Zakończyły się konsultacje społeczne planu transportowego dla województwa lubuskiego. Dokument postuluje znaczący rozwój w najbliższych latach kolei w regionie – zwłaszcza w zakresie połączeń międzywojewódzkich i transgranicznych. Należy zauważyć, że szereg z postulatów zawartych w planie zacznie być realizowany już w najbliższych miesiącach.
[…]
Reaktywacje: Leszno – Głogów – Żagań, Rzepin Międzyrzecz – Rzepin, Zielona Góra – Guben?
W związku z – jak to podkreślono – ograniczonymi możliwościami finansowymi województwa, należy dążyć w wariancie minimalnym do utrzymania obecnej oferty, a w wariancie rozwojowym – do reaktywacji linii zamkniętych w ruchu pasażerskim i zwiększenia liczby pociągów na czynnych liniach. Przy czym podkreślono wyraźnie, że nawet w wariancie minimum należy reaktywować przewozy pasażerskie na trasach Zielona Góra – Czerwieńsk – Guben (2 pary; w wariancie rozwojowym – 4 pary do Cottbus), Rzepin – Międzyrzecz (2 pary, w wariancie rozwojowym – wydłużenie relacji do Frankfurtu oraz, w sezonie turystycznym, do Międzychodu), a także, na co bardzo naciskają lokalni politycy i samorządowcy, Głogów – Wschowa – Leszno (5 par). W wariancie rozwojowym rekomendowano natomiast reaktywację pociągów na trasie Żagań – Głogów, po rewitalizacji linii i podniesieniu prędkości do 80 km/godz. Praktycznie na wszystkich czynnych trasach rekomendowano przeprowadzenie prac remontowych, mających na celu utrzymanie lub podniesienie prędkości do 100-120 km/godz. Wspomniano też o konieczności utworzenia kolei aglomeracyjnej w Zielonej Górze.
Na etapie konsultacji społecznych uwzględniono m.in. wniosek marszałka woj. dolnośląskiego, by dopisać do planu, że na trasach „stycznych” z innymi województwami dążyć się będzie do utworzenia – tak samo jak na trasach wewnątrz województwa – oferty nie gorszej niż 6 pociągów na dobę. Uwzględniono też m.in. wniosek, iż należy dążyć do utworzenia bezpośrednich połączeń z Żagania/Żar do Gorzowa i Kostrzyna.
Całość jest dostępna tutaj.
źródło rynek-kolejowy.pl