Dziś w Urzędzie Marszałkowskim zostanie podpisana umowa na dostawę dla województwa kolejnych szynobusów.
yką która szynobusy wyprodukuje będzie Pesa z Bydgoszczy, która już wiosną wygrała przetarg. Niestety konkurent Pesy jakim są poznańskie Zakłady Naprawy Taboru Kolejowego przetarg zaskarżył i dlatego dopiero teraz dojdzie do podpisania umowy. Zgodnie z nią do 30 marca 2008 roku województwo wzbogaci się o cztery szynobusy. Pierwszy dojedzie do 30 listopada br., kolejne do 30 czerwca i 30 października 2007 roku a ostatni do końca marca 2008 roku. Wszystkie pojazdy mają kosztować prawie 30 mln zł, a pieniądze będą pochodziły z Sektorowego Programu Operacyjnego Transport. Na razie po torach w Lubuskiem jeździ pięć szynobusów. Dwa nowe trafią na najbardziej obciążoną linie czyli Kostrzyn – Gorzów Wlkp. – Krzyż, gdzie zastąpią drogie i przestarzałe tradycyjne składy, a kolejne pojadą między Zieloną Górą – Żaganiem – Iłową a Węglińcem oraz między Żaganiem – Niegosławicami a Głogowem. Te dwa ostatnie połączenia a więc z Iłowej do Węglińca i Żagania do Głogowa dzięki szynobusom zostaną odwieszone. Zabiegają o to zarówno samorządy powiatowe i gminne jak też mieszkańcy miejscowości położonych przy wymienionych liniach.
źródło Gazeta Lubuska
Komentarz od autora strony. W związku z wątpliwościami niektórych czytelników, wyrażonymi zarówno w komentarzach jak i drogą mailową wyjaśniam, że szynobus trafi na południe województwa, będzie obsługiwał trasy z Żagania do Niegosławic albo z Węglińca do Żar, zgodnie z tym, co było napisane na stronie PKP Przewozy Regionalne. Tradycyjne składy obsługujące linię Krzyż – Kostrzyn zostaną zastąpione przez szynobus, który dotrze w przyszłym roku. Dziennikarz GL posługują się nieprawidłowymi informacjami.
Szynobusy – 2006-09-13 17:30:56
chyba od grudnia tylko jedna z tych tras będzie reaktywowana….bo drugi szynobus dotrze dopiero w czerwcu.
autor: ~Przemek
Przyjazdą nowe szynobusy – 2006-09-13 17:31:27
Obie bo oprócz pesobusa ma jeszcze wspomagać uruchomione trasy Sa 105. Lepsza alokacja i rozplanowanie rozkładów przyczyni się do tego, że obie trasy będą mogły być reaktywowane.
autor: ~krzysiek
hmmm – 2006-09-13 17:31:56
hmmmmm…..to super
autor: ~Przemek
sulechów – wolsztyn – 2006-09-13 17:32:31
to kiedy sulechow -wolsztyn??
autor: ~kolejarz_fan
sulechów – wolsztyn – 2006-09-13 17:33:03
trudno powiedzieć sprawa na razie raczkuje polecam zadać w tej sprawie pytanie na grupie dyskusyjnej o kolei link w dziale linki kolejowe, może ktoś coś już wie na ten temat
autor: ~krzysiek
Szynobus pojedzie na południu województwa – 2006-09-13 17:33:31
Tytułem potwierdzenia wcześniej stawianych tez publikuję artykuł z Gazety Wyborczej na ten temat, który opublikowano również na grupie dysusyjnej o kolei: Marszałek Andrzej Bocheński podpisał, wartą 30 mln zł, umowę na zakup czterech nowych szynobusów. Będą wyposażone w kamery, wandaloodporne siedzenia i system tłumiący nierówności torów. Pierwszy pojazd wyjedzie na lubuskie tory jeszcze w tym roku. Marszałek Andrzej Bocheński i Tomasz Zaboklicki, prezes bydgoskiej firmy Pojazdów Szynowych PESA Zarząd województwa planuje w związku z tym uruchomienie nowych połączeń na południu województwa. Jedno na trasie Żary – Żagań – Niegosławice, drugi szynobus będzie jeździł z Żar do Węglińca, co ma umożliwić dobre połączenia z Jelenią Górą. Pozostałe dwa pojazdy trafią na istniejące już trasy. Przede wszystkim wzmocnione zostanie połączenie na trasie Kostrzyn – Gorzów – Krzyż. Podpisanie umowy kończy zamieszanie wokół nowych pojazdów. Przetarg na ich budowę rozstrzygnięto już w kwietniu i wygrała go bydgoska firma Pojazdów Szynowych PESA, lider na tym rynku w kraju. Wtedy jednak zaczęły mnożyć się trudności. Podpisanie umowy zablokowały Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Poznaniu, producent szynobusów, które jeżdżą już po lubuskich torach. Poznańska spółka kwestionowała rozstrzygnięcie przetargowe, choć sama do konkursu ofert się nie zgłosiła. Powód? Specyfikacja szynobusów, określona w warunkach przetargu, była niezrozumiała. Sprawa była bardzo kłopotliwa, bo do pojazdów miała dołożyć Unia Europejska, a z powodu opóźnień mogliśmy stracić unijne dotacje. Urząd Zamówień Publicznych uznał protest poznańskiej firmy za bezzasadny, ale spółka pozwała arbitrów do sądu. Ten skargę odrzucił. Trzy z szynobusów, które ma zbudować bydgoska firma, będą miały 263 miejsca, z czego aż 120 siedzących. – Firma w standardzie oferuje tylko 90 miejsc siedzących, ale udało nam się wynegocjować 30 dodatkowych za tą samą cenę – mówił wczoraj Andrzej Bocheński, marszałek województwa lubuskiego. Czwarty, największy szynobus będzie miał 130 miejsc siedzących. Szynobusy będą wyposażone w kamery, wandaloodporne siedzenia i system tłumiący nierówności torów. Pierwszy pojazd wyjedzie na lubuskie tory już w tym roku, po ułożeniu nowego rozkładu jazdy. Najprawdopodobniej będzie to grudzień. Pozostałe dwa pojawią się u nas w przyszłym roku, czwarty w 2008.
autor: ~krzysiek
su 46 – 2006-10-09 11:21:12
ilostan lokomotywy su 46
autor: ~roman