Projekt koordynują władze Lubuskiego Trójmiasta. Inicjatorem są trzy miasta skupione w ramach tego stowarzyszenia. To Sulechów, Zielona Góra i Nowa Sól. Koncepcji przyklasnął także marszałek Marcin Jabłoński, który decyduje o wydatkowaniu unijnych pieniędzy. To on może starać się o pieniądze z budżetu państwa.
W projekcie bierze udział także Lubuski Zakład Przewozów Regionalnych PKP. To on właśnie przedstawił wczoraj własną koncepcję połączenia. Pomysł zakłada stworzenie szybkiego połączenia pomiędzy Nową Solą, Zieloną Górą i Sulechowem. Pociąg jeździłby przez Przylep i Pomorsko. Inwestycja ma być realizowana w dwóch etapach. Pierwszy to zakup taboru. Potrzebne są cztery szynobusy, warte 36 mln zł. O pieniądze służby marszałka zamierzają ubiegać się w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego.
Drugi etap to modernizacja “Odrzanki”, czyli linii kolejowej łączącej trzy miasta oraz budowa łącznicy w Czerwieńsku. Ta część inwestycji ma być sfinansowana z unijnego programu LRPO oraz ze środków PKP PLK. W sumie ma kosztować 35 mln zł. Jednak jeszcze na ostatnim spotkaniu władz Trójmiasta głośno mówiono, że modernizacja fragmentów linii kolejowej to koszt nawet kilkuset milionów złotych. Do tego dochodzą wydatki, które PKP poniesie w związku z eksploatacją połączeń oraz stworzeniem zaplecza, czyli tzw. bazy utrzymaniowo – naprawczej. Ich jednak nikt nawet nie liczy.
Dyrektor lubuskiego zakładu PR PKP Grzegorz Dwojak przyznaje, że na tym etapie oszacowanie tych kosztów jest niemożliwe. Zdaniem Bartosza Fitycha, dyrektora Lubuskiego Trójmiasta, na szybkim połączeniu skorzystają studenci i pracownicy fabryk w Nowej Soli. – Władze tego miasta chcą zbudować dworzec kolejowy przy strefie gospodarczej. Drugi dworzec mógłby powstać przy planowanym w Starym Kisielinie Lubuskim Parku Przemysłowym – wyjaśnia Fitych. Nie wiadomo, kiedy projekt udałoby się zrealizować.
Wczoraj PKP mówiło o 2011 r. Wcześniej Fitych przyznawał, że prace mogą potrwać nawet do 2020 r. Jeśli koncepcję uda się zrealizować, podróż pociągiem z Nowej Soli do Sulechowa, która dziś trwa 80 min, skróci się do 35 min. Przykładowo droga z Sulechowa do Zielonej Góry przy najkorzystniejszej dla kolei prędkości miałaby trwać od dwóch do ośmiu minut krócej niż autobusem. Zdaniem PKP pociągi jeździłyby co godzinę od godz. 5 do 17. Potem byłyby jeszcze dwa kursy o godz. 19 i 21. Na tym koniec.
Tymczasem już w tej chwili w relacji Zielona Góra – Nowa Sól PKS oferuje 144 połączeń. Dodatkowo kursuje 52 busów. PKP oferuje jedynie 16 połączeń. Z kolei na trasie Zielona Góra-Sulechów jeździ 88 busów. PKS zapewnia 76 kursów, a samo PKP jedynie 8. PKP jest przekonane, że jego wizja jest konkurencyjna. Chce zapewnić wygodne pociągi i szybkie połączenia. Mówi także o bezpieczeństwie, jak podkreśla, rzeczy najważniejszej, czyli ekologii.
– Pasażerów będzie mnóstwo. Trzeba im tylko zapewnić odpowiednie warunki podróży – mówi Grzegorz Dwojak, dyrektor kolei. Przewoźnicy nie obawiają się konkurencji. – Nie sądzę, aby kolej mi zagroziła – mówi Władysław Dąbski, właściciel firmy Da-Mi. Zielonogórski PKS wprowadził w ostatnim czasie bilety miesięczne Student-Bus (nie tylko dla studentów), które uprawniają również do przejazdu kursami komunikacji pospiesznej w relacjach Nowa Sól i Sulechów bez dodatkowej opłaty. Ponadto przewoźnik kusi promocjami.
– Oczywiście, jest pewien trend, który stawia na komunikację ekologiczną, jaką jest kolej. My jednak również mamy przyjazne środowisku autobusy. Jest pewna grupa, która pojedzie pociągiem, ale nie obawiamy się, że to połączenie odbierze nam pasażerów. My zabieramy klientów po drodze. Nie muszą martwić się, jak dojadą na dworzec. Dzięki temu szybciej docierają do celu. Połączenia są częste i regularne. A studentów zawozimy pod same uczelnie – komentuje Zbigniew Zaborowicz, szef zielonogórskiego PKS-u.
źródło Gazeta Wyborcza
Na stronach Radia Zielona Góra pojawiła się ponadto informacja o tym, że te dwa szynobusy łączące miejscowości wchodzące w skład Lubuskiego trójmiasta mają być elektryczne. Dodatkowo jeszcze nasze województwo planuje zakup 2 szynobusów spalinowych, które kursowałyby pomiędzy lubuskimi stolicami czyli Zieloną Górą a Gorzowem.
SA133-007 – 2009-01-22 18:25:59
Zamiast snuć niemożliwe do spełnienia marzenia, UM i PR powinny zająć się zapewnieniem podróżnym dogodnych warunków, a nie ciągle tylko psujące się autobusy szynowe.SA133-007 odstawiony- według wiadomości ze strony o nazwie Szopa Żagań. Porażka!
autor: ~Gość
007 – 2009-01-23 07:23:55
007 ma przegląd okresowy PU3
autor: ~Andrzo
… – 2009-01-23 20:15:12
Sa105 stoi połowę dnia w żarach niewykorzystany mógłby w tym czasie pojechać do niegosławic i wrócić!! Ale to UM rozpier…. rozkład;p
autor: ~konik
SA105 – 2009-01-23 20:29:26
Jaki sens ma puszczanie SA105 do Niegosławic w środku dnia? Aby pojechał pusty i wrócił pusty>? Jesteś “konik” mądry to stwórz swój rozkład jazdy i zaprezenytuj go tu, aaa zaznaczam ze nie jestem zwolenikiem tego rozkładu jazdy i nie jestem z UM. Od 1 marce ma wejść nowa korekta rozkładu jazdy i zobaczymy zmiany. Pierwsza zmiana to wiadoma ucięcie kursu Legnica – Tuplice na Legnica – Żary i połączenie do Tuplic po 15. Może ktoś ma informacje o innych zmianach?
autor: ~Legionistaaa
do Tuplic po 15:00 – 2009-01-23 22:02:47
Chyba to poł. będzie na naszym SA105, a nie na szynob. dolnośl. (obieg). Powinien być on w takim razie do Forst… Uzyskałoby się w ten sposób w dwie strony skomunikowania na ciągu Legnica – Forst – Legnica. To wyglądałoby sensownie. Na forum Infokolej jest informacja o 20 minutowym opóźnieniu – korekcie poc. 67637 (z Węglińca o. 16:02).
autor: ~melocot
Tak 105 do Tuplic – 2009-01-24 08:51:49
Oczywiście połączenie po 15 do Tuplic będzie obsługiwać 105, pojedzie do Tuplic a skąd wyruszy do Niegoslawic. Reszta obiegu szynobusu pozostaje chyba bez zmian. Rano wraca z Węglinca i stoi, stoi i stoi. Raczej UM zakupił szynobus aby ten zarabiał na siebie wiec dla mnie to jest bardzo dziwny obieg tego szynobusu ale cóz raczej nie ma kasy na nowe połaczenia, inne są obsługiwane innym taborem wiec 105 czeka na swoje kursy.
autor: ~Legionistaaa
… – 2009-01-24 10:56:10
Tak i rozkład na Niegosławice jest taki fajny, że pewnie nikt nie korzysta z tych kursów. Szynobus powinien kursować tak, zeby dowieźć pasażerów na 8 rano oraz powrót w okolicach godziny 15.00 tak, żeby odebrać ludzi ze szkół i z pracy. O innych porach nie ma się co spodziewać większych potoków podróżnych. Dobrze by było, żeby ten stojący w Żarach szynobus może faktycznie wykonał jakiś kurs do Niegosławic w okolicach godziny 14.00.
autor: ~krzysiek
korekty – 2009-01-24 12:36:36
Do Niegosławic pociągi jeździły od 3 lat o różnych porach i korzystało z nich zawsze niewiele osób. SA105 ma celowo mało obłożony obieg, bo w sytuacjach awaryjnych jeździ za inny wóz. Np obecnie za SA133-007, który jest w Bydgoszczy. Co do korekt to będą trzy. Żary – Tuplice po 15 w “D”, przesunięty o 20 minut wyjazd z Węglińca (o 16:02) po skomunikowaniu z Wrocławiem i Zgorzelcem i nowy pociąg w “C” Żagań (16:15) – Żary.
autor: ~Andrzo
Cottbus – 2009-01-24 13:23:11
Aha zaplanowane jest również, aby pociąg z Cottbus przyjeżdżał godzinę wcześniej. Tak, aby mozna było się przesiąść z niego na wieczorny poc. do Legnicy.
autor: ~Andrzo
… – 2009-01-24 13:53:50
Wiesz Andrzo korzystało mało osób, to prawda a wyjątkiem w tym zakresie było poranne połączenie do Żar, którym z relacji kilku osób wynikało, że podróżowało sporo osób. Ale jak raz pociąg jedzie potem jedzie opóźniona KKA, potem jeszcze od nowego rozkładu wycina się to połączenie definitywnie to o czym tu mówić. Jak człowiek ma nabrać zaufania do kolei, skoro nie ma gwarancji, że dojedzie do pracy czy szkoły. Teraz też jest plan zakupu spalinowych szynobusów po to by połączyć obie lubuskie stolice. Nie wiem na co takie kursy skoro pociąg będzie jechał dłużej od autobusu i mało tego będzie tych kursów nieporównywalnie mniej w stosunku do PKS – ów.
autor: ~krzysiek
Gorzów – ZG – 2009-01-24 15:26:19
Zapomniałeś, że będzie budowana łącznica Pomorsko – Przylep i modernizowany cały odcinek Czerwieńsk – Zbąszynek – Gorzów Wlkp.
autor: ~Andrzo
… – 2009-01-24 15:29:41
Mam nadzieję, że dojdzie do budowy wspomnianej łącznicy oraz remontu linii Czerwieńsk – Zbąszynek. Jednak jak na razie nie byłbym co do tego taki pewny bo nic ostatnio nie słychać konkretów na ten temat. Wiem trzeba przygotować tony dokumentów etc, ale właśnie cisza w temacie że np uzyskano jakieś pozwolenie czy coś. Na razie to tylko samo gadanie intencyjne w tym temacie słyszałem. Żadnych czynów.
autor: ~krzysiek
łącznica – 2009-01-24 15:51:35
To, że w Lubuskiej nie piszą nie oznacza, że nic się nie robi Tak jak mówisz do takiej inwestycji potrzebne są tony dokumentacji, zezwoleń, decyzji środowiskowych, studiów wykonalności itp. Większość dokumentacji już jest. Na trasie łącznicy znalazło się jakieś bajoro, które opóźniło nieco prace ze względu na obostrzenia ekologów.
autor: ~Andrzo
SA105-105 – 2009-01-24 17:04:53
No dzisiaj mamy “komplet” szynobusów w Żaganiu.Do SA133-003 i SA105-102 dołączył SA105-105 który przyjechał dzisiaj z Kostrzyna. Już jest na obiegu, Żary-Niegosławice-Forst-Żagań.
autor: ~paavlo83
… – 2009-01-24 18:28:46
Andrzo a powiedz czy gdzieś są dostępne w miarę szczegółowe mapy przebiegu tej łącznicy??
autor: ~krzysiek
… – 2009-01-24 19:24:29
a czy orientujesz się Paavlo jakie SU stacjonują obecnie w Żaganiu??
autor: ~krzysiek
SU – 2009-01-24 19:36:43
Z tego co ja wiem to 11,32,37 i 43, raczej 48 jeszcze nie wróciła i Węglicka 46 nie wiem czy jeszcze w Żaganiu stacjonuje.
autor: ~Legionistaaa
SU… – 2009-01-24 19:41:57
Aby nie było 43 też jest z Węglinca ale zagości w Żaganiu raczej na dłużej.
autor: ~Legionistaaa
… – 2009-01-24 19:59:18
No właśnie a jestem ciekaw co z 43?? Podobno starają się o to żeby miała ona dopuszczenie do ruchu na terenie Niemiec (żeby tak jak pozostałe móc jeździć do Cottbus). No i właśnie, czy 43 można spotkać w ruchu planowym czy jeździ tylko z towarami??
autor: ~krzysiek
43 – 2009-01-24 20:39:48
43 pojechała do Niemiec na montaż tych urządzeń ale nie wiem czy wróciła czy nie?!
autor: ~Legionistaaa
su – 2009-01-24 21:32:53
a co z tą wymianą silnika w SU46-014?
autor: ~?
Retro w Żaganiu – 2009-01-24 22:18:29
W “Regionalnej” z 23 stycznia jest krótka informacja na temat pociągu retro Wolsztyn-Żagań z okazji 65 rocznicy Wielkiej Ucieczki. Pociąg ma zawitać do zagania 28 marca 2009r.Będzie okazja pofocić na linii Głogów-Żagań.
autor: ~paavlo83
SU46 w Żaganiu – 2009-01-24 22:21:20
Co do “suk” przebywających w Żaganiu to ciężko stwierdzić teraz jednoznacznie co tu mamy.Wczoraj widziałem z “waflem” SU46-046, dzisiaj rano SU46-032.Do tego SU46-037 chyba jeszcze nie wróciła z przeglądu w Węglińcu, a SU46-048 jeszcze nie wróciła z Czerwieńska.Pozostaje nam jedenastka, która najprawdopodobniej jest w Żaganiu.A co do SU46-014 i wymiany silnika…to należy uzbroić się w cierpliwość.
autor: ~paavlo83
re – 2009-01-25 13:42:14
a ten silnik będą wymieniać w Żaganiu czy gdzieś indziej? I czy nasze SU-ki jeżdżą teraz na poważniejsze naprawy do Węglińca czy Czerwieńska?
autor: ~?
PESA – 2009-01-25 13:52:10
Jak będą wstawiać silnik to na pewno w Bydgoszczy.
autor: ~paavlo83
szopa żagań – 2009-01-25 14:46:25
w takim razie jakie czynności eksploatacyjne wykonywane są w żagańskiej szopie? Czy pełni ona tylko funkcję garażu czy przeprowadzane są w niej choćby drobne naprawy?
autor: ~max
PK – 2009-01-25 15:01:33
W Żaganiu wykonuje się PK.
autor: ~paavlo83
… – 2009-01-25 16:12:37
Pewnie teraz poważniejsze naprawy będą dokonywane w Węglińcu. A propos na powrotnym kursie Wawela jechała SU 46 011.
autor: ~krzysiek
… – 2009-01-26 10:33:07
Andrzo, ten popołudniowy kurs do Zielonej od marca będzie w Węglińcu stał 20 minut dłużej, czy z Jeleniej wyjedzie o 20 min. później?
autor: ~sZakOOu
skomunikowanie Węgliniec – 2009-01-26 12:45:45
Pociąg postoi niestety w Węglińcu a to dlatego, że o 15:52 pojedzie też coś do Wrocławia.
autor: ~Andrzo
szynobusy – 2009-01-26 22:35:28
Andrzo czy UM planuje zakup jakichś szynobusów na potrzeby południa?
autor: ~?
szynobusy – 2009-01-28 12:32:08
To są raczej ogólne plany zakupu i modernizacji taboru. Na razie bez wskazywania konkretnych tras.
autor: ~Andrzo
Plany – 2009-01-28 17:50:20
Może coś więcej na temat tych planów bysmy mogli wiedzieć?
autor: ~Legionistaaa
… – 2009-01-28 19:31:00
Pisali o tym w lubuskiej i zapodawałem to na stronie planuje się zakup 4 szynobusów 2 elektrycznych i 2 spalinowych. Te elektryczne mają kursować w ramach lubuskiego trójmiasta, 2 pozostałe planuje się puszczać na trasie Gorzów – Zielona Góra.
autor: ~krzysiek
EZT – 2009-01-28 20:31:17
Po co zakupować nowe “elektryczne szynobusy” jak można jeździć starymi kiblami ? hehe
autor: ~paavlo83
szynobusy – 2009-01-28 20:35:16
A co za “inteligent” wymyślił żeby puścić szynobus spalinowy z Zielonej Góry do Gorzowa WLKP. Niema to najmniejszego sensu, gdyż na “odrzance” od Zielonej Góry do Kostrzyna jest “prąd”, więc mniejsze koszty. Myślę że ten artykuł pisał nie do końca poinformowany redaktor.A tez mam do Andrzeja pytanie:Co połączeniami do Gubina? Od 1 czerwca ruszą?
autor: ~paavlo83
ZG-GW – 2009-01-29 08:32:02
Do Gorzowa jedzie się przez Zbąszynek, Międzyrzecz a tam nie ma druta.
autor: ~Andrzo
to inaczej – 2009-01-29 10:46:59
Z Zielonej Góry do Zbąszynka jest drut, tak czy siak…Ale to mnie nie dziwi, kilka lat temu jeździł przecież szynobus z Zielonej Góry do Zbąszynka lub Zbąszynia.Moim zdaniem to bez sensu.Jeśli ktoś coś wie o pociągu Zielona Góra-Gubin od 1 czerwca, czy w ogóle ruszy ten plan proszę pisać.
autor: ~paavlo83
… – 2009-01-29 12:05:47
Ja się w tym wszystkim zastanawiam który pojazd będzie obsługiwał tą trasę, na południu 3 szynobusy mają co robić, czy będzie więc do Gubina kursował szynobus z północnej części województwa??
autor: ~krzysiek
skomunikowanie Węgliniec – 2009-01-29 16:49:03
Andrzo, a skąd masz informacje o połączeniu z Węglińca do Wrocławia o 15.52? Czy to jest pewne?
autor: ~Kuba
głos z północy – 2009-01-29 20:21:03
Witam wszystkich MK z połudKnia Może zabiorę głos w sprawie poc. Gorzów – Zielona Góra.Pamiętam jak ten kurs obsługiwały S.A 105 i powiem wam ze weekendy pociągi były naprawdę wypełnione ludźmi owszem w tygodniu frekwencja była słaba ale w piątek czy w niedziele trudno było znaleźć w Międzyrzeczu miejsce a czasem i wejść do szynobusu .Uważam że po modernizacji linii Gorzów -Zbąsznynek i łacznicy inciatywa ta ma sens.Bo skróci się czas przejazdu…oczywiscie jest jeszcze kwestia ilości kursów i pewności pociągu. W Międzyrzeczu za czesto mamy KKa co niestety nie buduje dobrego wizerunku PKP. Sam jedząc do Szczecina czesto zastanawiam się czy na “moją stacyjkę” Głebokie zajedzie szynobus czy czekam mnie spacer na PKS..nie ma nic gorszego jak nie pewnosc pociagu!! Swoja drogą mowicie że w Zaganiu jest teraz S.A 105-105 WNIOSKUJE Z tego że w Międzyrzeczu znów jest kka na kursie do Kostrzyna bo ten szynobus na tym kursie własnie jedził .Jestem teraz w Szczecinie wiec proszę o jakieś info. Tym bardziej ze planuje teraz powrót do domu I chcę uniknąc niespodzianek
autor: ~Mariusz
Gorzów – Zbąszynek – 2009-01-30 07:28:45
KKA jest na 4 kursach GW 5:13-Zb 6:49;Zb 7:08 – GW 8:40; GW 16:13 – Zb. 17:46 i Zb.21:31 – GW 23:04.
autor: ~Andrzo
info z GL – 2009-01-30 07:29:35
Lubuskie: Remonty z poślizgiem Za około 20 mln euro ma być zbudowana łącznica Czerwieńska oraz zmodernizowane tory między Zieloną Górą i Zbąszynkiem. – Kryzys nie wpłynie na ograniczenie inwestycji kolejowych – zapewnia kierownik kontraktu Waldemar Osypiński. Przyznaje jednak, że inwestycje nieco się opóźniają. powodem są problemy ze spełnieniem wszystkich wymagań, związanych z ochroną środowiska. – Ale wszystko zbliża się do końca, a termin zakończenia inwestycji w 2012 roku powinien być dotrzymany – obiecuje. Czeka nas też modernizacja 43 km linii z Kostrzyna do Gorzowa. Coraz realniejsze staje się unowocześnienie tzw. Odrzanki. Wcześniej planowano, by linię tę dostosować do prędkości 100 km/h dla pociągów towarowych i 120 km/h w przypadku pociągów pośpiesznych. Teraz jednak Ministerstwo Infrastruktury jest przekonane, by nieco większym kosztem, tak przeprowadzić prace, by pociągi pospieszne mogły jechać nawet 140 km/h. Na razie ministerstwo ma na ten cel około 700 mln euro, a pierwsze przetargi mogą się odbyć już w tym roku. (źródło: Gazeta Lubuska, 27 stycznia 2009)
autor: ~Andrzo
… – 2009-01-30 09:51:21
Ja z cotygodniowym pytaniem które SU można będzie spotkać w Żaganiu w weekend??
autor: ~krzysiek
… – 2009-01-30 16:48:57
podobno czerwona SU ciągnie tylko do Modły i tam zamieniają na zwykłą.
autor: ~su
SU do Modły-brednie – 2009-01-30 17:19:34
@su: kto ci takich bajek nawciskał, że wymieniają suki w Modle
autor: ~paavlo83