10 grudnia 2006 roku zapisał się w dziejach kolei na Ziemi Szprotawskiej szczególnie. Tego dnia po 4 latach, 2 miesiącach i 10 dniach przywrócono połączenia pasażerskie na linii Żagań – Niegosławice. Nie byłoby to możliwe bez starania Samorządu Województwa Lubuskiego, który zdołał pozyskać środki unijne na zakup nowego pojazdu szynowego kursującego m.in. przez Szprotawę.
Pierwszy rozkładowy kurs rozpoczął się o godz. 5.51 w Żaganiu, skąd w stronę Niegosławic wyruszył najnowszy zakup naszego województwa tj. SA 133 003. Autobus zawitał do Szprotawy o godz. 6.13 w ponury pochmurny i jesienny poranek. Jedyną osobą, która wyszła mu na powitanie o tak wczesnej porze był autor newsa i zdjęć. Autobus jak można się było spodziewać przyjechał i odjechał ze Szprotawy z frekwencją “0”. Powrotny kurs do Zielonej Góry (odjazd ze Szprotawy o 7.43) obejrzał autor i jeden widz. Frekwencja była nieco “większa”. Tak niska frekwencja jest zrozumiała, niedzielny kurs o tak wczesnej porze, w dopiero co wznowionym rozkładzie mówiąc kolokwialnie “zrobił swoje”. Autorzy serwisu mają jednak nadzieję, że w miarę kursowania podróżnych będzie przybywało.
Galeria zdjeć:
Na początek zamieszczam w niej zdjęcia z pierwszego kursu, sukcesywnie będą tam dochodziły zdjęcia z następnych dzisiejeszych kursów. Link do Galerii:
szprotawa.cal.pl/galeriak/thumbnails.php?album=221
szynobus – 2006-12-10 12:29:27
z tego co widziałem przez okno to szynobus w pierwszym dniu zanotował spore spóźnienie jadąc do niegosławic zamiast wjechać 11.38 to chyba było gdzieś 11.48. No ale cóż pierwszy dzień da się wybaczyć. Aerodynamikę ma taką jakby miał rozwijać prędkość 250 km/h. W końcu coś ładnego na naszej koleii no i przed moim oknem. Aby więcej takich składów i przy okazji połączeń to zostawiam auto i jeżdżę pociągami.
autor: ~jacek
🙂 – 2006-12-10 12:40:49
Zazdroszczę Krzyśkowi że już mógł się przejechać. Ja planuję nim jechać, jak będę jechał na święta z Wrocławia do Iłowej. A konkretnie 22 grudnia kursem z Węglińca o 18:20. Teoretycznie przed świętami powinien być całkiem spory ruch, ale jak będzie – zobaczymy. Heh, porobię też sobie zdjęcia na pamiątkę. Potem będę wracał 2 albo 3 stycznia pierwszym kursem z Żagania do Węglińca. Ciekawe jaka będzie wtedy frekwencja..
autor: ~sZakOOu
Nowy szynobus dlaczego opóźniony – 2006-12-10 15:47:26
Miał opóźnienie 10 minutowe ze względu na konieczność usuwania gałęzi aby nie zniszczyć lusterek bocznych. Ranny kurs był o czasie, nie wiem tylko w którym miejscu usuwano te gałęzie. Za chwilę dodam zdjęcia z przejazdu popołudniowego.
autor: ~krzysiek
dziwne… – 2006-12-10 17:57:04
Naciągane tłumaczenie spóźnienia. A jak w piątek szynobus jechał, to gałęzie nie przeszkadzały lusterkom bocznym?
autor: ~sZakOOu
Dlaczego się spóźnił?? – 2006-12-10 19:46:27
Takie coś wspominał maszynista, ponieważ przez część podróży miałem okazję znajdować się w kabinie maszynisty. Nie zamierzam tego weryfikować. Takie coś zresztą podał przez radio dyżurnemu ruchu w Niegosławicach.
autor: ~krzysiek
opóźnienia – 2006-12-16 13:35:53
Opoźnienie spowodowane było faktycznie musieliśmy usunąć dwie spore gałęzie bo kolejne spotkanie z nią mogło spowodować uszkodzenie koszt wymiany jest spory a PESA nie uwzględni reklamacji za uszkodzenia powstałe w skutek złego stanu szlaku lub dewastacji. Na trasach jest jeszcze kilka takich miejsc więc warto interweniować aby je wycięto. Opóźnienia się będą powtarzały nie tylko przez stan torowiska ale i maszyniści muszą opanować obsługę i technikę jazdy tym szynobusem a mają spore problemy jeździłem przez dwa tygodnie i musiałem kilkanaście razy tłumaczyć obsługę. Pozdrawiam wszystkich mariusz
autor: ~serwisant
dobrze wiedzieć! – 2006-12-17 00:54:08
a komu trzeba wysłać maila, by zajęto się oczyszczaniem trasy, wycinaniem gałęzi itp? kto się tym zajmuje?
autor: ~sZakOOu
PLK – 2006-12-17 15:59:53
PKP Polskie Linie Kolejowe SA. A w tym przypadku Zakład Linii kolejowych w Zielonej Górze iz.zielonagora@pkp.com.pl
autor: ~Andrzo
rozkład jazdy – 2006-12-17 17:33:17
Ostatnio zauważłem że dużo ludzi ma problem z odnalezieniem rozkładu jazdy. Kartka przyklejona na słupie niestety długo nie wytrzyma a i tak mało kto ją zauważa. Myślę że mała tablica umiejscowiona na peronie była by najlepszym rozwiązaniem.
autor: ~AdamiGo
Rozkład jazdy – 2006-12-17 17:58:48
Ja też w rozmowie z kierownikiem pociągu zwróciłem na to uwagę, bo sam kilka razy widziałem ludzi poszukujących wywieszki z rozkładem jazdy. Brakuje także zapowiadania pociągów, ale z tego co widziałem nie ma głośników na peronie.
autor: ~krzysiek
problemy ??? – 2006-12-17 21:05:17
Na szprotawę już kursuje stary szynobus. Dowiedziałem się że oszczędzają na paliwie do nowego długiego bo frekwencja na tej lini ponoć jest fatalna. Na Węgliniec wieczorem w niedziele też chyba jechał krótki bo długi o 19 30 stał na 1 peronie w Żaganiu całkiem wygaszony. W czwartek jak wybrałem się z córką na wycieczkę do Niegosławic i z powrotem oczywiście jechał długi szynobus o 11.38 byłem z córką + maszynista , kierownik, i 2 panów z serwisu z Pesy. Co chwila mieli jakieś problemy. Nie świeciły wyświetlacze, było trochę chłodno, no i w szprotawie nie mógł ruszyć. Rozmawiałem z panem z Pesy ponoć to tylko na początku występują problemy. Stwierdził, że niedługo wszystko się dotrze i bedzie ostro sunął. No i teraz stoi na 1 peronie. Co o tym myśleć Komfort jazdy szynobusem z Pesy jest super w porównaniu z produktem Zntk Poznań.
autor: ~jacek
JAK TO?! – 2006-12-17 23:16:14
Jak oni mogą oszczędzać na paliwie? Przecież UM wyłożył kasę na kursowanie Pesowskiego szynobusu, a nie ZNTK Poznań. Jeśli robią takie zamiany by zaoszczędzić, to nie do końca jest to zgodne z prawem. UM płaci za przejazd zarówno pustego pojazdu, jak i przepełnionego. Takie “oszczędności’ mi śmierdzą…
autor: ~sZakOOu
Niska frekwencja – 2006-12-18 17:09:55
Mnie zaś najbardziej martwi frekwencja, nie wiem jak jest w dni robocze, ale w weekendy jeździłem tym szynobusem co ze Szprotawy odjeżdża o 12.39 i na stacji w Szwie wsiadły tylko 3 osoby (w tym ja). Lepiej było w tym z Zielonej Góry do Niegosławoc (odjaxzd ze Szprotawy o 16.11 + 10 minut spóźnienia), wprawdzie w Szprotawie wsiadła tylko 1 osoba, ale jechało pojazdem jakieś 6 – 10 osób, więc nie był to aż taki zły wynik. Kilku kierowników pociągów, z którymi rozmawiałem zachowuje jak na razie wstrzemięźliwość tzn. oczekują wyższej frekwencji ale na to potrzeba czasu, dodatkowo jeszcze teraz połowo miesiąca, co za tym idzie młodzież szkolna na razie podróżuje innymi środkami lokomocji. Ja mam nadzieję, że liczba podróżnych się poprawi, ale moim zdaniem puszczanie SA 133 o godz. 11.38 z Żagania w stronę Niegosławic nie ma sensu, ale jeździ on bo potem z Niegosławic jedzie do ZG i z ZG jedzie potem do Węglińca. Swoją droga to jestem ciekaw czy na Węgliniec jeździ więcej osób.
autor: ~krzysiek
Już mam bilet!!! 🙂 – 2006-12-18 20:16:51
Ponad 20 minut (!) stałem w kolejce do kasy na Dworcu PKP we Wrocławiu by kupić bilet. Ale i tak się cieszę że mam to z głowy, bo w piątek to dopiero będzie rzeźnia! Historyczny bilet kupiony na piątek, na którym widnieje Wrocław Gł. i Iłowa Żagańska. Schowam go na pamiątkę, jako pierwszy taki po wieeelu latach posuchy. Tak więc będę jechał szynobusem z Węglińca w ten piątek 22 grudnia tym o 18:20. Przyjrzę się wszystkiemu, zliczę pasażerów i zdam relację w komentarzach jak z frekwencją. Będę też jechał porannym szynobusem DO Węglińca 3 stycznia (tym 5:20), i też się rozejrzę.
autor: ~sZakOOu
Czekamy na informacje odnośnie frekwencji – 2006-12-18 21:27:05
Dobrze czekamy na informacje odnośnie frekwencji
autor: ~krzysiek
bzdury o paliwie – 2006-12-19 07:48:36
Z tym oszczedzaniem paliwa to jakieś bzdury. Miejscowi kolejarze są niedoinformowani i lubią opowiadać różne legendy. Pewnie była jakas awaria i podstawiono SA105. Lepsze to, niż zastępcza komunikacja autobusowa. Co do frekwencji to faktycznie na razie jest marnie ale takie bywają początki. Ludzie muszą sie przyzwyczaić. Poza tym rozkład zmienił sie 10 grudnia a wiec faktycznie ludzie mogli pokupować miesięczne na pks.
autor: ~Andrzo
Reklama szynobusu w radiu – 2006-12-23 09:34:38
Nie wiem, czy ktoś z Was słucha radia Zachód, ale ja wczoraj tak zrobiłem i usłyszałem tam reklamę … szynobusu. Zapłacił za nią samorząd woj. Co najważniejsze promują wszystkie trasy obsługiwane przez szynobus. Ja uważam, że to dobra rzecz, radia słucha trochę mieszkańców naszego regionu, więc jest realna szansa dotarcia do większej liczby klientów. Może się to także przełożyć na frekwencję w pociągach bo na razie prawdopodobnie nie wygląda to zbyt różowo.
autor: ~krzysiek
rekl.. – 2006-12-23 21:33:17
ta reklama juz “leci” od dawna…tzn od 10 grudnia…
autor: ~xx
Szynobusy – 2006-12-23 22:03:23
Tak się powoli przekonuję do tych szynobusów w godzinach późno popołudniowych z Żar do Węglińca i Iłowej. Z tego co słyszę, to młodzież wraca nimi z Żar w weekendy, czy z dodatkowych zajęć. Czyli w sumie wyszło na dobre. Co nie zmienia faktu, że szynobusów powinno być kilka więcej. I koniecznie wcześniej tak aby ta młodzież mniej aktywna mogła wrócić do domu od razu po lekcjach. Z racji że zbliżają się święta to życzę wszystkim wszystkiego najlepszego i żeby poprawiono w lutym tak rozkład jak trzeba
autor: ~No cóż
frekwencja – 2006-12-24 01:26:56
Z tego co widzę to szynobus który przyjeżdza do Węglińca o godz 17.58 ma bardzo dobrą frekwencję
autor: ~Kuba
Frekwencja – 2006-12-24 09:02:59
A jak sytuacja wygląd na Niegosławice ? Czy ktoś wie. Ja niestety nie mam możliwości sprawdzenia tego osobiście, więc jeżeli ktoś wie to proszę aby się podzielił posiadanymi informacjami. Ja w sobotę poszedłem sprawdzić frekwencję na ostatni kurs z Zielonej do Niegosławic, który przyjeżdża do Szprotawy o 16.11. W Szprotawie wysiadły 4 osoby, wsiadła 1 w stonę Niegosławic jechały około 4 osoby. Więc jak na przedświąteczną sobotę i popołudnie moim zdaniem nie było tak źle. Ale bardzo zależy mi na tym jak ta sytuacja wygląda w dni robocze.
autor: ~krzysiek
słaba frekfencja – 2006-12-28 13:41:44
Słaba frekfencja w tych pociągach bierze się z tego że ludzie nic o nich nie wiedzą a w szczególnosci nie znają rozkładu jazdy dlatego proponuję abyście poprostu wydrukowali rozkład i go skserowali na możliwie największą możliwą ilość i rozwieszali na stacjach i przystankach , słupach ogłoszeniowych oraz w pobliżu PKS-u. Sposób ten częściowo przetestowałem u siebie w Legnicy na przystanku Legnica Piekary gdzie na szynobusy do Jaworzyny Śląskiej lub Kamieńca czasami wsiada więcej osób niż na głównej Legnickiej stacji.
autor: ~Michał
Dlaczego taka niska frekwencja ??? – 2006-12-29 15:26:16
Ostatnio w Radiu Zachód reklamują szynobusa, może to wpłynie na podniesienie frekwencji. Pomysł z drukowaniem rozkładów jazdy jest warty rozważenia, ale uważam osobiście, że tym powinno zająć się PKP oraz przedstawiciele Sejmiku. PKP jest szczęśliwe, że rozwiesiło rozkład na stacjach i uważają że to wystarczy.
autor: ~krzysiek
PKP – 2006-12-29 17:47:08
PKP najlepiej nikogo by nie woziło i brało dotacje z Urzędu MArszałkowskiego…. …..a swoją drogą to zawsze można się cofnąc do rzeczywistości radzieckiej…..pociąg przyjedzie a kiedy….?? tego niewiadomo może dziś może jutro??
autor: ~;p
Prawda – 2006-12-29 20:14:20
Trochę tak jest tzn jest prawdy w Twojej wypowiedzi.
autor: ~krzysiek
pierwsze wrażenia! 🙂 – 2006-12-30 13:24:14
Miałem jechać 22 grudnia do domu ale pojechałem 21. I jak było? Pominę fakt, że tego dnia pociąg z Wrocławia do Gorlitz o 15:54 miał przygodę z lokomotywą, która się zepsuła i GODZINĘ czekaliśmy na dworcu w Legnicy, aż zjawiła się druga lokomotywa która pociągnęła cały skład. Zaniepokojony ruszyłem do drużyny konduktorskiej z pytaniem, czy w Węglińcu będzie czekał szynobus do Żar. Na szczęście czekał. Dlatego też szynobus w zeszły czwartek miał półgodzinne opóźnienie. I tu przykra niespodzianka, bo na stacji w Węglińcu czekał… szynobus ZNTK Poznań. Spytałem się konduktora co się stało z pesowskim szynobusem, a on na to że nic się nie stało, i od następnego dnia (czyli od 22.12) będzie kursował normalnie. A teraz najważniejsze – frekwencja. Uważam że była świetna! Na stacji w Węglińcu po dotarciu wszystkich z opóźnionego pociągu z Gorlitz (a było to kilka osób oprócz mnie) było około 35 osób!!! Tak więc niemal wszystkie miejsca siedzące były zajęte, a i trochę osób stało.
autor: ~sZakOOu
drugie wrażenia! 🙂 – 2006-12-30 13:32:10
Po raz pierwszy w życiu jechałem szynobusem. Nie dane mi było poznać jak się jedzie w pesobusie, ale szynobus ZNTK Poznań nie był taki zły. Przede wszystkim było CZYŚCIEJ niż w pociągu do Gorlitz. Siedzenia też były wg mnie wygodniejsze. Poza tym było ciepło, a maszynista (motorniczy??) dzięki otworzonej kabinie raczył nas radiem, które grało całkiem głośno. Jedyne co mi się niepodobało, to bardzo mało miejsca na bagaż. Siedząc na górnych siedzeniach nie miałem gdzie dać bagażu i spoczywał razem z kurtką przy moich nogach. Nie było to zbyt wygodne. No i od razu rzuca się w oczy że to poznański szynobus, widać to po oszczędnym wykończeniu. A tak poważnie – wracać do Wrocławia też będę m.in. szynobusem, tylko jeszcze nie wiem czy tym porannym czy wieczornym, się zobaczy.
autor: ~sZakOOu
refleksje… – 2006-12-30 13:48:42
Widać po trasie Żary – Węgliniec olbrzymi potencjał, a przecież nie wszyscy jeszcze wiedzą o przywróceniu połączeń. Ze smutkiem muszę przyznać, że z każdym z kim rozmawiałem w Iłowej, dopiero ode mnie się dowiedzieli że kursują szynobusy. Wiele osób jest jeszcze niedoinformowanych, a trzeba przyznać że i bez tego frekwencja jest wysoka (a przynajmniej wtedy w czwartek była). Ucieszyło mnie jadąc wtedy szynobusem, że nie była to sama młodzież. Było też trochę ludzi starszych, między innymi babcia która wsiadła w Węglińcu i prosiła konduktora żeby jej powiedział kiedy Iłowa będzie. Uważam teraz za priorytet stworzenie połączeń w 12 godzinnej luce w godzinach o teoretycznie najwyższym ruchu pasażerów, oraz poprowadzenie kampanii informacyjnej społeczeństwa odnośnie połączeń. I ich cen. Mówcie co chcecie, ale 12,60zł za bilet PKP z Wrocławia do Iłowej to uważam za mistrzostwo świata! Dla porównania gdybym miał jechać PKS Żary, zapłaciłbym około 34 złotych. Kolejna rzecz to stan torów. Od Węglińca do Jagodzina jest tragiczny, szynobus pomimo opóźnienia strasznie się wlekł. Dopiero tuż przed Ruszowem ruszył z kopyta. PLK powinny coś z tym fantem zrobić. Przyjrzałem się przedwczoraj w świetle dziennym stacji w Iłowej. Są aż 4 pasy torów, z czego główny przy stacji jest idealny, a drugi obok po odpowiednim odchwaszczeniu też by się zdał do użytku. Nigdy nie wiadomo czy coś nie padnie, i taki dodatkowy byłby w sam raz. Więcej pomysłów nie mam, i czekam aż dane mi będzie pojechać pesobusem.
autor: ~sZakOOu
🙂 – 2006-12-30 17:19:43
cieszę, się że miałeś okazję przejechać się szynobusem, ja jeździłem 10 grudnia, potem 16 ale dla przyjemnosci, frekwencja raczej słaba ba nawet bym powiedział bardzo słaba, ale z tego co wiem w szprotawie wciąż nie ma wywieszki z rozkładem jazdy
autor: ~krzysiek
rozkład jazdy – 2006-12-30 18:02:43
Rozkład jazdy w Szprotawie jest przyklejony za szybą… sklepu z jajkami, który miesci sie w budynku dworca. Drugi jest chyba na drzewie po drugiej stronie dworca.
autor: ~Andrzo
To dobrze, że wywiesili – 2006-12-30 20:32:20
A no to dobrze, że się pojawiły, bo ludzie nie wiedzieli co i jak. Mam tylko nadzieję, że nikt ich nie zerwie, bo wiadomo jak to jest z wandalami. Pozdrawiam.
autor: ~krzysiek
rozkłady – 2006-12-30 21:29:22
a swoja droga to PKP to do dupy firma!! UM kupil im szynobusy a PKP się nawet na solidne tablice na stacjach nie może wysilić!!
autor: ~;p
Gdzie powinien wisieć rozkład jazdy… – 2006-12-31 09:18:11
Moim zdaniem tablica z rozkładem powinna wisieć na wiacie na peronie, tam wkońcu najwięcej ludzi czeka i tam też ludzie tego szukają,,,
autor: ~krzysiek
Gdzie w Szprotawie wiszą rozkłady jazdy – 2007-01-01 12:02:10
Jest tak rozkład wisi w 3 miejscach na stacji w Szprotawie. Jeden na szybie od apteki, drugi na szybie od sklepu gdzie sprzedają jajka a trzeci na słupie latarnii tuż koło budynku dworca (niedaleko wejścia do przychodni). Najbardziej w oczy rzuca się ten na szybie od apteki, pozostałe dwa nie są tak dobrze widoczne i gdby nie przypadek lub informacje na temat ich wywieszenia to bym miał problemy z ich znalezieniem.
autor: ~krzysiek
🙁 – 2007-01-01 19:19:08
PKP to niepoważna instytucja zamiast solidnej tablicy rozklejać jakieś karteczki…..
autor: ~;p
%) – 2007-01-03 11:45:01
Nie spałem od ponad 24 godzin, a to dlatego że nie opłacało mi się spać przed jazdą szynobusem. Dziś (3.01.07) jechałem pesobusem, kursującym do Węglińca (odjazd 5:20). Po pierwsze: w końcu doczekałem się jazdy tym nowym cackiem. Po drugie: całkiem spora frekwencja. Szynobus przyjechał o 5:25, miał więc 5 minut opóźnienia (które zresztą później nadrabiał, na miejscu był punkt 6:00, a więc tylko 3 minuty po czacie). Mógł więcej nadrobić, ale w Jagodzinie po zamknięciu drzwi stał chwilę. (?) Po dłuższej chwili odezwał się głos z głośników “Jedziemy kierowniczko?”, po którym “kierowniczka” biegła w stronę kabiny krzycząc “Jedź! Jedź! Przecież machałam!” W pierwszym członie jechały trzy osoby, ja z jeszcze jedną osobą wsiadłem, więc były pięć. Nie wiem ilu tam z tyłu było, nie chciało mi się z bagażem tłuc. O dziwo jedna osoba wsiadła w Okrąglicy (szok!) i kolejne na kolejnych stacjach. Najwięcej w Ruszowie wsiadło, coś koło ośmiu osób do pierwszego członu, i kilka osób do drugiego. Uważam że taki wynik kursu o tak nieludzkiej porze jest świetny.
autor: ~sZakOOu
poranny kurs – 2007-01-03 19:14:50
Kurs o “tak nieludzkiej” porze pozwala dojechać do Wrocka na 9 rano i 7:30 do Jelonki . Zresztą Bóbr wyjeżdża o podobnej godzinie i często jest full.
autor: ~Andrzo
? – 2007-01-03 20:56:25
a jest szansa na to, że woj dolnośląskie wpuści jakiś swój szynobus/pociąg na lubuskie tory?
autor: ~;p
Bóbr full, bo innego nie ma 😀 – 2007-01-04 02:17:21
Bóbr jest też full dlatego, że to jedyne takie bezpośrednie połączenie osobowe w ciągu doby. Przynajmniej z Żar. Od biedy można się jeszcze dostać jadąc z przesiadką w Legnicy, ale z Żagania. Mało kogo stać na miejscówkę w IC Wawel. Więc z braku laku… Podobnie Bóbr z Wrocławia o 14 jest full, bo to również jedyne bezpośrednie osobowe połączenie w ciągu doby. Nie ma szans aby się z Wrocka wcześniej dostać do Żagania, Żar. Później to już trzeba kombinować z przesiadką w Legnicy. Z czego połączenia do i z Legnicy są tylko do Żagania, więc Żary odpadają. Na szczęście mieszkańcom Żar się polepszyły dzięki reaktywacji Żary – Węgliniec, to dzięki temu mogą sobie później przez Węgliniec przyjechać.
autor: ~sZakOOu
Żary-Wrocław – 2007-01-04 13:20:28
Z Żar do Żagania mozna podjechać szynobusem 8.58 i 15.30 i tam sie przesiąść na pociag do Legnicy. Jedynie z powrotem jest problem z wieczornym pociągiem, który kończy bieg w Żaganiu.
autor: ~Andrzo
Pytanie o frekfę – 2007-01-04 15:07:39
Zaczął się styczeń więc kolejny raz ponawiam pytanie jak tam frekwencja na linii Żagań – Niegosławice. Chodzi o dni robocze. Mam nadzieję, że się poprawiła. W sylwestra nie było tak źle. W poc do Niegosławic (od ze Szprotawy o 12.00) w Szprotawie wysiadły 4 osoby a 1 wsiadła dalej. Kilka osób jechało dalej. W tygodniu niestety nie mam możliwości sprawdzenia więc jak ktoś wie, to proszę o info. Pozdrawiam.
autor: ~krzysiek
Połączenia na trasie Legnica – Żagań – Żary – 2007-01-04 15:55:42
W ostatni piątek starego roku jechałem porannym pociągiem osobowym z Legnicy do Żagania tym o 5.31 i prawdę muwiąc byłem w szoku. Dwa wagony składu były prawie zapchane po brzegi pasarzerami i takie samo oblężenie było w powrotnym z Żagania o 9.19 Niewiem jak wy ale ja niemogę patrzeć jak PKP moruje tę linie. DZPR napewno nie popuści i będzie starało się ją uwalić w najbliższym czasie. To że BÓBR ma dobrą frekfencje to nie znaczy że nie jest zagrożony likwidacją wręcz przeciwnie… DZPR Wszystko co opłacalne likwiduje. Osobiście myślę że należy przedewszystkim o poprawę i utrzymanie połączeń przede wszystkim na tej lini bo ma duży potenciał który niejest wogóle wykorzystywany. Mam też pytanie czy wiecie jakie plany ma Lubuski ZPR w stosunku do tej lini ?
autor: ~Michał
przesiadka – 2007-01-04 17:49:31
Mam pytanko jak była zorganizowana przesiadka? Szynobus do/z Żar powinien stawać przy tym samym peronie.
autor: ~Andrzo
? – 2007-01-04 21:29:13
bardzo dobre pytanie! LZPR utrzymuje na linii Żagań Legnica kosztowne ciężkie składy a może ktoś wie czy DZPR się do nich dokłada?
autor: ~;p
rozliczanie – 2007-01-04 22:14:01
Samorządy dokładają To jest rozliczane proporcjonalnie. Każdy płaci za odcinek na swoim terenie.
autor: ~Andrzo
Re: – 2007-01-04 23:36:45
W sumie nie wiedziałem o tym jak wyglądają takie rozliczenia. Tylko z LZPR wpuszcza na teren DZPR “Bobra”, osobówkę do Legnicy i 2 razy pesobus do Węglińca a DZPR podsyła nam jedynie 1 pare pociągów na trasie Żagań Legnica To troche nierówny podział… Może ktoś wie czy są jakieś realne szanse na to żeby DZPR wpuścił coś na lubuskie tory?
autor: ~;p
przesiadka – 2007-01-05 10:33:38
Andrzo, z przesiadką to jest ciekawie, bo szynobus w Węglińcu stoi na takim odległym peronie, hektar od głównych czterech peronów. No może nie jest to hektar, ale jest dość na uboczu, to jest bodaj peron 6, nie pamiętam dokładnie… Tak więc jak przyjechałem pociągiem z Wrocławia, to trzeba było się spory kawałek przejść do szynobusu. Jednak pomimo ówczesnego spóźnienia szynobus czekał na tyle długo, że można było na spokojnie do niego dojść. Szynobus jakby chciał, to nie może podjechać bliżej, bo wjeżdża na taki “ślepy” tor, który się kończy na tym peronie, jeszcze przed głównym dworcem.
autor: ~sZakOOu
Połączenia na trasie Legnica – Żagań – 2007-01-05 16:00:21
DZPR nic nie wypuści na lubuskie tory oni są od likwidowania a nie od uruchamiania ! Mimo to trzeba walczyć o połączenia na trasie Legnica – Żagań ale wam chyba bardziej zależy na szynobusach relacji Żary – Węgliniec i Żagań – Niegosławice niż na pociągach w kierunku Legnicy które zawsze mają komplet pasarzerów. A ja sam w tej sprawie przecież nic zrobić nie mogę…
autor: ~Michał
Re: – 2007-01-05 17:03:05
Oczywiście, że zależy! Osobiscie korzystałem z tych połączeń przez 5 lat za czasów studenckich dojeżdżając do Wrocławia. dlaczego twierdzisz, że DZPR jest od likwidowania?
autor: ~;p
przesiadka w Żaganiu – 2007-01-05 17:59:13
Mnie chodziło o przesiadkę w Żaganiu na pociąg do Legnicy. W Węglińcu wiem jak to wygląda.
autor: ~Andrzo
Żagań – Legnica – 2007-01-05 20:01:13
Mi też zależy, bo przez dwa lata jeździłem z Żagania do Legnicy i dalej do Wrocławia. Chociaż fajnie że mogę teraz zaoszczędzić na bilecie autobusowym do Żagania, jadąc od razu koleją przez Węgliniec.. Ale sentyment pozostał do połączeń z Żagania do Legnicy…
autor: ~sZakOOu
Może nadejdą jeszcze lepsze czasy – 2007-01-05 21:50:48
Dokładnie ja również 5 lat korzystałem z połączenia naLegnicę i Wrocław i wiem jedno. Nadal są chętni i tyle ludzi jeździ np. Bobrem, że nawet czasami tłoki jak cholera są. DZPR to faktycznie trudny do zgruzienia beton. Myślę, że i tak nie jest źle. Zachowano mocno okrojoną liczbę połączeń, ale coś w ogóle jeździ. Może jeszcze nadejdą lepsze czasy.
autor: ~krzysiek
pytanie – 2007-01-05 22:41:49
a ile DZPR ma szynobusów?? tylko ten 1 w legnicy?
autor: ~;p
DZPR – 2007-01-06 00:12:44
DZPR dysponuje 4 lub 5 szynobusami
autor: ~Kuba
Szyynobusy…. – 2007-01-06 00:14:46
Przy czym jeden stoi bezużytecznie w Jeleniej Górze (SA102)
autor: ~:p
? – 2007-01-06 14:06:34
więc mogą go skierować na trase Żagań Legnica lub Węgliniec Żary…
autor: ~;p
Szynobusy w dolnośląskim – 2007-01-06 18:55:29
Na to bym raczej nie liczył tras jest tam dużo a szynobusów mało. Ja szczerze powiem, że nawet nie wiem ile jest dokładnie pojazdów. Wiadomo, że jeden jeździ z Legicy do Kamieńca Ząbkowickiego, do niedawna jeden jeździł na Lwówek, jeden jeździ do Węglińca. Na pewno są jeszcze jakieś inne trasy ale ja o nich nie wiem. Jak na razie daje to więc 3 pojazdy. Na pewno mają Sa 132, Sa 109, Sa 102.
autor: ~krzysiek
dolny śląsk – 2007-01-07 00:10:57
Myśle, że wraz ze korektą rokładu jest szansa aby na trasę Węgliniec – Żary wjechał np. SA102 który teraz stoi bezużytecznie. Szansa jest tym większą, że ma zostać uruchominony łącznik (Zgorzelec – Węgliniec) na pociąg EZT do Wrocławia(wyjazd z Węglińca o 6.33). Prawdopodbnie łącznikiem będzie szynobus, który potem mógłby bez większych problemów wesprzeć trasę do Żar.
autor: ~Irek
Czyli na Lwówek KKA ??? – 2007-01-07 09:39:09
Czyli na Lwówek pozostanie KKA.
autor: ~krzysiek
Szynobusy w dolnośląskim – 2007-01-07 10:39:52
Sprawdziłem w internecie na temat szynobusów w województwie dolnośląskim: 1) są następujące pojazdy: Sa 106 011; Sa 109 003; Sa 109 004; Sa 132 002; Sa 102 001. 2) w rozkładach znalazłem 3 trasy, po których kursują szynobusy: Legnica – Kamieniec Ząbkowicki; Węgliniec – Jelenia Góra – Wrocław; Lwówek Śląski – Jelenia Góra (ostatnio KKA). Zostają jeszcze dwa pojazdy, ciekawe na których trasach one jeżdżą. Może też gdzieś stoją. Sprawdziłem trasy w okolicach Kłodzka i Wałbrzycha kursują zwykłe składy.
autor: ~krzysiek
Szynobusy – 2007-01-07 12:44:22
Szynobusy SA109 003 i 004(jednoczłonowe) często jeździły spięte w jeden skład. Ale nie zmienia to faktu, że jeden szynobus może wesprzeć zarówno Zgorzlec jak i żary.
autor: ~Irek
DZPR – 2007-01-07 12:46:26
a czy nasz URząd Marszałkowski wogule rozmawiał z DZPR w sprawie jakiegoś wsparcia ich pojazdami?
autor: ~;p
DZPR – 2007-01-07 13:41:24
Z DZPR trudno o czym kolwiek rozmawiać….
autor: ~Kuba
??? – 2007-01-07 16:49:45
czemu na tej stronie nie ma tego rozkładu
autor: ~partyzant
Jakiego rozkładu ??? – 2007-01-07 16:55:27
Jakiego rozkładu
autor: ~krzysiek
?? – 2007-01-07 19:00:27
dlaczego Kuba ma takie krytyczne zdanie o DZPR??
autor: ~;p
DZPR – 2007-01-08 13:59:24
Dlatego, że z DZPR trzeba o wszystko walczyć .
autor: ~Kuba
Zmiany, zmiany, zmiany… – 2007-01-08 14:15:40
A od kiedy ma obowiązywać wiosenna poprawka rozkładu jazdy? Którego ma się pojawić, i czy można się spodziewać zamieszczenia rozkładu przez DB wcześniej od PKP? (podobnie jak rozkładu z grudnia)
autor: ~sZakOOu
Rozklad – 2007-01-08 17:54:42
Korekty rozkładu jazdy zazwyczaj wprowadza się na początku lutego.
autor: ~Kuba
? – 2007-01-08 20:52:56
to na wydłużenie linii Żagań Niegosławice do Głogowa pewnie niema szans…??
autor: ~;p
Weryfikacja – 2007-01-12 08:02:31
Nie chyba nie, w dodatku ma się niebawem odbywać weryfikacja połączeń kolejowych w naszym województwie. Dzieje się tak dlatego, że PKP chce 25 milionów, natomiast samorząd zaplanował wydatki w wysokości nieco ponad 20 milionów. Ciekawe, czy dojdzie do redukcji połączeń Mam nadzieję, że nie bo linia na Niegosławice może być w pierwszej kolejności do odstrzału
autor: ~krzysiek
weryfikacja?? :/ – 2007-01-12 11:52:56
A z Żar do Węglińca druga… Na dotacjach specjalnie się nie znam, ale z tego co gdzieś zasłyszałem, to żeby dostać kasę z unii, należało m.in. podać trasę na której miał szynobus jeździć. To dawałoby gwarancję połączeń na jakiś dłuższy czas. Jako że pewien tego nie jestem, to pewnie można spodziewać się wszystkiego. Mam nadzieję że ta ilość ludzi, która podróżuje na mojej trasie jest wystarczająca do utrzymania połączeń, a właściwie do zwiększenia ich ilości. Dziś ponownie będę miał okazję wieczorem wracać z Węglińca szynobusem, oraz jechać w niedzielę wieczornym do Węglińca. Przyjrzę się frekwencji…
autor: ~sZakOOu
Ręce opadają – 2007-01-12 12:12:57
Brak słów aby wyrazić panującą sytuację… Możemy mieć tylko nadzieję, że jakiś cudem znajdą się te pieniądze albo ,że kolej weźmie pod uwagę, że te połączenia funkcjonują dopiero od grudnia. Zobaczymy co czas przyniesie…
autor: ~No cóż
Pociągi na trasie Legnica – Żagań – 2007-01-12 14:31:01
No to teraz prawie możemy być pewni że zlikwidują pociągi z Żagania do Legnicy i spowrotem.Idiotyzm DZPR + matactwa LZPR wróżą nichybny koniec tej linii na 70%
autor: ~Michał
W dolnośląskim powracają pociągi ? – 2007-01-12 14:36:38
Niewiem czy wiecie ale od 1Lutego na Dolnym Śląsku mogą zostać przywrócone kolejowe połączenia między Legnicą a Rudną Gwizdanów. Wszystko zależy od decyzji jaką podejmie Marszałek województwa. Ale ja mimo to puki nie zobaczę to nie uwierzę i jakoś nie chce mi się wierzyć nagłe w nawrócenie się DZPR !
autor: ~Michał
re – 2007-01-12 17:24:11
z tego co wiem to pociągi na linii Żagań Legnica nie mają takiej mizernej frekwencji….??
autor: ~;p
PKP do likwidacji i to jak najszybciej – 2007-01-12 18:45:19
Ja wiem jedno powiedzą, że się nie opłaca bo np od grudnia już powinny tłumy jeździć i ich nic to nie obchodzi. Tak będzie zobaczycie. Załóżmy że upierdzielą jakieś połączenia to te kutasy z PKP za rok np mimo zmniejszonej liczby połączeń i tak wyskoczą po większą kasę tak jak teraz chcą 25 melonów to już za rok pewnie będą chcieli 30. Niech zlikwidują wszysktie połączenia w cholerę, zwolnią kolejarzy i wreszcie się zakończy ten dramat. Nie będą doić samorządów czyli naszych pieniędzy i będzie spokój. A jak kolejarze wylecą to i z czasem dopadnie to decydentów z PKP. Idioci nie wiedzą jednego, likwidując sami siebie w końcu zlikwidują. Samorząd zamiast z nii gadać powinien powołać spółkę z prywaciarzem i wypiąć się na PKP raz na zawsze.
autor: ~krzysiek
Nic dodać, nic ujać – 2007-01-12 19:18:25
Szkoda nawet gadać. Za te pieniądze, które przeznacza UM na przewozy, wraz z dzierżawą szynobusów, to pociągów pewnie było by więcej, a rozkład wyglądałby tak jak powinien, gdyby był prywatny operator. Za takie usługi jakie nam proponują PKP, to powinni wziąść te pieniądze i kombinować, jak zachęcić pasażerów do podróży. Polska kolej, jest chyba jedyną na świecie, która nie zachęca, lecz odstrasza pasażera.
autor: ~No cóż
Raport z frekwencji… 🙂 – 2007-01-14 22:29:23
W piątek wieczorny szynobus przyjechał z Żar do Węglińca z bodaj 5 minutowym opóźnieniem. Co ciekawe nie na peron 6 jak powinien tylko na drugi. Fajnie wyglądał ten tłum jak ruszył w kierunku zatrzymującego się szynobusu. No właśnie, tłum.. około 40 osób w samym Węglińcu wsiadło. Nieźle! Dziś jechałem wieczornym szynobusem do Węglińca. Miał opóźnienie 10 minut. Tuż przed przyjazdem postanowiłem policzyć osoby i… zgubiłem się po przekroczeniu 50… ) Pierwszy raz widziałem tyle osób na tej trasie. Pierwszy człon pełen, w drugim około 10 osób wraz ze mną. Ogólnie było grubo ponad 50 osób z czego ogromna większość (tak jak ja) zmierzała na przesiadkę do Wrocławia. Konduktor u którego kupowałem bilety, powiedział że prawie wszyscy, którzy u niego płacili za przejazd jadą właśnie do Wrocławia. I tu ujawnia się główna siła w takich połączeniach – DOBRE SKOMUNIKOWANIE! Mam nadzieję że DZPR nie uwali tego połączenia z Gorlitz do Wrocka po 18:00 (odjazd z Węglińca), albo nie daj Boże rozkomunikuje np. przyspieszając odjazd o 10 – 15minut. Wtedy frekwencję widzę czarno…
autor: ~sZakOOu
podsumowując… – 2007-01-14 22:32:20
…myślę że przy tym potoku podróżnych i niskich kosztach eksploatacji szynobusu, po 1 lutym połączenia Żary – Węgliniec powinny pozostać. O ile DZPR czegoś nie spieprzy ze skomunikowaniem, albo ktoś twardogłowy z LZPR albo LUM nie uwali z powodu zaćmienia umysłu…
autor: ~sZakOOu
PKP lubuskie – 2007-01-15 00:09:50
LUM powinien jaknajszybciej uwolnić sie od PKP i powołać spółkę przewozową lub dogadać się z innym operatorem!! to by wyszło wszystkim na zdrowie….
autor: ~;p
Szynobus…. – 2007-01-15 01:57:01
Nie zapominajmy też o ludziach ze Zgorzlca, którzy dojeżdżają na studia do Zielonej w weeknd…i jak widać bardziej opłaca się to koleją niż PKS’em.
autor: ~Kuba
Ciekawe czy linia na Szprotawę się utrzyma???? – 2007-01-15 22:30:03
Czyli linia na Węgliniec się utrzyma, ciekawe jak z tą przez Szprotawę?
autor: ~krzysiek
… – 2007-01-15 23:31:18
Dziś w wiadomościach lubuskich słyszałem, że do czwartku PKP ma określić linie do likwidacji. Postawa PKP jest dziwna…dostali już 6 szynobusów za friko a dostaną jeszcze 3 i nadal krzyczą KASA KASA!!
autor: ~;p
I będą krzyczeć dalej … – 2007-01-16 14:54:53
I będą krzyczeć dalej, bo im ciągle mało. Zobaczycie za rok będą chcieli jeszcze więcej, nawet jak nie zwiększy się liczba połączeń, a dojdą nowe szynobusy, które teoretycznie powinny obniżyć koszty.
autor: ~krzysiek
…. – 2007-01-16 15:18:26
ciekawe ktore kursy pojdą pod nóż?? pewnie wieczorny Ruszów….
autor: ~xx
?? – 2007-01-17 23:54:06
i jak wiadomo już które połączenia będą wycięte…??
autor: ~;p
Chmury się zbierają… – 2007-01-18 00:27:43
Na portalu gazeta.pl jest już artykuł odnośnie kasowania połączeń w lubuskim. Są sugestie odnośnie kasowania połączeń m.in. Kostrzyn – Gorzów. To proponuje LZPR, tyle że ponoć jest niezła frekwencja na tej trasie, nie wspominając już o niskich kosztach (szynobus!). UM zamiast tego prędzej by się zgodziło na likwidacje na trasach Głogów – Zielona Góra i Żary – Żagań. Chodzi o bardzo wczesne, lub bardzo późne połączenia, zresztą szczegóły doczytacie z artykułu w GW. Konkrety zapewne poznamy na dzisiejszej konferencji prasowej. Ze źródeł dość zaufanych słyszałem, że Żary – Węgliniec odstrzał ominie. Co z resztą – nie wiem. No cóż… chyba trzeba jakąś akcję rozkręcić by nakłonić lubuski UM by rozpisał przetarg na prywatnego przewoźnika na naszych torach…
autor: ~sZakOOu
Czy tak musi być??? – 2007-01-18 02:37:55
Ten pociąg,który się nazywa przewozy pasażerskie, gubi wagony i pędzi po ślepym torze. Ktoś powinien przełożyć zwrotnicę, bo jak nie to się wykolei lub zmienić lokomotywę zanim jeszcze można…. A tak poważnie, to pociągi z Żar do Żagania tak i tak będą jeździć, bo przecież szynobus nie zostanie na noc na żarskim dworcu…A to co się dzieje, to nadawało by się na jedną wielką czarną komedię…
autor: ~No cóż
Kiedy – 2007-01-18 14:00:08
A kiedy do Głogowa
autor: ~kolo
?? – 2007-01-18 14:44:14
a kiedy bedzie ta konferencja i gdzie ?? … ta na której ogłoszone zostaną pociągi do likwidacji…
autor: ~xx
Konferencja sie odbyła – 2007-01-18 17:18:07
Jak na razie wiadomo, że 20 pociągów zostanie zawieszonych…Tak twierdzi “Gazeta Lubuska”.Pewnie na Wiadomościach Lubuskich coś powiedzą więcej…
autor: ~No cóż
to powyzej:) – 2007-01-27 18:27:28
I wszystko jasne
autor: ~Ja
super – 2007-01-31 15:35:37
jutro się nim przejade!! ha ha
autor: ~marek