SU 46

Spalinowa lokomotywa uniwersalna. Jej produkcję rozpoczęto w 1974 roku w Zakładach Metalowych im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu. Stało się tak w związku z rosnącym zapotrzebowaniem na lokomotywy spalinowe. Łącznie do 1978 roku wyprodukowano 52 sztuki. Potem w 1985 roku dobudowano dwie kolejne o numerach odpowiednio 053 i 054. Większość elementów konstrukcyjnych oparto na jej poprzedniczce SU 45 (układ jezdny, spalinowy silnik Fiat). W porównaniu z SU 45 zmodernizowano wygląd zewnętrzny, wyeliminowano usterki kotła grzewczego. Obecnie po szlakach kolejowych porusza się 38 takich lokomotyw. Wchodzą one w skład CT Wrocław, CT Poznań, CT Gdynia. Stacjonują one w lokomotywowniach Olsztyn, Poznań, Żagań, Gdynia, Węgliniec. Poniżej pełna lista maszyn:


SU 46 001 +++ 1990 ex. Poznań
SU 46 002 +++ 1990 ex. Poznań
SU 46 003 +++ 1991 ex. Słupsk
SU 46 004 CT Gdynia (lok. Olsztyn)
SU 46 005 +++ 1999 ex. Olsztyn
SU 46 006 CT Wrocław (lok. Węgliniec)
SU 46 007 CT Wrocław (lok. Węgliniec)
SU 46 008 CT Wrocław (lok. Węgliniec)
SU 46 009 CT Gdynia (lok. Olsztyn)
SU 46 010 CT Gdynia (lok. Olsztyn)
SU 46 011 CT Wrocław (lok. Żagań)
SU 46 012 CT Wrocław (lok. Węgliniec)
SU 46 013 CT Wrocław (lok. Węgliniec)
SU 46 014 CT Wrocław (lok. Żagań)
SU 46 015 CT Gdynia (lok. Olsztyn)
SU 46 016 +++ 1999 ex. Olsztyn
SU 46 017 CT Wrocław (lok. Węgliniec)
SU 46 018 +++ 2001 ex. Kamieniec Ząbkowicki
SU 46 019 +++ 1998 ex. Wrocław
SU 46 020 +++ 1996 ex. Żagań
SU 46 021 +++ 1990 ex. Poznań
SU 46 022 CT Poznań
SU 46 023 CT Gdynia (lok. Olsztyn)
SU 46 024 CT Wrocław (lok. Węgliniec)
SU 46 025 CT Wrocław (lok. Węgliniec)
SU 46 026 CT Wrocław (lok. Węgliniec)
SU 46 027 +++ 1998 ex. Żagań
SU 46 028 +++ 1999 ex. Olsztyn
SU 46 029 CT Wrocław (lok. Węgliniec)
SU 46 030 CT Gdynia (lok. Olsztyn)
SU 46 031 CT Wrocław (lok. Wegliniec)
SU 46 032 CT Wrocław (lok. Żagań)
SU 46 033 CT Poznań
SU 46 034 CT Wrocław (lok. Węgliniec)
SU 46 035 CT Wrocław (lok. Węgliniec)
SU 46 036 +++ 1998 ex. Żagań
SU 46 037 CT Wrocław (lok. Żagań)
SU 46 038 +++ 1999 ex. Żagań
SU 46 039 CT Gdynia
SU 46 040 +++ 1999 ex. Żagań
SU 46 041 CT Wrocław (lok. Węgliniec)
SU 46 042 +++ 2001 ex. Kamieniec Ząbkowicki
SU 46 043 CT Wrocław (lok. Żagań)
SU 46 044 +++ 1998 ex. Żagań
SU 46 045 CT Gdynia
SU 46 046 CT Wrocław (lok. Węgliniec)
SU 46 047 CT Wrocław (lok. Węgliniec)
SU 46 048 CT Wrocław (lok. Żagań)
SU 46 049 CT Gdynia
SU 46 050 +++ 1990 ex. Poznań
SU 46 051 CT Gdynia
SU 46 052 +++ 1998 Kamieniec Ząbkowicki
SU 46 053 CT Wrocław (lok. Węgliniec)
SU 46 054 CT Wrocław (lok. Węgliniec)
+++ – kasacja; obok podana data oraz ostatnie miejsce stacjonowania, kolor czerwony – lokomotywy stacjonujące obecnie lub dawniej w lok. Żagań

Większość węglinieckich SU jest wykorzystywana do przygranicznych składów towarowych (Horka). Stało się tak po zastrzeżeniach strony niemieckiej zgłoszonych do ST 43 (wymagania ekologiczne). W Żaganiu stacjonują SU 46 o numerach 011, 014, 032, 037, 043, 048. Cztery z nich poddano gruntownej naprawie. Zostały wyposażone w niemieckie urządzenia zabezpieczające PZB (jest to rejestrator + sygnalizacja kabinowa) zmieniony został agregat gaśniczy, dodano również zestaw głośnomowiący do telefonów kolejowych.

Dodatkowo uszczelniony został układ olejowy i zmieniono wygląd zewnętrzny malując w/w lokomotywy w czerwone barwy PKP Cargo. Jedna z poddanych modernizacji maszyn (SU 46 048) na przełomie września i października 2008 roku przeszła naprawę w Pesie Bydgoszcz, po której kolejny raz zmieniono jej malowanie. Tym razem otrzymała ona nowe malowanie PKP Carco – kolor niebieski.

W styczniu 2009 roku do żagańskiej lokomotywowni przydzielono węgliniecką SU 46 043. Maszyna została poddana naprawie w wyniku której zmieniono jej kolor na niebieski z logiem PKP Cargo. SU odbywała kursy do Niemiec celem uzyskania homologacji na jazdy do Cottbus.

Prawdopodobnie jedna z SU 46 014 zostanie przebudowana na ST 46 014. Obecnie maszyna stoi w Poznaniu ze zdefektowanym silnikiem. Sprowadzono jużnowy silnik MTU z pełną elektroniką, który posiada większą moc od obecnego silnika oraz nie posiada możliwości ogrzewania wagonów pasażerskich. W związku z tym lokomotywa będzie wykorzystywana jedynie w ruchu towarowym i zostanie dokonana zmiana oznaczenia na ST.

Do najważniejszych zadań żagańskich SU należy obsługa połączeń pasażerskich do Cottbus, Forst oraz obsługa składu EC Wawel.

Do 2000 roku w Żaganiu znajdowały się także SU 46 o numerach 029, 031, 047. Ze względu na radykalne zmniejszenie liczby pociągów w regionie przekazano je do lokomotywowni Węgliniec.

Najważniejsze dane techniczne:


Układ osi – CoCo
Prędkość max.[km/h] – 120

Masa [t] – 102,0

Max. siła pociągowa [kN] – 317

Typ silnika spalinowego – W2112SSF

Moc silnika spalinowego [kW/KM] – 1650/2250

Rodzaj przekładni – elektr.
Poniżej zdjęcia SU 46:



SU 46 011 z pociągiem osobowym Bóbr w Małomicach


SU 46 048 przed modernizacją z wagonami pociagu IC Wawel koło Żelisławia (fot. Maro)


SU 46 012 z wagonami towarowymi do Horki na stacji Węgliniec (fot. Maro)


SU 46 035 z talbotami na stacji Węgliniec oczekuje na odjazd do Horki


Lokomotywownia Węgliniec w oddali widoczne SU 46


SU 46 037 z pociągiem osobowym do Legnicy w Małomicach
Więcej zdjęć lokomotyw SU 46 zdjęcia pociągów przy poszczególnych stacjach

Jeden komentarz do “SU 46”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *