Z PKP dojedziemy po nowemu

W grudniu wchodzi w nowy rozkład jazdy PKP. Kolej ma dobre wiadomości: likwidacji linii nie ma, a jest też sporo nowych pociągów. – Ale rozkład ma parę wad – przyznają specjaliści z PKP Kolejny nowy szynobus przyjedzie z Bydgoszczy w końcu listopada. 

W Lubuskiem nowy rozkład jazdy wchodzi 10 grudnia. Pojawią się przede wszystkim połączenia szynobusowe. Nowy przyjedzie on do nas prosto z bydgoskiej fabryki Pesa 30 listopada. Będzie kursował na trasie Żary – Iłowa – Węgliniec i Żagań – Szprotawa – Niegosławice.

Nowością jest fakt, że na tory wjedzie także autobus szynowy z Wielkopolski. Z tego połączenia ucieszą się pewnie kibice żużla, bo pojazd dotrze do Wschowy i Leszna. – Wielkopolski szynobus ma również obsługiwać linie między Wolsztynem a Zbąszynkiem i między Zbąszynkiem a Lesznem – mówi Leszek Ćwiliński, naczelnik Działu Przewozów i Gospodarki Taborem w PKP Przewozy Regionalne. Dodaje, że na mapie połączeń będzie więcej pociągów na trasie Zbąszynek – Gorzów. W starym rozkładzie jeździły trzy razy dziennie, a teraz – pięć.

Przybędzie pociągów z Zielonej Góry do Żar i Żagania. Dojadą także do Tuplic. Bezpośrednie połączenie z Wrocławiem zyska również Rzepin. Według nowego rozkładu kursów z Zielonej Góry do Wrocławia bez przesiadki będzie siedem. To ukłon kolei w stronę studentów, którzy dojeżdżają do stolicy Dolnego Śląska – Wstyd, że Zielona Góra nie ma połączenia ze Szczecinem, gdzie studiuje dużo młodych – skarżyła się na forum “Gazety” internautka. PKP się ugięło. Do Szczecina ruszy przez Kostrzyn pociąg “Regalica”.

Powody do radości mają też mieszkańcy północnej części województwa. Od 10 grudnia w rozkładzie znajdzie się bezpośredni pociąg z Gorzowa Wielkopolskiego do Warszawy. – W Krzyżu wagony z Gorzowa Wlkp. będą dołączane do pociągu portowego, który jedzie do stolicy – wyjaśnia Grzegorz Dwojak, dyrektor PKP PR.

Rozkład powinien pojawić się już 28 listopada na stronach internetowych PKP. Warto się z nim zapoznać, bo godziny niektórych dotychczasowych połączeń zmieniły się. – Ale żadnego połączenia nie zlikwidowaliśmy – zapewnia Dwojak.

Okazuje się, że sporo podróżnych z niecierpliwością oczekuje na nowy rozkład. – Kiedy surfowałem po internecie, okazało się, że polski rozkład jest już na niemieckich stronach! A na naszych jeszcze nie – dziwi się Marek Abramowicz z Nietkowic, który na co dzień jeździ koleją do pracy. – Rozkład, jaki jest na niemieckich stronach, jest nieaktualny. To jedynie pierwotny projekt rozkładu – wyjaśnia Dwojak. Nowy rozkład nie jest jednak idealny. Są w nim wady, których nie można było uniknąć. Na przykład szynobus, który jedzie z Niegosławic do Żagania, nie jest skomunikowany z pociągiem InterCity z Berlina do Krakowa. – Rozkład jazdy jest jak organizm, w którym płynie krew. Wiadomo, że czasem zdarzają się w nim zatory – wyjaśnia Ćwiliński.

Przedstawicieli PKP martwi jeszcze kwestia opłat za użytkowanie torów. Dotychczas płacili jedną stawkę podstawową. Teraz opłaty zostaną rozbite. – Stawka podstawowa została teraz obniżona. Ale dochodzą opłaty cząstkowe za wykonywane manewry czy na przykład za dojazd do bocznic. Jednak jeśli zsumujemy wszystkie opłaty, to ogólna stawka się nie zmieni. Ewentualnie może nieznacznie wzrosnąć lub zmaleć – wyjaśnia Leszek Witczak, naczelnik Wydziału Marketingu w regionalnym oddziale PKP Polskie Linie Kolejowe w Poznaniu. Czy w związku ze zmianami w opłatach za linie kolejowe zmienią się też ceny biletów? Tego jeszcze w PKP Przewozy Regionalne nie wiedzą.

autor Mirosław Dulat
źródło Gazeta Wyborcza

Jeden komentarz do “Z PKP dojedziemy po nowemu”

  1. NRJ 2006/2007 – 2006-11-28 15:30:43
    Są już dostępne liniowe rozkłady jazdy na stronie PKP przewozów regionalnych. Trzeba wejść w regiony, wybrać województwo, i liniowe rozkłady jazdy. Co do trasy Żagań-Niegosławice i Żary-Węgliniec jest tak jak tu przedstawione. Do usłyszenia
    autor: ~No cóż

Możliwość komentowania została wyłączona.