jednak…
    autor: ~No cóż

    … – 2007-02-19 21:39:03
    też to widziałem ale wątpie żeby łozyli kase na nie swoim terenie…
    autor: ~;p

    Problemy – 2007-02-26 17:52:37
    Remont tych linii może okazać się tylko planem, bo w mediach coś ostatnio słychać o problemach z płynnością finansową PLK, a to może uniemożliwić uzyskanie dotacji z Unii Europejskiej.Mimo wszystko szkoda by było;/
    autor: ~No cóż

    🙂 – 2007-03-21 17:10:55

    autor: ~:)

Możliwość komentowania została wyłączona.