Tory “Odrzanki” wreszcie do remontu

Są pieniądze na naprawę fragmentu Odrzanki, trasy kolejowej w kierunku Szczecin – Wrocław. Teraz pociągi potrafią tam jeździć zaledwie 40 km/h. 

Kilkanaście lat temu Odrzanka, czyli połączenie od Wrocławia do Szczecina, było dumą kolejarzy. Pociągi jeździły z prędkością 100 km/h i więcej. Jednak potężne składy wiozące węgiel do portu w Szczecinie, zrobiły swoje. Dziś na wielu odcinkach tory są w tak fatalnym stanie, że pociągi wloką się z prędkością 40 km/h. Każde przyśpieszenie mogłoby się skończyć tragicznym wypadkiem. Skutek jest taki, że podróż koleją z Zielonej Góry do Wrocławia trwa ponad 3,5 godziny, choć oba miasta dzieli zaledwie 160 km. Wkrótce to się zmieni. Jak nas poinformowała zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych PKP w Zielonej Górze Jolanta Soboczyńska, lada dzień rozpoczną się prace modernizacyjne, które pozwolą na przywrócenie prędkości pociągów do 100 km/h. Wyremontowane będą dwa odcinki: od Niedoradza do Starego Kisielina oraz między Bytnicą a Drzeńskiem. W Niedoradzu tory są w tak fatalnym stanie, że jedną ich parę wyłączono z ruchu, a pociągi jeżdżą tylko po tej, która nadaje się do jazdy. Po remoncie zakończonym jesienią 2007 r., po obu torach składy będą jechać z prędkością 100 km/h. Także lada dzień rozpoczną się prace na liczącym około 40 km odcinku od Bytnicy do Drzeńska. Wtedy też pociągi pojadą do 100 km/h. A wtedy podróż np. z Zielonej Góry do Rzepina będzie krótsza o prawie 20 minut. Obecne roboty to początek tego co czeka Odrzankę po 2009 r. Wtedy to dzięki funduszom unijnym trasa ma być unowocześniona, by pociągi mogły jeździć nawet z prędkościami do 140 km/h. Konieczna jest jednak wymiana torów, likwidacja zbyt ostrych zakrętów czy modernizacja rozjazdów. Na razie PKP opracowuje plany unowocześnienia tej linii.

źródło Gazeta Lubuska